استمرار برگزاری برنامه‌های فرهنگی کانون مسجد روستای «کردر» میناب

مدیرکانون فرهنگی وهنری امام المنتظرگفت:در پی شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از مراسم‌‌های پیش‌بینی شده با مشکل روبرو شد؛در پی آن به سرعت برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری مراسم‌های متناسب با شرایط روز جامعه انجام و برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان و تقویت فرهنگ اسلامی در بطن جامعه ایجاد شدند. شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای تقویت آموزه‌های دینی و فرهنگ اسلامی در جامعه به شمار می‌روند که به واسطه ارتباط نزدیکی که با بدنه جامعه و قشر جوان دارند می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته است.

 

این کانون‌ها را می‌توان به نوعی مراکز نشر و گسترش معارف دینی در جامعه دانست که برای اثر بخشی بیشتر در جامعه نیازمند تقویت و حمایت ارگان‌های حاکمیتی هستند. پس از گذشت حدود 27 سال از تاسیس این نهاد فرهنگی و هنری، توانسته است که مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌مند و مستعد باشد.

 

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور تحت برنامه‌ریزی‌های ستاد استانی و در نهایت مرکز کشور فعالیت می‌کنند تا برنامه‌های هدفمند و عالیه نظام با بهترین روش‌های ممکن در بطن جامعه اجرا شود.

 

مساجد مختلف استان هرمزگان می‌توانند با ارایه درخواست کتبی به دبیرخانه‌های استانی ستاد به این شبکه اجتماعی مذهبی بپیوندند.

 

در ادامه گفتگوی خبرنگار شبستان را با مدیرکانون فرهنگی و هنری امام المنتظر روستای کردر شهرستان میناب می‌خوانید.

 

فعالیت فرهنگی و هنری کانون امام المنتظر در ایام کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

«ابراهیم ذاکری» اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در سطح جهان برگزاری بسیاری از مراسم‌‌های پیش‌بینی شده با مشکل روبرو شد. در پی آن به سرعت برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری مراسم‌های متناسب با شرایط روز جامعه انجام شد.

 

مدیرکانون فرهنگی و هنری امام المنتظر با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دهه کرامت، تشریح کرد: کاروانی متشکل از 20 روستا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در وسیله نقلیه شخصی از 20 منطقه در سطح شهرستان میناب عبور کرد.

 

ذاکری ادامه داد: اهتزاز پرچم دهه کرامت که با نام سیدالشهدا مزین شده بود و زیارت بقاع متبرکه از جمله برنامه‌های این مراسم بود؛ در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری مراسم‌های عمومی و حضوری وجود نداشت، این اقدامات رنگ و بوی دهه کرامت را در سطح شهرستان زنده کرد.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی کاروان «شاد» به مناسبت عید غدیر، تشریح کرد: این کاروان به همراه سخنران، گروه سرود و مداحان کشوری در بیش از 50 روستا حضور پیدا کرد و در هر منطقه برنامه‌های عید سعید غدیر با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد.

 

مدیرکانون فرهنگی و هنری امام المنتظر افزود: در راستای گرامیداشت دهه ولایت 50 بسته فرهنگی به 50 کانون فرهنگی و هنری مساجد سطح شهرستان ارائه شد تا برنامه‌های مناسبی در سراسر میناب به مناسبت دهه ولایت برگزار شود.

 

ذاکری با اشاره به توزیع بسته‌های فرهنگی به ارزش 40 میلیون تومان، خاطرنشان کرد: به مناسبت عید غدیر خم نیز کاروان بزرگی در سطح شهر حضور پیدا کرد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، گروه‌های سرود برنامه‌های متنوعی را اجرا کردند.

 

وی با ذکر این نکته که روستای کردر به عنوان روستای برتر در حوزه برگزاری مراسم‌های دهه کرامت انتخاب شد، تصریح کرد: برنامه‌ای جهت تقدیر از خانواده‌های روستای کردر با حضور مسئولین استانی و کشوری در نظر گرفته شده است که با اهدای پوستر فاخر حرم به خانواده‌‌های روستا انجام خواهد شد.

 

چه برنامه‌هایی برای دوران پسا کرونا در کانون‌ مسجد پیش‌بینی شده است؟

 

ذاکری با اشاره به برگزاری جشنواره «آسمان هشتم» در دهه کرامت، عنوان کرد: در ایام کرونا در حال تدارک برای برگزاری جشنواره «آسمان هشتم» در سطح کشوری هستیم و در این زمینه نیز مکاتبات لازم با ستاد استانی و در پی آن با ستاد کشوری انجام شده است.

 

مدیرکانون فرهنگی و هنری امام المنتظر با اشاره به مجازی بودن جشنواره «آسمان هشتم»، ابراز داشت: این جشنواره از طریق سامانه بچه‌های مساجد (فهما) در 14 رشته برگزار خواهد شد.

 

ذاکری بیان داشت: در روزهای شیوع ویروس کرونا برنامه‌هایی متناسب با وضعیت بهداشتی منطقه برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: تا کنون اغلب برنامه‌ها و مسابقات با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار شد و جوانان زیادی از این مسابقات استقبال کردند.

 

مشارکت کانون فرهنگی و هنری امام المنتظر در مبارزه با کرونا و رزمایش‌های همدلی مومنانه به چه صورت بود؟

 

 مدیرکانون فرهنگی و هنری امام المنتظر اظهار کرد: اعضای کانون فرهنگی و هنری امام المنتظر از ابتدای شیوع ویروس کرونا همواره اقدام به گندزدایی و ضد عفونی مراکز عمومی کردند و با توزیع ماسک و ارائه توصیه‌های بهداشتی به مردم نقش مهمی در جلوگیری از شیوع این ویروس در کنار نهادهای بهداشتی و درمانی بر عهده داشتند.

 

وی ادامه داد: تیمی متشکل از 60 نفر از اعضای کانون مسجد روستای کردر تحت عنوان «خادم الحسین (ع)» وظایف ضد عفونی و انجام اقدامات فنی و بهداشتی در قبل، حین و پس از برگزاری مراسم‌ها را بر عهده دارند. این مجموعه مورد استقبال جوانان و نوجوانان منطقه قرار گرفته است که نقش زیادی در برگزاری مراسم‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی دارند.

 

ذاکری تصریح کرد: به مناسبت عید غدیر خم بالغ بر سه هزار پرس غذا در میان ایتام منطقه توزیع شد و در اربعین نیز چهار هزار و 800 پرس غذای گرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در میان نیازمندان توزیع شد. در نظر داریم که حدود 6 هزار پرس غذا نیز در روز شهادت امام رضا (ع) پخت و توزیع شود.

 

چه برنامه‌هایی در اربعین حسینی برگزار شد؟

 

مدیرکانون فرهنگی و هنری امام المنتظر اظهار کرد: سال گذشته بیش از 200 نفر از مردم روستا برای پیاده‌روی اربعین از طریق کانون مسجد اعزام شدند که به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام این امر امکان‌پذیر نبود.

 

ذاکری ابراز داشت: در شب اربعین محفل انس با قرآن برگزار شد که مورد استقبال بی‌نظیر مردم منطقه قرار گرفت. این مراسم با حضور قاریان و سخنران برجسته کشوری برگزار شد و مردم از معنویت این شب عزیز بهره‌مند شدند.

 

 

کد خبر 982350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha