سیره سیاسی امام حسن عسکری(ع)تعیین کننده خروج از بحران های اجتماعی است

آیت الله علم الهدی گفت:در مقام امام حسن عسکری علیه السلام مسئله حائز اهمیت سیره شناسی است که در بین تمام آن ها سیره سیاسی تعیین کننده خروج از بحران های اجتماعی است و بیانگر ظلم متجاوزین است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «سید احمد علم الهدی» امروز( ۴ آبان) در روز مراسم سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت این امام همام گفت:در مقام امام حسن عسکری علیه السلام مسئله حائز اهمیت سیره شناسی است که در بین تمام آن ها سیره سیاسی تعیین کننده خروج از بحران های اجتماعی است و بیانگر ظلم متجاوزین است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود:ما اگر در بستر این ظلمی که در ۲۵۰ سال نسبت به اهل بیت علیهم السلام اتفاق افتاد تعمق کنیم در می یابیم که دو جریان سرکوب و خفقان و اختناق ائمه معصومین علیهم السلام وجود داشته که ابتدا مورد سرکوب قرار می گرفتند و بعد آنان را در خفقان قرار می دادند تا ارتباطشان را با پیروان و شیعیانشان از بین ببرند.

 

وی ادامه داد:این ظلمی که در دوران بنی امیه وجود داشت در دوران بنی عباس هم اتفاق افتاد، بعد از اینکه بنی امیه از میان رفت و بنی عباس روی کار آمد دیگر توان نداشتند همانند حکام دوران بنی امیه امامان را سرکوب کنند به همین اهل بیت علیهم السلام را در خفقان و زندان قرار دادند امت شیعه گسترش پیدا نکنند ، جنایات منصور دوانقی ملعون همانند جنایات حکام ظالم بنی امیه بود فقط نوعش تفاوت داشت .

 

آیت الله علم الهدی گفت:مظالمی که هارون ملعون نسبت امام هفتم علیه السلام داشت همانند مظالمی بود که معاویه و یزید نسبت به امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام داشتند که این سرکوب نتیجه بسیار بر عکسی در جامعه داشت.

 

امام جمعه مشهد اظهارکرد:زمانی که امام هفتم در زندان به شهادت رسیدند چهار غلام پیکر مطهر امام را بر دوش آوردند و گفتند این امام رافضیان است که بعد وضعیتی در بغداد پیش آمد که هارون ناچار شد از شهر خارج شود و پیکر مطهر امام موسی کاظم علیه السلام  توسط سلیمان بن جعفر و جمعیتی حدود ۱۵۰۰ هزار در آن زمان مورد تشییع قرار گرفت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:آن چیزی که مهم است این بود که در بین ائمه معصومین علیهم السلام خفانی که برای امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام پیش آمده بود، تاریک تر بود، یعنی امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام در محاصره لشکر بودند، اینکه لقب عسکری به امام یازدهم دادند بابت محاصره در ارتش بود و در عین این محدودیت شیعه را توسعه دادند و کار به جایی رسید که انسجامی که شیعه در دوران امام هادی و امام حسن عسکری داشتند بی نظیر بود که این یک تمرین برای زندگی شیعه در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهارکرد:امام حسن عسکری علیه السلام آنقدر تشکیلات سازی قوی داشتند که می دانستند اگر بخواهند به امام ظلمی برسانند، شیعیان حکومت را بهم می ریزند و از طرفی دیگر که دشمنان از امام می ترسیدند به خاطر بود که می دانستند فرزند امام حسن عسکری علیه السلام می آید و ریشه ظلم را بر می کند.

 

امام جمعه مشهدبیان کرد: علی بن نارمش یک ناسبی فحاش نسبت به اهل بیت بود که به دستور خلیفه می خواست امام را در زندانش زندانی کند که وقتی نگاهش به صورت امام افتاد به روی زمین افتاد و از شیعیان خاص امام عسکری علیه السلام شد و یک جریان ارتباطی قوی از داخل زندان به بیرون زندان ایجاد شد که نامه شیعیان را به امام می رساند و دستور امام را به آنان ابلاغ می کرد.

 

وی گفت: حکام ظالم بنی عباس چون دیدند دیگر نمی توانند با قدرت امامت امام حسن عسکری علیه السلام مقابله کنند تصمیم گرفتند ایشان را به شهادت برسانند، امام یازدهم بسیار مظلومانه به شهادت رسیدند.

کد خبر 986561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha