اربعین نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع است

نصر اصفهانی با تأکید بر این که اربعین نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع است، گفت: واژه اربعين، مبناى فرهنگى نيز دارد چراکه در فرهنگ اسلامى، بر عدد چهل بسيار تأكيد و سفارش شده و در مناسبت‌هاى مختلف بر آن تكيه شده است.

«اباذر نصر اصفهانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت: بدون شک اربعين امام حسين(ع) در فرهنگ شيعى، جايگاه بسيار والا و ارزشمندى دارد که این مسأله به هیچ وجه بر کسی پوشیده نیست.

 

کارشناس پژوهش پژوهشکده حج و زیارت افزود: دلیل اهمیت اربعین به این دلیل است که يك بار ديگر، خاطرات و حوادث روز عاشورا در اين روز زنده شده و در حقیقت واقعه بزرگ اربعین به نوعى نقطه عطفى در تاريخ اسلام و تشيع گرديده است.

 

وی با تأکید بر این که واژه اربعين، مبناى فرهنگى نيز دارد، خاطرنشان ساخت: در فرهنگ اسلامى، بر عدد چهل بسيار تأكيد و سفارش شده و در مناسبت‌هاى مختلف بر آن تكيه شده است. يكى از آنها زيارت اربعين امام حسين(ع) است و نيز استحباب اين زيارت، از جمله مواردى است كه اهميت عدد چهل را در فرهنگ اسلامى و معارف شيعى مى‌رساند.

 

نصر اصفهانی خاطرنشان ساخت: دو مناسبت در اين روز وجود دارد، يكى آمدن جابربن عبدالله انصارى براى زيارت امام حسين(ع) از مدينه به كربلا در بيستم صفر سال ۶١ هجرى و بنا بر قول مشهور، رسيدن اهل بیت(ع) در اين روز به كربلا و ديگرى تعليم حديثى از امام صادق(ع) به صفوان بن مهران جمّال، براى زيارت امام حسين(ع) در روز اربعين است.

 

این پژوهشگر حج و زیارت در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به توجه پژوهشگران دینی به موضوع اربعین خاطرنشان ساخت:اگر بخواهیم در حوزه مأخذشناسى اربعین وارد شویم باید بگوییم که آثار زیادى درباره اربعين و زيارت اربعين به صورت كتاب، مقاله يا پايان‌نامه منتشر شده است که ما در پژوهشکده حج و زیارت این آثار را معرفی و برخی از آنها را منتشر کرده ایم.

 

وی با بیان این که این آثار عمدتا به زبان های فارسی و عربی نوشته شده است، اضافه کرد: آثاری که در حوزه فرهنگ اربعین نگاشته شده و ما آنها را جمع آوری کرده ایم به بیش از 60 مورد می رسد که از جمله آنها می‌توان به کتاب های  «آه از غروب فراق، نجواى خاموش جابر با مولايش حسين(ع)»،«الاربعين الحسينيه نوشته آقای محمد اشراقى» و «اربعين در فرهنگ اسلامى به قلم سید رضا تقوى دامغانى» اشاره کرد.

کد خبر 981147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha