لزوم ترویج پرداخت زکات همزمان با برداشت محصول خرما

حجت الاسلام مدبر با تاکید بر لزوم ترویج پرداخت زکات همزمان با برداشت محصول خرما، گفت: با پرداخت زکات از مال چیزی کم نمی‌شود و خداوند جبران می‌کند.

حجت الاسلام «محمدحسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به آیات 40 و 41 سوره حج گفت: خدای متعال در این 2 آیه شریفه با تاکید فراوان می فرمایند «کسانی را که مرا یاری کنند تنها نمی‌گذارم»؛ بنابراین منشأ و سرچشمه قدرت، خدای متعال بوده و توانمندی ها همه از او است.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه یاوران خداوند کسانی هستند که وقتی به قدرت رسیدند در قلمرو خود همچون خیمه و یا پرچمی نام و یاد خدا را با نماز برپا و بلند کرده و سپس با پرداخت زکات نیازهای مادی جامعه را مرتفع می کنند، افزود: آنها همیشه سعی دارند با امر به معروف و نهی از منکر خوبی ها را ترویج و زشتی‌ها را از خود و جامعه پاک کنند و هرگز فراموش نمی کنند که همه توانایی‌ها از خداوند است.

 

وی بیان کرد: مردم ایران هم برای یاری خداوند با انقلاب خود جلو قدرت های جهانی ایستادند و خداوند آنها را پیروز کرد اما مسئولین و مردم باید بدانند که همان گونه که ابتدای کار دست خداست انتها نیز دست اوست و باید مواظب این چهار مسأله یعنی نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر باشند.  

 

حجت الاسلام مدبر با اشاره به مسئله زکات که قرآن کریم آن را در 27 مورد، شانه به شانه نماز ذکر فرموده است، عنوان کرد: زکات با شرایط خاص به 9 چیز ( گندم، جو، خرما، کشمش، شتر، گاو، گوسفند، طلا و نقره) تعلق می‌گیرد.

 

وی با اشاره به فصل برداشت خرما در شهرستان جهرم عنوان کرد: نخل داران پس از برداشت محصول با محاسبه مخارج و به نصاب رسیدن 847 کیلوگرم مشمول زکات می شود و صاحب مال باید یک بیستم آن را آزادانه در امور خیریه‌ای که مجاز است خرج کند و از برکات مادی و معنوی و دنیوی و اخروی مانند قبولی نماز، رفع محرومیت ها، ایجاد امنیت، پاک شدن از بخل و پاکی مال از حرام، پاک شدن از گناهان و برکت مال با رفع آفات استفاده کرده و بداند که با پرداخت زکات از مال چیزی کم نمی‌شود و خداوند جبران می‌کند.

 

امام جمعه جهرم با یادآوری فرمایش امام صادق (ع) که فرمود: «حقیقت عبودیت سه چیز است که یکی از آنها این است که انسان نسبت به آنچه خدا به او داده احساس مالکیت نداشته باشد و خود را امانت دار بداند»، اظهار کرد: طبق این فرمایش پرداخت خمس و زکات و صدقات بسیار آسان می‌شود.

 

وی با طرح این سئوال که اگر کسی اموال مشمول زکات نداشته باشد آیا می‌تواند ازمال خود چیزی به عنوان زکات بپردازد و از برکاتش بهره‌مند شود، تصریح کرد: زکات مستحبی همین است و چه نیکوست که باغ داران با برداشت محصول، کارهای خیر و عام المنفعه را که قصد انجامش دارند با عنوان زکات مستحبی انجام دهند.

 

حجت الاسلام مدبر در پایان گفت: امید است مسئولان و وعاظ همکاری کنند تا در زمینه پرداخت زکات واجب و مستحبی نهضتی برپاشود و همگان از این برکت منتفع شوند.

کد خبر 988395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha