نوآوری‌های مرحوم علامه طباطبایی در فهم دین

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به تشریح نوآوری‌های مرحوم علامه طباطبایی در فهم دین پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، آیت الله «محمود رجبی» امروز در جلسه‌ مجازی که به میزبانی مرکز پژوهشی سه علامه تبریزی وابسته به دانشگاه تبریز برگزار شد، به تشریح «نوآوری‌های مرحوم علامه طباطبایی در فهم دین» پرداخت.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: گفته می‌شود علامه طباطبایی به احادیث در فهم قرآن کم توجهی کرده است، در حالی‌‍که افراد بسیار کمی این گونه به نقش روایات در تفسیر قرآن پرداختند، ایشان روایات قطعی را در تفسیر قرآن کاملا حجت می‌دانند و روایات واحد را و همچنین روایات ضعیف و بدون سند را در صورتی که با آیات قرآن همخوانی داشته و به عنوان موید در فهم قرآن باشد، از این روایات استفاده کرده است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی در مستند سازی روایات اهتمام ویژه داشته است که این بحث را در کتاب «البیان فی الجمع بین السُنّة و القران» بیان کرده است.

رجبی به بیان نوآوری‌های مرحوم علامه در حوزه فهم دین پرداخت و گفت: مرحوم علامه طباطبایی در فرآیند تولید علم و نظریه پردازی مجتهدان نقش بسیار عمده‌ای داشته است.

وی اضافه کرد: کتاب‌هایی در مورد نقش علامه طباطبایی در مباحث فلسفی و عقلی نگاشته شده است، اما متأسفانه در حوزه علوم نقلی به خصوص تفسیر قرآن فعالیت‌های زیادی انجام نشده است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: مرحوم علامه طباطبایی در این حوزه نوآوری‌هایی مانند نگرش ساختاری به مفاهیم دینی داشتند که محوری ترین مباحث را بحث توحید عنوان می‌کند که در جاهای مختلفی از تفسیر المیزان و مباحث فلسفی به این بحث پرداخته است.

رجبی گفت: یکی از رهاوردهای مرحوم علامه طباطبایی در فهم دین این بود که ایشان این بحث را مطرح کردند که ما چگونه و تا چه حدی می‌توانیم به قطعه بندی متون به مخصوص متون دینی بپردازیم، علامه در این بحث از اهل بیت استفاده کرده ، با ارائه ساختارها و شاخص‌هایی می‌توانیم روایات را و قرآن را قطعه قطعه کرده و در موارد مورد نیاز استفاده کنیم.

کد خبر 993963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha