احتکار و گرانفروشی ریشه در خودخواهی و منفعت طلبی دارد

کسبه، تاجر و فروشندگانی که خودخواهی، نقشه کش‌برای جیپ مردم داشته و منفعت طلب شخصی هستند با احتکار و گرانفروشی اهداف خود را دنبال می کنند که البته خیری در آن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، انصاف، رعایت حق الناس، حمایت از مردم و مدارا و انصاف با مشتری از ابزارهای برکت و خیر برای فروشنده به شمار می رود که البته باید خود را مسلح به این ارزش ها و مهارت ها کنند.

 

منفعت طلبی و خودخواهی از جمله عوامل احتکار و گرانفروشی توسط برخی از کسبه می باشد که موضوع توزیع اجناس در بازار را با مشکل روبرو می کند.

 

آموزه های دینی و اخلاق انسانی، ایجاد گره در زندگی مردم و کلاهبرداری برای کسب منفعت را مورد نکوهش قرار می دهد و همواره بازاریان بر دوری از این رفتار توصیه می شوند.

 

نقش مردم در مقابله با این چنین افرادی همبستگی و به قولی تحریم آن ها با روی آوردن به کالای جایگزین، عدم خرید و یا به اشتراک گذاری اقلام بیش از حد برای شکست توطئه این افراد سودجو است. نظارت و هوشیاری نهادهای نظارتی از اهمیت خاصی برخوردار است و در شرایط خاص کشور این ماموریت نقش مهمتر و ضروری تری خواهد داشت که اقدام به موقع و سریع آنان توطئه و نقشه شوم افراد سودجو را نقش بر آب می کند.

 

همکاری مردم در معرفی افراد و فروشگاه های سودجو نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که دستگاه های تظارتی را در انجام وظیفه کمک می کند و این تعامل موجب خیر و برکت برای جامعه و دوری از مشکلات خواهد شد.

 

*بی توجهی به حقوق مردم مایه شقاوت دنیا و آخرت است

 

مرجع تقلید عالم تشیع در یکی از درس های اخلاق با اشاره به اینکه گرانفروشی و احتکار از مصادیق خودخواهی و بی توجهی به حقوق مردم است، گفت: بی توجهی به حقوق مردم مایه شقاوت دنیا و آخرت است.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» گرانفروشی و احتکار اجناس را از جمله اقدامات غلط و حق الناس بیان کرد و اظهارداشت: احتکار کالاهای اساسی زندگی مردم و یا گرانفروشی این جنس ها به دلیل اینکه مردم هم نیاز دارند و هر پولی را می دهند حق الناس محسوب می شود و با توبه اصلاح و جبران نمی شود.

 

وی ادامه داد: حق الناس مایه شقاوت و بدبختی انسان و جامعه می شود و آنگاه فرد تا جبران حق و حقوق دیگران باید تلاش و برنامه ریزی کند تا رضایت افراد را به دست آورد.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه برخی از افراد از موقعیت های خاص برای منافع شخصی اقدام می کنند، یادآورشد: این دسته از رفتارها موجب بدبختی و مشکلات در زندگی دنیا و آخرت خواهد شد و کسانی که خیرخواه مردم هستند نتیجه و برکت آن را در دنیا می بینند.

 

*گرانفروشی بیشترین فراوانی تخلف صنفی اصفهان

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان گفت: بر اساس آمار ماه اای اولیه امسال گرانفروشی در این استان بیشترین پرونده تخلفاتی را داشته است.

 

«علی صالحی» افزود: افزایش خودسرانه قیمت اجناس به هر بهانه ای ممنوع است و باید نرخ گذاری در کمسیون مربوطه انجام و پس تایید و ابلاغ افزایش قیمت انجام شود‌ و هر گونه اقدام در این خصوص بدون رعایت اصول اداری تخلف محسوب می شود.

 

وی نبود نظارت در برخی مواقع را نیز از عوامل گرانفروشی اعلام کرد و گفت: مردم نسبت به حق و حقوق خود آشنا باشند و تخلفات را  به نهادهای نظارتی گزارش کنند.

 

صالحی حذف واسطه گری و رصد اجناس از تولید تا توزیع در بین مردم را از عوامل موثر در کاهش تخلفات بیان کرد و یادآورشد: عملکرد توزیع اجناس برای کاهش تخلف لازم است

 

*برای مردم بد نخواهیم

 

کاسب پیشکسوت هنر صنایع دستی اصفهان گفت: خیرمردم و عدم بخواهی برای مردم‌ مایه خیر و برکت بوده است.

 

«محمدحسین یزدی» با اشاره توجه به حق الناس خیر و برکت است، افزود: نباید به مردم خیانت کرد و در شرایط خاص مثل شرایط فعلی نقشه کشی کنیم تا به منفعت شخصی برسیم.

 

وی ادامه داد: خیانت به خریدار و منفعت طلبی برای کاسب ارزش ندارد و مثل حمل آب با آبکش است که تلاشش از بین‌می رود.

 

یزدی با بیان‌اینکه رضایت و دعای مشتری یک اصل است خاطرنشان کرد: خوش اخلاقی و مردم داری از اصول موفقیت و برکت کسبه بوده و برخی به جای نگاه به لطف پروردگار از راه دیگر مثل دروغگویی و کلاهبرداری به دنبال روزی هستند.

وی دعای خیر پدر و مادر را در این خصوص مهم بیان کرد و یادآورشد: رضایت پروردگار و دعای خیر پدر و مادر و مشتری برای بازاریان سرمایه محسوب می شود.

کد خبر 988192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha