پروژه فرهنگی «کتابخانه ای به وسعت یک شهر» در تیران اجرا می شود

پروژه فرهنگی و کتابخوانی با عنوان «کتابخانه ای به وسعت یک شهر» به همت کتابخانه کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) در تیران اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کتابخانه مسجد قمربنی هاشم(علیه السلام) تیران یکی از مراکز وابسته به کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی (علیه السلام) این شهر است که مجوز رسمی از اداره کل کتابخانه های مساجد کشور اخذ کرده و با ظرفیت بیش از پنج هزار جلد کتاب در رشته های مذهبی، علمی، فرهنگی، درسی، خانوادگی، کودک و نوجوان، بهداشت، نشریات و کتاب های مرجع در خدمت اهالی فرهنگ و هنر و مردم این خطه است.

 

امانت دهی کتاب و استفاده از سالن مطالعه این کتابخانه دسترسی به منابع کتاب را تسهیل و شرایط را برای مطالعه فراهم کرده که اعضا کانون و خانواده های آن ها از این کتابخانه استفاده می کنند.

 

علاوه بر امانت دهی کتاب طرح های فرهنگی مثل مسابقات کتابخوانی، اهدا کتاب، برگزاری دوره های کتابداری و باشگاه کتابخوانان کودک و نوجوان توسط این نهاد فرهنگی اجرا می شود.

شیوع بیماری کرونا باعث شده که این مرکز طرح های بیشتری را با محوریت کتاب اجرا کند تا در قرنطیه خانگی از آن استفاده شود و در آینده و دوران پساکرونا نیز اثربخش باشد.

 

*«کتابخانه ای به وسعت یک شهر» پروژه ای فرهنگی و فراتر از یک محله

 

«کتابخانه ای به وسعت یک شهر» عنوان پروژه فرهنگی و کتابخوانی است که امسال توسط کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی برنامه ریزی شده تا در قالب این طرح فعالیت های گسترده ای در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرا شود.

 

اهدا کتاب به اصناف شهر، برگزاری مسابقات ماهانه کتابخوانی، اهدا کتاب تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای به مشتریان، هدیه کتاب توسط برخی از مغازه داران به مشتریان، معرفی کتاب، انجام فعالیت های تبلیغی و بررسی نقش مطالعه در آرامش روح و روان، ایجاد شبکه بین فعالان کتابخوانی، تشکیل باشگاه کتابخوانی کودکان و نوجوانان، ایجاد ایستگاه های مطالعه و فعالیت های مشارکتی بین مردم برای ترویج فرهنگ مطالعه، اجرای نمایش با موضوع مطالعه و کتابخوانی، تولید پادکست و محتواهای چند رسانه ای با موضوع کتاب از جمله فعالیت های این پروژه مهم است.

برای اجرای پروژه «کتابخانه ای به وسعت یک شهر» اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه مردم نهاد نسل جوان فردا و مدیریت شهری با کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی همکاری دارند.

 

*تشکیل گروه تریوج فرهنگ مطالعه در بین نوجوانان کانون

 

تعدادی از اعضای نوجوان کانون با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و دغدغه در این حوزه گروهی را تشکیل داده و علاوه بر انجام فعالیت های تبلیغی و اهدا کتاب برای جلب مشارکت خیرین و فروشگاه های کتاب وارد عرصه شده اند.

 

این نوجوانان با نگاه دغدغه مندی به حوزه مطالعه سعی و تلاش ویژه ای برای گسترش فرهنگ کتابخوانی داشته اند و آن ها سعی بر نهادینه سازی دارند که انجام فعالیت های تبلیغی، فرهنگی، توزیع کتاب و خلاصه از اقدامات این گروه است.

 

*توزیع کتاب کودک به کودکان و نوجوانان شهر

 

با توجه به اهمیت موضوع گسترش فرهنگ کتابخوانی، سرمایه گذاری برای فرهنگ سازی در بین کودکان و نوجوانان اهمیت خاصی دارد و به همین خاطر برای این قشر در کتابخانه مسجد سرمایه گذاری شده و کتاب هایی برای این گروه سنی آماده شده و در بین آن ها به بهانه های مختلف توزیع می شود.

علاوه بر توزیع کتاب از این قشر به عنوان سفیران مطالعه استفاده شده و آن ها برای اهالی خانواده کتاب از کتابخانه امانت گرفته و برای آن ها می برند و این موضوع در فرهنگ سازی و مطالعه اهالی خانواده کارآمد بوده است.

کد خبر 993172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha