فاز جدید مرمت حمام تاریخی پیرشهید شیروان به پایان رسید

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: فاز جدید مرمت حمام تاریخی پیرشهید شیروان به پایان رسید.

«میثم زارع» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: با اجرای مرحله دیگری از عملیات مرمت حمام تاریخی خزینه روستای پیرشهید این شهرستان، این اثر تاریخی از حالت مخروبه و زباله‌دانی خارج شده و سامان گرفت.

 

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان بیان کرد: این اثر تاریخی تاکنون چندین بار مرمت شده، اما به علت کمی اعتبارات، مرمت آن کامل به اتمام نرسیده است که امسال نیز ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال برای مرمت، بازپیرایی و ساماندهی آن هزینه شده و این بنای تاریخی برای بازدید علاقه مندان آماده سازی شده است.

 

زارع با بیان اینکه در این مرحله بخش اعظم کار به اتمام رسیده است، عنوان کرد: اینک تنها قسمت داخلی و سقف حمام باید آجرفرش شود، در غیر این صورت سقف آن مجدد دچار مشکل شده و همه اقدامات و هزینه های صورت گرفته پیشین بی اثر خواهد شد که برای تکمیل کار آن ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تاکنون جلساتی با بخشدار مرکزی برگزار شده که خطوط آب، گاز و برق از حریم این اثر خارج شود و پس از انجام آن برای کاربری فرهنگی در اختیار دهیاری قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: بنای تاریخی حمام خزینه روستای پیرشهید شیروان، مربوط به دوره قاجاریه است که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده و در سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

زارع اظهار داشت: این بنا دارای سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم است که رختکن آن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است و دسترسی به آن از طریق یک رشته پلکان میسر است.

 

در هر ضلع رختکن تاقچه هایی برای قرار دادن وسایل قرار دارد و از گوشه شرقی رختکن می توان به گرمخانه دست یافت.  گرمخانه در گوشه شرقی حمام واقع بوده است و از ۲ فضای کوچک تر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است.  

 

روستای پیرشهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر در آن سکونت دارند.

کد خبر 998652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha