وصول ۹۷۳ شکایت و اعلام تخلف به بازرسی کل استان در شش ماهه نخست/شهرداری در صدر نارضایتی

حجت الاسلام طالبی در ارائه گزارشی از آخرین آمار نسبت به اعلام شکایات و گزارش تخلفات از دستگاه های اداری و نهادی دولتی گفت: ۹۷۳ مورد در شش ماهه ابتدای سال وصول شکایت داشته ایم که شهرداری قم با ۱۶۷ فقره در صدر قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «محمود طالبی» در نشست خبری اداره کل بازرسی استان قم که پیش از ظهر امروز(دوشنبه 7مهر) در سالن نشست های این اداره کل برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام سوگواری امام حسین(ع) و همچنین هفته دفاع مقدس اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص کرونایی نسبت به این نشست خبری دعوت عمومی صورت نگرفت و تنها بخشی از اصحاب خبر دعوت شدند.

 

مدیرکل بازرسی استان قم با تأکید بر این که وظیفه این سازمان نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در ادارات و دستگاه های اجرایی است، خاطرنشان ساخت: وظیفه این دستگاه رسیدگی به جرایم و مفاسد اداری است و در حوزه اشخاص حقیقی و همینطور غالب دستگاه های غیر دولتی حق ورود ندارد.

 

وی بیان داشت: اداره کل بازرسی در هر استانی یکی از ادارات تابعه قوه قضاییه است و حکم مدیر کل نیز از طرف شخص رئیس قوه قضائیه صادر می‌شود، بنابراین شائبه این که مدیرکل می‌تواند طرفیتی از یک دستگاه دولتی یا مجلس شورای اسلامی را داشته باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

حجت الاسلام طالبی با تأکید بر این که این اداره کل برای سال جدید دو اولویت را مدنظر دارد، گفت: در مرحله نخست مبارزه با فساد اداری و مقابله با سوء جریان در ادارات دولتی را دنبال می کنیم که شخص رئیس قوه قضاییه و همچنین حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز بر این مسأله تأکید دارند.

 

وی تصریح کرد: ما در مقابله با فساد اداری به هیچ عنوان کوتاه نمی آییم و در رسیدگی به این جرایم از مبادی مختلفی استفاده می کنیم که از جمله آنها می‌توان به بازرسان بدنه اداره کل در ادارات، بازرسان افتخاری، نهادهای مردمی، بسیج و به ویژه اصحاب رسانه اشاره کرد.

 

مدیرکل بازرسی استان قم با تأکید بر این که غالب مدیران و کارکنان دولتی استان قم افرادی پاکدست هستند، گفت: اما وظیفه ماست که در انبوه دستگاه ها و مدیران پاک دست اجرایی با اندک موارد جرم و تخلف نیز برخورد جدی داشته باشیم و این عزم و اراده را در دستگاه بازرسی استان داریم.

 

وی اضافه کرد: سامانه رسیدگی به شکایات، سامانه گزارش گران فساد و تلفن گویای 136 برای اعلام جرم و تخلفات و مفاسد ادارات دولتی راه اندازی شده است، اما با توجه به این که خبرنگاران و اصحاب رسانه با بدنه ادارات بیشتر در ارتباط هستند، اگر گزارشی از سوی شما ارائه شود به صورت ویژه رسیدگی خواهیم کرد.

 

حجت الاسلام طالبی در بخش دیگری از سخنان خو با اشاره به اولویت دوم این اداره کل برای سال جاری خاطرنشان کرد: اولویت دوم ما با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب، بحث رونق و جهش تولید است که تلاش داریم موانع و تخلفات اداری را در حوزه صدور مجوز، اعطای اعتبار، تسهیلات، برق و گاز و آب واحدهای تولیدی و مسائلی از این دست برطرف کنیم و نسبت به مسؤولانی که در این حوزه کوتاهی کرده و از تکالیف خود سرپیچی می‌کنند نیز بازخواست کنیم.

 

این مقام قضایی استان قم تأکید کرد: ما در حوزه جهش تولید تلاش می کنیم تا دستگیر باشیم نه مچ گیر اما با نهادهایی که به بهانه جهش تولید اقدامات تخلف آمیز و فساد انجام بدهند با قدرت برخورد می کنیم.

 

وی در ادامه به آماری از شش ماهه نخست امسال نسبت به اعلام شکایات به نهادهای دولتی و شبه دولتی اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای سال 99 تا آخر شهریور ماه 973 مورد شکایت و اعلامات واصل شده است که میانگین 162 شکایت در هر ماه را داشته ایم وبیشترین میزان شکایات مربوط به شهرداری با 167 فقره گزارش و اعلام بوده است.

 

مدیرکل بارزسی استان قم با بیان این که این آمار صرفا اعلام شکایات است و لزوما به معنای احراز و قطعی شدن تخلف آن نهاد نیست، بیان داشت: در رتبه دوم نارضایتی و اعلام شکایت دانشگاه علوم پزشکی با 70 مورد اعلام و گزارش قرار دارد و در رتبه سوم تا پنجم به ترتیب تأمین اجتماعی با 38 فقره، ثبت اسناد و املاک با 36 فقره و اداره راه و شهرسازی و آموزش و پرورش مشترکا با 32 فقره قرار دارند.

 

وی در ادامه نسبت به مسأله عزاداری در ماه محرم در فضای ادارات نیز یادآور شد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم برگزاری مراسمات عزاداری و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی به همه دستگاه های اداری که دارای فضای باز بودند اعلام کردیم که برگزاری مراسمات توسط هیأت های مذهبی در خارج از وقت اداری و با رعایت مسائل ایمنی مانعی از نظر اداره کل بازرسی ندارد.

 

حجت الاسلام طالبی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به روند رسیدگی به پرونده ها در این اداره کل یادآور شد: سازمان بازرسی وظیفه رسیدگی به جرایم در حوزه ادارات را دارد ولی حق صدور رأی ندارد بلکه پرونده را تکمیل و در نهایت با نظر بازرس قضایی به دادسرا ارسال کرده و آن را معدّ صدور رأی می‌کند.

کد خبر 977163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha