نیاز شهرستان آبادان به احداث ۱۵ ایستگاه دفع آب‌های سطحی

صدیقی احداث ۱۵ ایستگاه دفع آب‌های سطحی را نیاز شهرستان آبادان دانست و گفت: متاسفانه از سال ۹۲ تاکنون طرح جامع دفع آب‌های سطحی آبادان با پیش‌بینی احداث این ایستگاه‌ها و با برآورد اولیه اعتباری بالغ بر ۵۴۰ میلیارد ریال همچنان به سرانجام نرسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «شهاب صدیقی» در نشست بررسی آخرین اقدامات پیشگیرانه مواجهه با سیلاب، مشکلات آب و فاضلاب و آب های سطحی آبادان که با حضور مدیران دستگاه مربوطه در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه طرح جامع دفع آب های سطحی آبادان نیازمند بازنگری است اظهار کرد: این طرح پس از هفت سال نیاز به به بازنگری و طراحی جدید دارد.

 

مدیر کل امور شهری و روستایی استانداری خوزستان از نیاز شهرستان آبادان به احداث 15 ایستگاه دفع آب های سطحی خبر داد و افزود: متاسفانه از سال 92 تاکنون طرح جامع دفع آب های سطحی آبادان با پیش بینی احداث این تعداد ایستگاه و با برآورد اولیه اعتباری بالغ بر 540 میلیارد ریال همچنان به سرانجام نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون فقط 2 ایستگاه این طرح به صورت نیمه کاره احداث شده است اضافه کرد: برای برطرف کردن مشکل دفع آب های سطحی به خصوص در بارندگی نیاز به بازنگری ریالی و محتوایی این طرح است.

 

صدیقی از قول مساعد مجلس شورای اسلامی برای اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار جهت برطرف کردن مشکل فاضلاب آبادان خبر داد و تصریح کرد: قرار است این طرح در مدت 2 سال به انجام برسد که در مرحله اول مقرر شده 2 هزار میلیارد ریال آن تامین شود، همچنین برای پیگیری این موضوع فردا نشستی در کمیسیون عمران مجلس برگزار می‌شود.

 

وی بر لزوم لایروبی رودخانه بهمشنیر تاکید کرد و ادامه داد: این طرح باید از ایستگاه هفت تا نزدیکی منطقه فیه آبادان انجام شود چراکه برای جلوگیری از پس زدگی آب رودخانه به شهر نیاز به لایروبی بهمنشیر است.

 

مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری خوزستان همچنین با تاکید بر اجرای مسئولیت اجتماعی پالایشگاه و پتروشیمی آبادان ابراز کرد: متاسفانه مسئولیت اجتماعی پالایشگاه و پتروشیمی آبادان نسبت به این شهر کم شده لذا نیاز است برای رفع برخی از مشکلات، این دو ارگان همکاری بیشتری با مجموعه شهری داشته باشند.

 

«امید بن‌عباس» نیز در این نشست بر لزوم لایروبی کانال‌های دفع آب های سطحی آبادان پیش از آغاز بارندگی ها، تاکید کرد و گفت: تا 15 آبان سال جاری که آغاز بارندگی ها را در پیش داریم باید برنامه جامع لایروبی، اورهال پمپ‌های آب و تامین برق اضطراری ایستگاه‌های دفع آب های سطحی آبادان تهیه و تامین شوند.

 

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان به تشکیل تیم های واکشن سریع در شهرستان آبادان اشاره کرد و یادآور شد: برای مقابله با بحران پس زدگی فاضلاب در آبادان تشکیل تیم‌های واکشن سریع برای کمک به مناطق بحرانی و جلوگیری از آبگرفتگی مناطق در ایام بارندگی در این شهر ضروری است.

 

در ادامه این نشست «سید زین‌ العابدین موسوی» با تاکید بر لزوم هماهنگی حداکثری تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در جهت آمادگی مواجهه احتمالی با هرگونه سیلاب در آبادان عنوان کرد: در این خصوص باید اقدامات ما به صورتی باشد که کمترین غافلگیری را در مواجهه با بارندگی های احتمالی فصل پاییز و زمستان در سطح شهرستان داشته باشیم.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه به دلیل ارتفاع کم آبادان از سطح دریا با کمترین بارندگی، بسیاری از مناطق شهر دچار آبگرفتگی می‌شوند افزود: شاید کوچک ‌ترین بارندگی ها برای ما مشکل ‌ساز شود؛ در اطراف آبادان با توجه به ساخت و سازهایی همچون تعاونی‌های مسکن مهر در پی بارندگی مشکلات ما دو چندان می شود.

 

وی تصریح کرد: امیدواریم که در این خصوص مسائل به صورت جدی دنبال شوند تا مشکلات مسکن های مهر نیز از نظر شبکه های فاضلاب و دفع آب های سطحی نیز رفع شود؛ لذا همه ما باید وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

 

موسوی با اشاره به وضعیت کانال های مربوط به پتروشیمی و پالایشگاه آبادان، بیان کرد: ظرف یک هفته پالایشگاه و پتروشیمی آبادان باید تمام کانال های مربوطه خود را سر و سامان و نی زدایی کنند و گزارش مربوط به این اقدام را در اختیار ستاد مدیریت بحران شهرستان قرار دهند.

 

وی از بررسی مشکل آب و فاضلاب شهرستان آبادان در کمیسیون عمرانی مجلس خبر داد و تصریح کرد: فردا قرار است با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور ارائه راهکار عملیاتی برای رفع مشکل آبادان نشستی را برگزار کنیم، طی چند سال گذشته در فصل بارندگی مردم آبادان همواره با مشکل آبگرفتگی مواجه بوده اند.

 

فرماندار ویژه آبادان خواستار لایروبی مستمر جوی و جدول شبکه دفع آب های سطحی این شهرستان شد و ابراز کرد: یک سوم شهر آبادان در اختیار پالایشگاه، پتروشیمی و سازمان منطقه آزاد اروند است که این شرکت ها و سازمان باید نسبت به افزایش سرانه فضای سبز شهرستان وارد عمل شوند.

 

وی همچنین بر لزوم تکمیل عملیات لایروبی انهار و کانال ها تاکید کرد و یاد آور شد: موارد دیگری همچون تعمیر و بازسازی سیل بندها، تدارک پمپ های مکنده، تسریع در بازسازی کانال های معدوم شده، ساماندهی مسیر ارتباطی بین کانال های تخلیه آب های سطحی و تکمیل ایستگاه های پمپاژ باید در دستور کار قرار گیرند.

 

در ادامه «محمودرضا شیرازی» نیز عمده مشکلات شهرداری آبادان را سرریز شدن فاضلاب شهری در شبکه دفع آب های سطحی دانست و بیان کرد: 17 نقطه سرریز فاضلاب پالایشگاه و پتروشیمی آبادان به شبکه دفع آب های سطحی این شهر شناسایی شده و در صورتی که بارش باران بیش از 50 میلیمتر باشد در برخی از مناطق آبادان عملا دفع آب باران امکان پذیر نیست و این مهم باعث ایجاد آبگرفتگی و بحران خواهد شد.

 

شهردار آباداناز نیاز به بیش از 180 میلیارد ریال برای احداث خطوط جدید و اصلاح شبکه فرسوده دفع آب های سطحی این شهر خبرداد و افزود: همچنین ورود چند دستگاه پمپ آب دفع آب های سطحی به مدار این شبکه در شهر آبادان به منظور رفع مشکل آب گرفتگی و دفع سریع آب در ایام بارندگی ضروری است.

 

وی خاطر نشان کرد: لایروبی جوی‌های آب های سطحی بخصوص در مناطق بحرانی شهر آبادان از سوی این شهرداری آغاز شده است.

 

«حسن دشتی» نیز بر لزوم احداث 61 کیلومتر سیل بند در حاشیه اروندرود و بهمنشیر برای جلوگیری از ورود آب به زمین‌های کشاورزی تاکید کرد و گفت: در برخی از روستاها از جمله مغیطیه و سیدحسن جکیم سیل بندی وجود ندارد و برای جلوگیری از نفوذ آب به زمین‌های کشاورزی نیازفوری به ساخت سیل بند است.

 

سرپرست جهاد کشاورزی آبادان از وجود 844 کیلومتر انهار سنتی در این شهرستان خبرداد و افزود: عملیات لایروبی 200 کیلومتر از انهار در قالب نهضت لایروبی انهار سنتی آغاز شده و تا کنون 80 کیلومتر آن اجرا شده است.

 

وی بیان کرد: برای اجرای طرح لایروبی انهار سنتی آبادان به صورت ضربتی نیاز به 30 میلیارد ریال اعتبار است.

 

کد خبر 977291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha