زندگی امام کاظم (ع) یک نمونه مثال زدنی صبر است

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که زندگی امام کاظم (ع) از نظر ارائه نمونه صبر مثال زدنی است، گفت: ایشان در برابر جهالت و نادانی خویشتن دار بودند و برخوردی همراه با هدایت از خود نشان می دادند.

خبرگزاری شبستان – مشهد؛ هرچه به روز های پایانی ماه صفر نزدیک تر می شویم بیشتر دل هایمان می گیرد؛ زیرا سالهای گذشته مشهد الرضا(ع) در چنین روزهایی حال و هوای دیگری داشت و میزبان میلیون ها نفر از سراسر کشور بود؛فضیلت زیارت امام هشتم (ع) در وصف نمی گنجد و قلم از تحریر آن عاجز است؛ امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا توصیه شده مردم عزیز به مشهد مقدس سفر نکنند و از راه دور این امام همام را زیارت بکنند.

 

زیارت چه از راه دور باشد چه از راه نزدیک، قطعا اگر همراه با معرفت باشد مورد قبول درگاه حق تعالی قرار می گیرد و در زندگی نمود پیدا می کند؛باید فرصت را غنیمت بدانیم و در این روز ها که مخصوص زیارت امام رضا(ع) است، معرفت و شناخت خود را نسبت به ائمه اطهار(ع) افزایش دهیم.

 

امروز در گفت و گویی کوتاه با «حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد محمدی» از استادان حوزه علمیه، قصد داریم به بحث زیارت از راه دور و مختصری از زندگانی پدر امام هشتم(ع) بپردازیم؛ امام کاظم(ع) پدر بزرگوار امام رضا(ع) هستند که هدایت جامعه اسلامی را قبل از ایشان برعهده داشته اند.

 

درباره شخصیت امام کاظم(ع) برای ما بگویید؟ ایشان در چه دوره ای زندگی می کردند؟

 

شخصیت امام کاظم(ع) را می توان از دو جنبه بررسی کرد؛ که اولین جنبه آن بررسی عمومی امامت و ولایت است؛ امامان به عنوان حجت خدا، برترین نمونه بندگی به شمار می روند؛ امامان بزرگوار(ع) براساس وضعیت اجتماعی و سیاسی زمان خود تصمیمات خاصی می گرفتند و اقدامات خاصی را هم انجام می دادند.

 

امام کاظم (ع) هم به عنوان امام همین کار را کردند؛ امام کاظم(ع) در دوره ای به نام دوره انتقال زندگی می کردند؛ ایشان هم دوره خلیفه قدرتمند و ظالمی به نام هارون الرشید بودند؛ اما خب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) که قبل از ایشان زندگی می کردند، برای نشر معارف اسلامی و فقه اهل بیت(ع) آزادی بیشتری را در اختیار داشتند.

 

با توجه به این که امام کاظم(ع) در ظلم و خفقان زندگی می کردند، چگونه معارف اهل بیت(ع) را نشر می دادند؟

 

امام کاظم(ع) هم زمان با مقتدر ترین خلیفه عباسی یعنی هارون الرشید زندگی می کردند؛ در آن زمان وسعت سرزمین های اسلامی در یک حکومت متمرکز به هارون الرشید رسیده بود؛ پس فضایی برای نشر معارف اصیل اهل بیت(ع) نبود؛ بنابراین امام سیاست خاصی را اتخاذ کرده بودند. 

 

هارون الرشید جزو کسانی است که به جایگاه به اقرار امامت کرده است و زمانی تصمیم گرفت تا فدک را به امام باز گرداند؛ اما امام آن را نپذیرفت؛ امام کاظم(ع) فرمودند حدود فدک به این نیست که شما می خواهید پس دهید و فدک نماد و سنبلی برای حق ولایت به مسلمان ها است؛ طبیعتا هارون الرشید ولایت را هیچ وقت به امام واگذار نمی کرد و این گونه هم شد.

 

وقتی به زندگی امام کاظم (ع) نگاه می کنیم، متوجه می شویم که ایشان همواره از کوچک ترین حرکت برای تایید حکومت هارون الرشید پرهیز میکردند؛ زیرا معتقد بودند هرکس کوچک ترین حمایتی از حکومت ظالمی داشته باشد راه را کج را می  رود؛ از طرفی هم ایشان از ایجاد شرایطی که جان شیعیان را به خطر می انداخت اجتناب می کردند زیرا هارون الرشید با هیچ کس تعارفی نداشت؛ در واقع این همان سیاست هوشمندانه امام بود.

 

بارز ترین خصوصیت اخلاقی ایشان چه بود؟

 

بعد از سید الشهدا(ع)، زندگی امام کاظم (ع) از نظر ارائه نمونه صبر مثال زدنی است؛ لقب ایشان خود به تنهایی نشان دهنده صبر ایشان بوده است؛ لقب کاظم نشان دهنده آن است که ایشان از سوی دشمن مورد آزار و اذیت قرا می گرفتند و این از نظر اخلاقی برای ما آموزنده است.

 

امام کاظم(ع) بسیار برخویشتن مسلط  بودند؛ ایشان در برابر جهالت و نادانی کمال خویشتن داری و برخوردی همراه با هدایت از خود نشان می دادند؛ این امر برای ما شیعیان که خود را پیرو اهل بیت(ع) می دانیم باید بسیار مهم باشد زیرا ما باید بتوانیم در زندگی احساسات افراطی و آنی نشان ندهیم.

 

حضرت در زمانی زندگی می کردند که افرادی مکرر به ایشان اهانت می کردند؛ اما ایشان با مهربانی با آنها برخورد می کرد؛ انسان باید بتواند با واکنشی بهتربه رویداد ها پاسخ دهد؛ امام کاظم (ع) از این نظر معروف بودند،به دیگران هدیه می دادند و با مردم مهربان بودند حتی با کسانی که دشمن اهل بیت(ع) بودند؛ داستان های زیادی هم از این ویژگی اخلاقی امام وجود دارد.

 

امسال در شرایط ویژه ای هستیم و بسیاری از دل دادگان اهل بیت(ع) نمی توانند به مشهد سفر کنند، آیا زیارت از راه دور هم می تواند برای انسان فضیلت داشته باشد؟

 

دین راهنمای بشر در این زندگی خاکی است؛ بخش مهمی از دین جنبه آیینی و مراسمی آن است؛ در مذهب تشیع هم زیارت بخش مهمی از جنبه مراسمی و آیینی است؛ محتوای زیارت محبت است؛ کسی که به زیارت یک امام می رود در واقع ابراز محبت می کند، حال این زیارت می خواهد از راه دور باشد یا نزدیک.

 

نکته مهم این است که  این زیارت در زندگی افراد نمود داشته باشد؛ انسان وقتی زیارت می کند، مورد توجه و عنایت خاص امام قرار می گیرد و این خود مقدمه یک حرکت درونی و دست کشیدن از گناه می شود؛ در شرایط کنونی براثر شیوع ویروس کرونا می توان زیارت از راه دور انجام داد؛ اگر با معرفت این زیارت از راه دور صورت بگیرد قطعا تاثیر مثبت خود را بر زندگی فرد می گذارد.

 

ضرورت پرداختن رسانه ها به مسائل دینی و نشر معارف مربوط به اهل بیت(ع) از دیدگاه شما چیست؟

 

پیروی از اهل بیت(ع) مانند آن است که انسان وارد دریا بشود؛ بنابراین برای بهره مندی از این دریای علم و معرفت لازم است انسان مطالعه کند و به تحقیق و پژوهش بپردازد؛ رسانه می تواند با فراهم آوردن این بستر نقش مهمی را ایفا کند؛ بهره مندی کامل نیازمند تولید محتوای مناسب است که رسانه می تواند آن را در اختیار مردم جامعه قرار دهد.

 

بنده با افراد زیادی روبه رو شدم که به من گفته اند که یک زیارت مسیر زندگی آن ها را تغییر داده است؛ مسلما رسانه ها می توانند با نشر معارف اسلام و اهل بیت(ع) بستر هدایت افراد را فراهم کنند؛ انسان ها نیاز به تشویق دارند و وقتی که رسانه مردم را تشویق می کند، افراد این فرهنگ را دنبال می کنند.

 

 

.

 

 

کد خبر 982868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha