اخلاص و اطاعت از فرماندهی رمز موفقیت در دفاع مقدس بود

درس بزرگ شهدا و رزمندگان دفاع مقدس ولایتمداری و اطاعت از فرماندهی بود که در همه رده ها موج می زد و می توان گفت رمز موفقیت نیروهای ما اطاعت از فرماندهی بود.

دفاع مقدس از رویدادهای بی نظیر و پدیده های شگرف حیات طیبه انقلاب اسلامی ملت غیور و آزاده ایران اسلامی است. فرزندان مکتب اسلام ناب محمدی در آن دوران حقیقتاً عزت، بصیرت، ولایتمداری و مقاومت مجاهدانه را در مقابل نظام سلطه و جبهه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل و با نقش آفرینی حزب بعث عراق و صدام سفاک به جهانیان نشان دادند و این میراث بزرگ و گنجینه تمام نشدنی ملت ایران باید با شکوه و عظمت به نسل های بعدی و تمام ملت های آزاده جهان معرفی، تبیین و تشریح گردد و ابعاد پیدا و پنهان آن مورد بازخوانی و بررسی قرار گیرد و از درس ها و عبرت های آن برای مسائل پیش روی انقلاب اسلامی و میهن عزیز استفاده گردد.

به همین جهت مصاحبه ای اختصاصی با «حسن مهدوی» کارشناسی مسائل فرهنگی و مذهبی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل در ذیل تقدیم می شود:

 

زمینه های شکل گیری جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چگونه صورت گرفت؟

با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد روند نظام سازی حاکیمتی در ایران اسلامی دشمنان قسم خورده ملت بزرگ ایران احساس خطر کردند همه تلاش های آن برای عدم تحقق انقلاب اسلامی همچون کشتار انقلابیون و ترور مقامات انقلاب اسلامی و ایجاد تفرقه و اختلاف و شکاف در میان امام و امت با شکست روبرو شده بود و ملت ایران قدم های بزرگ و آرمان های عظیم خود را به رهبری امام خمینی (ره) یکی پس از دیگری بر می داشت و تمام وابستگی های سیاسی، اقتصادی و... خود را از شرق و غرب به دور انداخته و با آموزه های اصیل و ناب اسلامی که بر گرفته از قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) بنیان نهاده بود و دشمنان می دانستند که اگر این انقلاب به مسیر خود ادامه بدهد آرام آرام ملت های دیگر جهان از آن الگو خواهند گرفت و آنان نیز استقلال و آزادگی خود را طلب می کنند.

به همین جهت باید انقلاب اسلامی شکست می خورد و چون به لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نتوانسته بودند اقدامی بکنند با تطمیع عنصری دیوانه و طمع کار بنام صدام حسین زمینه تهاجم همه جانبه نظامی علیه مردم ایران را آغاز کردند و از صدام تجاوز کار به صورت کامل و همه جانبه حمایت و پشتیبانی کردند.

 

ابعاد مختلف و هدف اصلی صدام حسین از حمله به ایران چه بود؟

صدام حسین در 31 شهریور سال 59 حمله به جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد هدف اول او جداسازی بخش هایی از ایران در خوزستان خصوصاً خرمشهر، عروس شهرهای ایران در کنار کارون بعد اعلام مذاکره که با مقاومت و ایستادگی مردم و نیروهای نظامی زمین گیر شد و نتوانست طبق برنامه خود به پیش برود و این جنگ نابرابر هشت سال به طول انجامید و دشمنان ایران اسلامی هر چه تلاش کردند نتوانستند حتی یک متر از خاک ایران را تصاحب کنند.

 

از ویژگی ها و شرایط کشور عزیزمان در مواجهه با جمله عراق بیان بفرمائید؟

واقعا جنگ ایران و عراق با پشتیبانی نظام استکبار به مصابه جنگ احزاب در صدر اسلام بود. همه قوای استکبار جهانی اعم از اطلاعاتی، نظامی و پول و امکانات و ابزارهای سیاسی و رسانه ای و جنگ افزارها برای صدام حسین تامین شده بود و در طول هشت سال همواره از شرق و غرب و کشورهای عرب همسایه تامین می شد و انقلاب اسلامی تنها و با کمک اندک برخی از دوستان انقلاب اسلامی رو در روی این جبهه نابرابر قرار گرفته بود. اما به مدد الهی و با هدایت های حکیمانه امام خمینی (ره) و خیزش مردم انقلابی ایران اسلامی خصوصا جوانان از سراسر کشور زمینه های ایستادگی و پایداری در مقابل دشمنان نابکار فراهم شد.

اتحاد و همبستگی مردم از پیر و جوان و مرد و زن از همه شهرها و روستاها دست قدرت الهی را به جهانیان نشان داد و رویش هایی در دوران 8 ساله دفاع مقدس پدیدار گشت که در بعضی موارد در طول تاریخ بی نظیر یا کم نظیر است دل های مالامال از عشق سید الشهدا (علیه السلام) و ولایت، شعله های عشقی پدیدار کرد و صحنه های حماسه و شکوه و عظمت را در سایه اخلاص و همت و ایثار مجاهدان راه حق و آزادی به نمایش گذاشت.

 

از درس ها و عبرت های دوران دفاع مقدس نکاتی را بیان بفرمائید؟

حقیقت مطلب این است که شنیدن کی بود مانند دیدن و دیدن کی بود مانند بودن، کسانی که در جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند می توانند از درس های آن دوران عظیم سخن بگویند و ما را در حال و هوای آن زمان غوطه ور کنند لیکن نکاتی را عرض می کنم از درس های مهم رزمندگان و شهدای والامقام دفاع مقدس اخلاص و کار برای خدا کردن است آنها همه چیز را از خدا و برای خدا و به خاطر خدا می دانستند و انجام می دادند وقتی خرمشهر آزاد شد امام خمینی (ره) با تیزبینی و با آن دل نورانی خود همگان را به مدد و دست قدرت الهی رهنودن کرد و فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» این مطلب عمق نگاه و اعتقاد امام (ره) و رزمندگان را نشان می داد. دیگر درس بزرگ شهدا و رزمندگان دفاع مقدس ولایتمداری و اطاعت از فرماندهی بود که در همه رده ها موج می زد و می توان گفت رمز موفقیت نیروهای ما اطاعت از فرماندهی بود همه نیروها و رزمندگان اسلام در همه رده ها اطاعت مخلصانه از فرماندهی را برای خود فریضه می دانستند و در نهایت اطاعت از امام راحل که وقتی امام (ره) فرمودند که «خرمشهر باید آزاد گردد» همه نیروها و فرماندهان با جان و دل به ندای امام لبیک گفتند و مردانه برای تحقق آن قیام کردند. از دیگر درس های جبهه های نبرد حق علیه باطل روحیه خدمت گزاری همه رزمندگان به یکدیگر مصادیق فراوانی از خدمت گزاری فرماندهان بدون ریا و منت و اطلاع سربازان از آن و صفا و صمیمت و محبت نسبت به یکدیگر در کنار رعایت احکام شرعی در همه مسائل و احترام و ادب و کرامت رزمندگان بود.

 

نقش مساجد در دوران دفاع مقدس چگونه بود؟

امام خمینی (ره) تعبیر بسیار دقیق و مهمی دارند ایشان فرمودند مسجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید حقیقتا مساجد طراز اسلامی چه در دوران انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس سنگری مهم و پایگاهی استراتژیک در پشتیبانی و هدایت نیروهای داوطلب مردمی داشت. مساجد در تجهیز و پشتیبانی و حمایت مادی و امکاناتی و تجهیزاتی نقش بسزایی را در اداره جنگ داشت.

در مساجد نیروهای داوطلب مردمی آموزش و توجیه اولیه می شدند. همه اقشار مختلف مردم در کنار ائمه جماعت نیازهای اساسی جبهه را شناسایی و برای رفع آن قدم بر می داشتند، تربیت فکر و اندیشه جوانان و آشنایی ایشان با آرمان های انقلاب اسلامی در کنار فعالیت های سازندگی و پشتیبانی با حضور خواهران و برادران بسیار حائز اهمیت بود. مساجد هسته های مقاومت و خاکریزهای فرهنگی تربیتی انقلاب اسلامی بودند و از دل این مساجد و جلسات قرآنی و معرفتی و تربیتی انسان های برجسته و عناصر شایسته خود را نشان می دادند و در جنگ و برنامه ریزی عملیات ها مورد استفاده قرار می گرفتند.

 

در حال حاضر چگونه می توان از فرهنگ دفاع مقدس بهره جست و در مسائل کنونی کشور استفاده کرد؟

حقیقت مطلب این است که جنگ ما هنوز به اتمام نرسیده است جنگ ما جنگ حق و باطل بود، جنگ غنا و فقر بود و جنگ مستضعفین و مستکبرین عالم بود.

بنابراین تمام نشده است و فقط رنگ و بوی و مدل آن عوض شده است سلاح جنگ آن زمان تیر و ترکش و خمپاره بود و سلاح جنگ این زمان قلم و فکر و هویت و اندیشه است. جنگ الان جنگ اعتقادها و باورها است و به یقین عرض می کنم که پیروزی در این جنگ نیازمند مراجعه به همان فرهنگ ناب و اصیل دفاع مقدس و شهدای والامقام است. فرهنگ دفاع مقدس به ما آموخت که ما می توانیم و ما قوی هستیم و ما بایستی در همه عرصه ها این شعار را به واقعیت تبدیل شده را با صدای رسا و بلند اعلام کنیم و مجاهدانه بر روی آن کار کنیم.

بزرگترین و مهمترین اقدام در مسائل مختلف کشور خصوصاً در زمینه اقتصادی، اجتماعی و... کار است و کار. همه باید در نقطه ای که قرار گرفته اند با صدق و اخلاص و صفا کار کنند و از کار کردن خسته نشوند همدل و همزبان برای تحقق آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی و همه شهدا و رزمندگان تلاش کنند. حاج قاسم سلیمانی این شهید عزیز و گرانقدر مکتب امام خمینی (ره) به ما آموخت که می توان بر اساس فرهنگ ناب شهدا و دفاع مقدس مدیریت و فرماندهی و کار کرد و یقیناً دست قدرت الهی مددکار مجاهدان راه حق و آزادگی است. اعتماد و اطمینان به جوانان و فکر و اندیشه ایشان می تواند ما را در مسیر تحقق آرمان ها و ارزش ها موفق به دارد و اطاعت از ولی امر و حرکت در مسیر نورانی ترسیم شده انقلاب اسلامی و سرگرم دنیا و زیبایی های آن نشدن و دلگرم و دلبسته قدرت های زورگو و پوشالی شرق و غرب نشدن و به خود اتکا کردن و فرصت های بی بدیل میهن اسلامی را شناختن و آن را به نقطه قوت بدل کردن از وظایف همه آحاد مردم است، خصوصاً مسئولان کشور که باید بر تعهد خود نسبت به شهدا و آرمان های انقلاب اسلامی پایبند باشند و از آن روی برنگردانند.

کد خبر 976046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha