ویژه برنامه بزرگداشت حافظ در هرمزگان برگزار شد

همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت حافظ، ویژه برنامه «تعامل ادبیات و زندگی اجتماعی با نگاهی به شعر حافظ» به همت محفل ادبی صبا و دانشگاه فرهنگیان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بندرعباس، ویژه برنامه بزرگداشت روز حافظ با محوریت «تعامل ادبیات و زندگی اجتماعی با نگاهی به شعر حافظ» به همت مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا و با سخنرانی منصور پیرانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی (ره) برگزار شد.

 

حافظ، انقلابی در شعر فارسی ایجاد کرد

حجت الاسلام «محمد ذاکری» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ضمن بزرگداشت روز حافظ بیان کرد: بدون تردید، حافظ چیره دست ترین غزل سرای فارسی است، خداوندگار شعر و ادب و دانایی است، خالق عاشقانه‌ها و عارفانه‌های رمزآلود است و همچنین از محبوب ترین شاعران ایرانی است.

 

وی ادامه داد: خواجه شمس الدین محمد شیرازی معروف به لسان الغیب، ترجمان اسرار، وصال عرفان، حافظ و ... است و از آنجایی که وی در نوجوانی قرآن را به 14 روایت حفظ کرده بودند به حافظ شهرت پیدا کرده‌اند. وی قریب 40 سال در محضر اساتید بزرگ حضور یافته و در اغلب علوم دانشی زمان خود مهارت کسب کرده است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ادامه داد: حافظ، انقلابی در شعر فارسی ایجاد کرد و در روزگاری که عصر زهد فروشی و ریاورزی بود سرسختانه و بی باکانه به مبارزه با آن پرداخت و رندانه، جهانی آرمانی و انسانی آفرید و با توجه به آشنایی عمیق با زبانهای فارسی و عربی و همچنین قرآن به یک رند آزاداندیش و به عبارتی آزاد اندیش دروغ ستیز خرافه ستیز تبدیل شد.

 

حافظ معلم بزرگی برای زندگی ایرانیان است

«منوچهر ضیایی»، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز از حافظ به عنوان یک معلم بزرگ برای زندگی ایرانیان یاد کرد و ادامه داد: وی چگونه زیستن را به ما یاد داد، زیست وارستگی، وارستگی از ریا، دروغ و دغل و همچنین زیستن شبیه رندان را به ما آموخت.

 

وی ادامه داد: ما ایرانیان، بخشی از زندگی خود را مدیون تعالیم حافظ هستیم؛ چرا که وی یک روشنفکر، مصلح اجتماعی و آزاده بوده است. وی یک سخنران و سخنور بی بدیل بوده که سخنانش فرای یک مخلوق خداست. این ویژگیها، نشان دهنده آزادگی حافظ در فکر، اندیشه، گفتگو و بیان بوده است.

 

ضیایی افزود: دریایی از ویژگیهای مثبت حافظ باعث شده است که او را معیاری برای فرهنگ ایرانی بدانیم و قرنها با شعر حافظ زندگی کنیم و تا ابد مدیون ایشان باشیم.

 

تعامل هنر با زندگی اجتماعی زمینه‌ساز تکامل انسان است

«پیرانی»، تعامل هنر با زندگی اجتماعی را زمینه‌ساز تکامل رسیدن انسان دانست و افزود: تعامل انسان با اجتماع به سازگاری و سلامتی روانی منجر می‌گردد و هر چه سلامت روانی افراد بیشتر باشد، سلامت روانی جامعه نیز فزونی خواهد یافت.

 

وی ادامه داد: اگر جامعه‌ای بخواهد سلامت روانی و اجتماعی داشته باشد باید ویژگیهای مهمی همچون مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، مشارکت اجتماعی و نشاط فردی و اجتماعی را در درون خود پرورش دهد که این ویژگیها در اشعار حافظ موج می‌زند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: به قول بزرگان، حافظ، حافظه ماست و شاعران از نهانگاه اجتماعی و ضمیر ناخودآگاه، سخنگوی وجدان جامعه هستند و به عنوان یک هنرمند صاحب سبک در ایجاد تعادل و تعامل در جامعه خودشان، ایفای نقش می‌کنند.

 

پیرانی ادامه داد: هنر به صورت کلی یک عامل و ابزار برای برقراری تعادل و تعامل در زندگی اجتماعی انسان است. انسان در میان پدیده‌ها و مخلوقات، تنها موجودی است که بالقوه کامل به دنیا می‌آید ولی بالفعل ناقص است و باید از طریق هنر، ظرفیتهای خود را پرورش دهد و به شکوفایی برسد.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، هنر را عامل پیوند میان انسان و جهان بیرون دانست که انسان قصد دارد از طریق آن، از آن چیزی که هست فراتر رود و به کمال و رشدیافتگی دست یابد. اما این کمال و رشد بدون ارتباط با جهان هستی امکانپذیر نیست و فرد باید از انزوای فردی رهایی یابد و به واسطه هنر با کل هستی، پیوند بخورد.

 

وی ادبیات را نوعی هنر کلامی دانست که ابزاری مناسب برای کمک به هم آمیزی انسان با عالم آفرینش و کل هستی است. نیرویی که باعث سهیم شدن انسان در احساسات دیگران می‌شود و عاملی برای باروری و شکوفایی انسان است.

 

پیرانی تصریح کرد: بسیاری از معیارهایی که روانشناسان مثبت نگر برای داشتن یک زندگی سالم و کمال یافته بر آن تأکید می‌کنند در اشعار حافظ موج می‌زند. در اشعار حافظ سعی شده با توصیه‌هایی همچون به جهان تکیه نکردن، با امید زندگی کردن، غنیمت شمردن عمر، مهرورزی کردن، غم نخوردن و سخت نگرفتن زندگی، انسان را به نشاط و شادابی ترغیب نماید.

 

وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای شعر حافظ که در زندگی ایرانیان نفوذ دارد، تفأل به شعر حافظ است و این نشان از موج زدن امید در اشعار وی است.

 

در ادامه نیز منصور نعیمی، محمدعلی قویدل، محمد آواز و ناصر قاسمی از شاعران محفل ادبی صبا؛ محمدتقی قهرمانی و بهجت نجیبی فینی از اساتید دانشگاه فرهنگیان؛ نسرین زارعی و حسین زاهدی، کارشناسان فرهنگی دانشگاه فرهنگیان و ملیحه کرمی و مهسا دهقانی از دانشجویان این دانشگاه به حافظ خوانی پرداختند.

 

 

 

 

کد خبر 982253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha