اولین همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم به کار خود پایان داد

اولین همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم که به مدت یک هفته در شهر مقدس قم برگزار شده بود با سخنرانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، ارائه گزارش دبیران کمیسیون ها همراه با رونمایی از آثار تولیدی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مراسم اختتامیه اولین همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 3مهر) در سالن نشست های ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی که سخنران ویژه این مراسم بود با تأکید بر این که عقلانیت فطری و قرآنی پشتوانه مقاومت اسلامی است، گفت: در این صورت است که سختی ها و مصائب مسیر مقاومت در نگاه انسان مقاوم در حق شیرین و مطلوب می‌شود.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این عقلانیت نهفته در پس مقاومت قرآنی هم باید تبیین شود و هم باید در بستر اجتماع برای لایه های مختلف اجتماع موجه شود و ما باید بر حقانیت این باورها و ارکان بینشی و ارزشی فرهنگ سازی و جریان سازی کنیم و کار ما به عنوان اهل فکر و علم تبیین و تنقیح و ترویج و فرهنگ سازی نسبت به این عقلانیتی است که پشتوانه مقاومت قرآنی است.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم و دبیر علمی همایش مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم در این همایش از بارگذاری مقالات برگزیده این همایش در پرتال تخصصی فرهنگ قرآن خبرداد و گفت: همچنین مجموعه مقالات همایش با تجمیع 100 مقاله برگزیده چاپ و منتشر شده است.

 

بخش بعدی این همایش مربوط به ارائه گزارش دبیران و مدیران کمیسیون های تخصصی بود که در این بخش  حجت الاسلام مؤدب عضو هیأت علمی دانشگاه قم ضمن ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی دستاوردهای مقاومت اسلامی از نگاه قرآن بر ضرورت نگاه پژوهشی بین المللی به مقوله مقاومت اسلامی در قرآن به ویژه در حوزه مقاومت میدانی و کاربردی تأکید کرد.

 

همچنین حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی رامندی عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و دبیر علمی کمیسیون تخصصی الگوهای مقاومت در قرآن کریم به ارائه گزارشی از این کمیسیون در همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: لازم است در ارائه الگو صرفا به امور انتزاعی پرداخته نشود.

 

حجت الاسلام علی اسدی عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن نیز در ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» گفت: مقاومت اسلامی آمیخته با چالش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و امنیتی است.

 

در بخش پایانی سخنرانی های این همایش حجت الاسلام عیسی عیسی زاده عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت از نگاه قرآن کریم تأکید کرد که در این حوزه مباحث مهمی از جمله اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود.

 

گفتنی است، بخش پایانی مراسم اختتامیه همراه با رونمایی از مجموعه مقالات برگزیده همایش، مجموعه چکیده مقالات برگزیده همایش و همچنین رونمایی از بارگذاری مقالات برگزیده همایش در پرتال تخصصی فرهنگ قرآن بود.

 

یادآور می‌شود، پنل‌های همایش از روز افتتاحیه تا چهارشنبه دوم مهرماه (به مدت پنج روز) برقرار بود و در مجموع 27 مقاله در آنها ارائه و بحث و بررسی گذاشته شد و همچنین در راستای برگزاری همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن ویژه نامه همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شد.

 

لازم به توضیح است، طبق برنامه ریزی قبلی قرار بود همایش در تاریخ 17 بهمن 1398 برگزار گردد که با توجه به استقبال بسیار مناسب محققان و پژوهشگران و درخواست های مکرر برای تمدید زمان برگزاری همایش و همچنین مصادف شدن زمان برگزاری همایش با ایام چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی زمان همایش به نوزدهم اسفند 1398 تغییر پیدا کرد و در ادامه با توجه به شیوع بیماری کرونا، این همایش به صورت حضوری و مجازی در تاریخ 29 شهریور تا سوم مهرماه 99 برگزار شد.

کد خبر 975589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha