۵۰ درصد باغ های انگور برای اجرای طرح فراز نیاز به اعتبار دارد

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اینک ۵۰ درصد باغ های انگور شیروان برای اجرای طرح فراز نیاز به اعتبارات از محل منابع ملی دارد.

«محمد عفتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: در این راستا هماهنگی های لازم انجام شده که  برای اجرای طرح در هر هکتار از باغ های انگور نیاز به یک میلیارد ریال دارد که تسهیلات کم بهره به باغداران داده می شود.

 


معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: با تخصیص اعتبارات درصدی از سهم کارمزد تسهیلات به عنوان کمک های فنی و اعتباری به باغداران تعلق خواهد گرفت که امسال بستگی به هر شهرستان بین ۵۰۰ تا ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

 


عفتی با بیان اینکه در اجرای این طرح، شیروان پیشتاز در سطح استان است عنوان کرد: این طرح از دو سال گذشته به صورت الگویی تاکنون در سطح ۶ هکتار اجرا از باغ های شهرستان اجرا شده است که امسال از خردادماه به صوت اصلی اجرایی و ۲۳ هکتار پرونده جهت انعقاد قرارداد آماده شده است.

 


وی خاطر نشان کرد:  امسال با صندوق کارآفرینی امید تفاهم نامه ای انعقاد شده که متعهد شدند از اعتبارات منابع خود در قالب تسهیلات اشتغال  روستایی به باغداران عرضه کنند.

 


وی تصریح کرد: طرح فراز در سطح باغ های انگور باعث پیشرفت کمیت و کیفیت محصول می شود چرا که اکثر باغ های انگور نوع شکل هرس آنان سنتی است و مدیریت باغدارای اشکالاتی به وجود می آورد که باعث می شود عملکرد مطلوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و از لحاظ کیفیت محصول نداشته باشد.

 


عفتی ادامه داد: با اجرای طرح فراز که جزو اهداف جهش تولید سال جاری است می توانیم در افزایش راندمان تولید، فزایش کیفیت انگور، فرآورده های شیره انگور و کشمش حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 


به گفته معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مجموع تاکستان های بارور شهرستان شیروان حدود ۳ هزار هکتار است.

 


شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

 

 

 

کد خبر 978296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha