مراسم اربعین مقدمه نابودی سياست‌هاى آمريكا و رژيم صهيونيستى است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: راهپيمايى پياده به سوى كربلا در ايام اربعين كه به حكم آمارهاى رسمى رسانه‌هاى غيراسلامى، بزرگ‌ترين راهپيمايى كمى و كيفى جهان است، عملاً به نماد قدرت شيعه تبديل شده است و مى‌تواند به تزلزل و نابودى سياست‌هاى آمريكا، رژيم صهيون

حجت الاسلام «محمدرضا زارع خورمیزی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به ایام اربعین حسینی به بیان تاریخچه ای از پیاده روی اربعین پرداخت و اظهار داشت: از گذشته‌هاى دور در عراق، روز اربعين، صدها هزار زائر به سوى حرم امام حسين(ع) آمده و مى‌آيند كه اكنون، تعداد آنها به ميليون‌ها هم مى‌رسد.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: عزاداران با حالتى از حزن و اندوه و با سرها و پاهاى برهنه و لباس سياه و علامت مصيبت زدگى، گريه مى‌كنند، بر سر و صورت مى‌زنند و به پيامبر اكرم(ص)، براى شهادت سبطش امام حسين(ع)، تسليت مى‌گويند؛ در جلوى هر دسته، پرچم‌هاى سياه در حال حركت است.

 

وی اضافه کرد: معروف است كه علامه، حين عزادارى، عمامه‌اش را انداخت و اعلام كرد كه امام زمان(عج) را ديدم كه ايشان هم در اين هيئت بودند و چنين كردند. در پيشاپيش برخى دسته‌ها، شبيه برخى شهيدان كربلا و نيز لشكريان ستم، مشاهده مى‌گردد، سپس هودج‌هايى از زنان در ميان آنان است و مانند اسيرانى كه از شام به سوى مدينه برمى‌گردد، ظاهر مى‌شوند و روز اربعين، از كربلا عبور مى‌كنند. جمعيت بسيارى با ديدن اين صحنه‌هاى غم‌انگيز، متأثر شده و بر سر و سينه مى‌زنند.

 

حجت الاسلام زارع خورمیزی با اشاره به این که شیعه و سنی به امام حسین(ع) ارادت می ورزند، گفت: دكتر على الوردى مى‌نويسد: همزيستى مسالمت‌آميز در منطقه دياله بين شيعه و سنى، مشاهده مى‌گردد و بسيار ديده مى‌شود كه محله سنى‌ها در برخى دسته‌هاى عزادارى و مجالس حسينى شركت مى‌كنند و برخى از آنان، دسته‌هاى مخصوص به خودشان را بيرون مى‌آورند و اين وضع، در شهرهايى چون ناصريه ديده مى‌شود.

 

وی اضافه کرد: اما با تسلط بعثى‌ها در زمان احمد حسن البكر از همان ابتدا روند سركوبگر و خشونت آميز عليه اكثريت مردم عراق، يعنى مسلمانان شيعه شدت يافت و عزادارى و پياده‌روى اربعين حسينى(ع)، مورد حمله قرار گرفت. اين حركت مقدس كه به‌ويژه از نجف به كربلا و اغلب با شركت علماى دينى انجام مى‌گرفت، چندين بار از سوى رژيم بعثى عراق، جلوگيرى يا به خاك و خون كشيده شد. يكى از اين موارد، در سال ١٣٩٧ه .ق بود. زائران در آن سال براى مبارزه تبليغى بر ضد طاغوت عراق، در آن سال برنامه‌ريزى‌هاى مفصل كرده بودند؛ ولى حكومت بعثى به خشونت شديد متوسل شد و راهپيمايان را در طول راه، از آسمان و زمين به گلوله بست.

 

پژوهشگر تاریخ اسلامی با بیان این که صدام نیز در دوران حاكميت بيش از سى ساله خود، تمام مراسم‌هاى عزادارى اهل‌بيت(ع) را تعطيل كرد، گفت: اما بعد از كشته شدن صدام، عقده‌هاى چندين ساله مردم عراق سر باز كرده و انفجارى از حضور محبان اهل بیت(ع) در حرم‌هاى ائمه اطهار(ع) رخ داد و با از سرگيرى دوباره پياده‌روى و زيارت اربعين، مراسم پياده‌روى اين روز، به بزرگترين و باشكوه‌ترين تجمع جهانى شيعيان تبديل شد.

 

وی تصریح کرد: امروزه اربعين امام حسين(ع) بيش از مناسبت‌هاى ديگر، شاهد حضور فعال مسلمانان از عراق و ديگر كشورهاى اسلامى است. علاوه بر آن هر ساله، خيل عظيمى از پيروان ساير اديان از جمله مسيحيت نيز به همراه دستجات و هيئت‌هاى عزادارى براى شركت در مراسم اربعين سرور سالار شهيدان، وارد كربلا مى‌شوند و به جرئت مى‌توان گفت با اربعين حسينى، بزرگ‌ترين همايش انسانى دنيا، اكنون در اختيار شيعيان است و از نظر جمعيت شركت كننده، از كنگره عظيم حج كه با حضور حداكثر ۴ ميليون مسلمان برگزار مى‌شود، پيشى گرفته است.

 

حجت الاسلام زارع خورمیزی خاطرنشان کرد: چند سالى است كه جمعيتى چهار برابر حج تمتع، در زيارت اربعين امام حسين(ع) گرد هم مى‌آيند و درحالى‌كه حاجيان، هر سال حداكثر ٢٠ كيلومتر پياده‌روى دارند، شيعيان عراق و كشورهاى ديگر، از شهرها و مناطق مرزى مختلف اين كشور مانند منذريه بصره، ناصريه و نعمانيه، گاهى حدود ۴٠٠ كيلومتر را پياده طى مى‌كنند تا به نجف اشرف برسند. همچنين ميليون‌ها عزادار ديگر هم از سراسر جهان با هواپيما، خودشان را به نجف اشرف مى‌رسانند و از آنجا تا كربلاى معلى، حدود ٨٠ كيلومتر را پياده طى مى‌كنند تا در روز اربعين به كربلا برسند. به اين ترتيب حج حسينيان در كربلا، سعى بين صفا و مروه آنها در بين‌الحرمين و لباس احرام آنها، لباس عزاى سيدالشهداست. كوتاه‌ترين مسيرى كه با پاى پياده به سمت اربعين طى مى‌شود، از شهر نجف اشرف است كه تا كربلا حدود ٨٠ كيلومتر فاصله دارد.

 

وی با بیان این که مراسم اربعین حسینی بارها مورد هجوم وحشیانه عناصر تکفیری قرار گرفته است، گفت: اين حملات خونين، نه‌تنها شعائر مذهبى شيعه در اربعين حسينى را متوقف نكرد، بلكه امروزه اربعين حسينى به روز جهانى وحدت مسلمانان در مقابل جريان‌هاى استكبارى و تكفيرى تبديل شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگرچه رسانه‌ها و تبليغات دشمنان شيعه، تلاش مى‌كنند حركت ميليونى و بى‌نظير اربعين را اقدامى صرفاً مذهبى و به دور از مايه‌هاى اجتماعى و سياسى معرفى كنند، ولى اگر نفس اين حماسه بزرگ سياسى و اجتماعى نبود، اين طور مورد حملات خونبار دشمنان قرار نمى‌گرفت. از سوى ديگر با هيچ عقلى نمى‌توان وجوه سياسى را از اين حماسه بزرگ تفكيك كرد. بر همين اساس، نمى‌توان از كنار آتش زدن تصاوير آل‌خليفه و آل‌سعود و شعارهايى كه عليه آنان به زبان‌هاى مختلف در مسير راهپيمايى سر داده مى‌شد، به‌سادگى گذشت. «الموت لاسرائيل» همانند «لبيك يا حسين» در مسير پياده‌روى اربعين، به گوش مى‌رسد كه اين حاصل رشد بصيرت شيعه به واسطه شعائر حسينى نظير اربعين است.

 

وی خاطرنشان ساخت: همچنين هزاران زائر ايرانى و ديگر مسلمانان شيعه، با شعار «لبيك يا خامنه‌اى، لبيك يا حسين است»، «بالروح بالدم لبيك يا بحرين»، «الموت لامريكا» و «الموت لاسرائيل»، پيام بيدارى همه زائران امام حسين(ع) را كه از سراسر جهان، عازم كربلاى معلى شده بودند، به جهانيان ابلاغ مى‌كنند.

 

حجت الاسلام زارع خورمیزی با بیان این که اربعين حسينى به رغم اقدامات خشونت‌بار دولت‌هاى سركوب‌گر و گروه‌هاى تكفيرى تروريستى، هرساله باشكوه‌تر مى‌شود، گفت: راهپيمايى پياده به سوى كربلا در ايام اربعين كه به حكم آمارهاى رسمى رسانه‌هاى غيراسلامى، بزرگ‌ترين راهپيمايى كمى و كيفى جهان است، عملاً به نماد قدرت شيعه تبديل شده است و مى‌تواند به تزلزل و نابودى سياست‌هاى آمريكا، رژيم صهيونيستى و پيروان آنها در منطقه بينجامد. همان‌گونه كه مقام معظم رهبرى فرمود، شروع مغناطيس حسينى در روز اربعين است. اين حماسه، تنها با شور و شعور حسينى رقم مى‌خورد.

کد خبر 981242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha