​حل مشکل ۳۵ ساله بخش کشاورزی در علوفه ای شدن سویا/ دستیابی به بذر جدید برنج زودرس و مناسب خشکه کاری

فرجی گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان توانست بحث علوفه ای شده سویا را با اجرای ۱۱ پروژه تحقیقاتی پس از ۳۵ سال برطرف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «ابوالفضل فرجی» عصر امروز (یکشنبه 20 مهر) در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان گلستان اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیش از 62 سال قدم در استان در حال فعالیت است.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: حدود 6 بخش تحقیقاتی و یک واحد نظارتی و 10 ایستگاه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان فعال است.

 

فرجی بیان کرد: پژوهش های کاربردی، انتقال پژوهش ها به بخش کشاورزی، حفظ نگهداری دستاوردها، آموزش کارکنان بخش کشاورزی و بهره برداران از جمله وظایف اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به شمار می رود.

 

وی افزود: نزدیک به 180 هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی وجود دارد که بخشی از آموزش این افراد برعهده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان قرار دارد.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تاکید کرد: پاسخگویی به مشکلات و نیازهای فنی خانواده کشاورزان از دیگر برنامه های ما به شمار می رود، سالانه 250 پروژه تحقیقاتی انجام می شود و بر روی 30 گیاه از 92 گیاهی که در استان کشت می شود فعالیت بهنژادی انجام می شود.

 

فرجی از دستیابی به سه لاین امید بخش گندم با میانگین عملکر 600 تا 900 کیلوگرم بیشتر از ارقام شاهد اشاره کرد و گفت: این ارقام به بیماری فوزاریوم گندم مقاوم است و امیدواریم در دو سال آینده به میزان 100 هزار هکتار از اراضی استان گلستان کشت شود.

 

وی بابیان اینکه در سال 55 هزار تن بذر تولید و نظارت می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، گفت: در گندم نزدیک به 10 هزار ژن پلاسم در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نگهداری می شود.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در مرکز تحقیقات انبارهای نگهداری تولیدات بذر است، افزود: مکان مناسبی برای نگهداری بذر نداریم.

 

فرجی بیان کرد: خشکه کاری برنج یکی از اقدامات شاخص مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در سالهای اخیر است به بذر های جدیدی دست پیدا کردیم که در خشکه کاری عملکرد بهتری دارد و همچنین یک ماه زودرس تر نسبت به دیگر بذرها است.

 

وی گفت: یکی از مشکلات استان گلستان علوفه ای شدن سویا بود و 35 سال این مهم اتفاق می افتاد و با اجرای 11 پروژه توانستیم این مشکل 35 ساله را در سطح استان گلستان حل کنیم.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تاکید کرد: خوراک متوازن دامی در استان ایجاد کردیم و کنجاله سویا را به طور کامل در خوراک دام حذف کردیم و براساس این خوراک دامی 15 تا 20 کیلوگرم تولید شیر افزایش پیدا کرد.

 

فرجی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که 90 درصد نهاده های دامی وارد کشور می شود و توانستیم نخستین رقم باقلای بدون تانن در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان معرفی کنیم و از این رقم تا 30 درصد در جیره طیور استفاده کنیم.

 

 

کد خبر 982030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha