نان گران شد، تقصیر چه کسی است؟!

خبر کمبود نان در ارومیه موج عظیمی از تشنج و نگرانی را برای مردم به همراه داشته است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، در یکی دو هفته اخیر نان در ارومیه کمیاب شده است و هر کسی حرفی می زند که شاید خبری در راه است و همه می ترسند و شایعه شده که به نفع مردم نخواهد بود.

 نانوا می گوید: مشکل از کمبود سهمیه است.

 مقامات می گویند: مشکل از سودجویی نانوایان و فروشندگان آرد با قیمت آزاد است.

در این میان عده‌ای هم می‌گویند: تقصیر مردم است و باز هم تمام کاسه کوزه ها را بر سر مردم می شکنند.

 مردم برای تهیه چند قرص نان از آن محله به این محله آواره شدند، هیچ کدام از نانوایی ها باز نبودند و هیچ کس پاسخگو نبود.

 نمایندگان مجلس بازهم برای نشان دادن خود در بین مردم در کنار مردمی که با وجود کرونا در صف های طولانی و خطرناک کرونایی این روزها برای تهیه یک بسته نان ساعت ها ایستادند، رفته عکس و فیلم گرفتند و بعد هم گفتند که متاسفند!

«محمد مهدی شهریاری» استاندار آذربایجان غربی از این بحران بسیار ناراحت شده و در نهایت از مردم عذرخواهی کرد.

 اما نان همچنان در ارومیه کمیاب ماند و بعد خبر آمد که تقصیر نانو است.

به گفته مقامات ارومیه، دولت آرد سهمیه به نانوایان می‌دهد و نانوایان موظفند آن را به نرخ مصوب بفروشند و خرید و فروش آرد در بازار آزاد ممنوع است و هر گونه خرید و فروش قاچاق محسوب می شود.

 پخت و فروش نان با آرد آزاد هم حتی برای نانوایان سود چندانی ندارد اما نانوا به جای طبخ نان اقدام به فروش آن در بازار آزاد می کند و این اقدام باعث می شود که نان کمیاب شود.

«علی رضا ملا محمدی زاده» فرماندار ارومیه در این باره می گوید: مشکلی در تخصیص سهمیه آرد به نانوایان ارومیه وجود ندارد و افزایش قیمت نان فقط شایعه است.

 اما نان همچنان در بازارهای ارومیه کمیاب است و شایعه ها همینطور دست به دست می‌چرخد و بزرگ و بزرگتر می شود تا جایی که مردم می گویند قرار است نان هم مانند بنزین سه برابر شود!

 

 

 

این سوال در ذهن ما نقش می بندد آیا نان هم نباید بخوریم؟!

 جوانی خشمگین که در صف نانوایی ایستاده است با گوشی خود بازی می کند به سمتش رفته و می‌پرسم نظرتان درباره این صف های طولانی و کم بودن نان چیست؟ سرش را تکان می‌دهد نفسی می کشد و می گوید اگر اسمم را می نویسید هیچ چیز نمی گویم با خونسردی جواب میدهم من که نام شما را نپرسیدم و فقط می خواهم نظرتان را بدانم؛ با اندوهی که می شود از گره‌های ابروهایش به عمق آن پی برد، گفت: زور من به همین نان خالی می‌رسید که شکم بچه هایم را سیر کنم که آن هم می‌گویند گویا قرار است مانند بنزین یک شبه سه برابر شود و بعد مسئولان بگویند ما شنبه با خبر شدیم.

رئیس اتحادیه نانوایی های ارومیه حرف جالبی زده است که همه را متعجب میکند؛ می گوید: چون مردم نان زیاد می خرند نام کمیاب شده است!

 کسی نیست به این مسئول بگوید آیا نان هم کالایی لوکس و یا فاسد نشدنی است که مردم بخواهند آن را انبار کنند؟!

«الله وردی حسن زاده» رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه گفت: هرگونه افزایش قیمت نان در ارومیه خود سرانه است.

 وی در ادامه تاکید کرد: تا کنون هیچگونه دستوری برای افزایش قیمت نان اعلام نشده و هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی و خودسرانه بوده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

 این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ گشت بازرسی در سطح شهر به صورت مداوم و سرزده از تمامی نانوایان بازرسی می کنند تا جلوی برخی تخلفات بلافاصله گرفته شود.

حسن زاده با بیان اینکه آخرین افزایش قیمت نان در شهرستان مربوط به آبان سال گذشته است، تصریح کرد: طبق نرخ نامه سال گذشته قیمت نان لواش ۲۴۰ و بربری و سنگک ۱۵۰۰ تومان است و فعلا هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان نداریم.

مشکلات مردم همچنان ادامه داشت تا اینکه ۵۸ تن آرد از محتکران در ارومیه کشف شد.

در یک هزار و 64 مورد بازرسی از واحدهای پخت نان لواش در ارومیه ۴ واحد انبار احتکار آرد یارانه ای صنفی و صنعت کشف و پلمپ شد.

 در روزگاری که هیچ امیدی به فردا نداریم، به جان یکدیگر نیز رحم نمی کنیم.

 یاد قوم حضرت موسی افتادم که خدا گفت دعاهایشان را مستجاب کردم چون اینان قومی هستند که به یکدیگر حمله کردند و من چگونه به آنها رحم نکنم.

 در این ایام کرونایی که دعای هر شب و هر روز هر ساعت مان ریشه کن کردن این ویروس چینی است از خدا می خواهیم که به ما رحم کند اما خودمان به خودمان رحم نمی کنیم.

 وقتی مردم در پی جان بودند دیگری در پی نان حرام بود و ماسک ها را احتکار می کرد و در این وضع امروز در این وضع اسفناک اقتصادی به یک لقمه نان مردم هم رحم نمی کنند.

 

«علیرضا ملامحمدی زاده» فرماندار ارومیه در این باره می گوید: خوشبختانه بار روانی کاذبی مربوط به کمبود آرد در ارومیه به طور کامل از بین رفته است و بار دیگر آرامشی نسبی بر صف های نانوایی های ارومیه بازگشته است.

 این مسئول اضافه می کند: افزایش سهمیه ۶۳۰ واحد نانوایی لواش پز در شهرها، بخش ها و روستاهای پرجمعیت شهرستان ارومیه باعث شده است که تاکنون هیچ کمبودی در این خصوص گزارش نشود.

فرماندار ارومیه یادآور شد: هرگونه تخلف در نانوایی‌ها را بلافاصله گزارش دهید.

مشکل فقط چند روز قحطی نان نبود ما در این روزها قحطی انصاف را تجربه کردیم.

 مشکل نان در ارومیه به حدی رسید که حتی برخی افراد سودجو با استفاده از نرم افزار موبایلی دیوار، 10 قرص نان را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رساندند.

 مردم در وضعیت اسفناکی که در آن گرفتار شدند، از یک طرف کرونا و بیماری که هر روز یکی از اعضای خانواده را به دام خود می کشد از طرف دیگر مشکلات سخت و شدید اقتصادی حاکم بر جامعه که بخش عمده ای از آن نیز بر دوش خانواده هاست، بار روانی زیادی را به جامعه تحمیل کرده است تا جایی که اگر مقامات استانی خیلی زود دست به کار نمی شدند اتفاقات نگران کننده ای را به دنبال داشت که خوشبختانه ختم به خیر شد.

 

کد خبر 983562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha