شلوغی بازار و بانک ها در یازدهمین روز از محدودیت های کرونایی/ یارانه معیشتی آذر بازار سرد گرگان را داغ کرد

در حالی که در ۱۰ روز گذشته همکاری مردم و بازاریان گلستان در اجرای محدودیت های هوشمند کرونایی خوب ارزیابی می شد اما از امروز بازار و بانک ها شلوغ تر از روزهای گذشته به نظر می رسد.

خبرگزاری شبستان، گرگان- فاطمه رائیجی؛ طغیان کرونا در جامعه موجب تشدید محدودیت هایی کرونایی شد و به همین منظور ستاد ملی کرونا محدودیت های هوشمند را در جامعه برای دو هفته در نظر گرفت که این طرح از ابتدای آذر ماه کلید خورد و تا 15 آذرماه جاری ادامه دارد.

 

تقریباً 11 روز از این محدودیت های هوشمند می گذرد و با وجود اینکه این محدودیت ها بر مشکلات اقتصادی بسیاری از اصناف و اقشار جامعه افزود ولی همه برای حفظ سلامتی جامعه تلاش کردند تا زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع شود.

 

می توان گفت تا 10 روز گذشته همکاری خوبی از سوی اصناف و مردم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی اتفاق افتاد به گونه ای که به گفته «عباس مهاجر بسطامی»، رئیس پلیس راهور گلستان 40 درصد ترددها در سطح استان گلستان در این ایام کاهش یافته است.

 

همچنین در بحث اصناف نیز با وجود همه مشکلات اقتصادی بازاریان به سلامت مردم احترام گذاشتند و تلاش کردند که فروشگاه های خود را بسته نگه دارند و سلامت مردم را بر کسب و کار خود ارجح بدانند.

 

اما از روز یازدهم اجرای این طرح، مشاهدات ما در سطح بازار شهر گرگان بیانگر آن است که خیابان ها شلوغ تر شده و بخشی از فروشگاه ها نیز در حالی که کرکره های مغازه را نیمه باز گذاشتند در صورت مراجعه مشتری خدمت ارائه می کنند.

 

سری به شلوغ ترین میدان شهر گرگان زدیم تا ببینیم چرا برخلاف روزهای گذشته ازدحام جمعیت بیشتر شده است، می خواستیم از شلوغی ها عکس برداری کنیم که دیدیم برخی از دستفروشان در خیابان خمینی(رحمه الله علیه) گرگان واکنش های سریع نشان دادند که در صورت تصویربرداری حتی شاید ماجرا به رفتارهای هنجارشکنانه ختم می شد.

 

از خیر تصویربرداری از جمعیتی که تقریباً دوش به دوش هم در محوطه تنگ بازار نعلبدان گرگان عبور می کردند، گذشتیم و به سراغ مردم و بازاریان رفتیم تا به شکل نامحسوس با آنها گفت و گو کنیم و علت این شلوغی ها را جویا شویم.

 

تقریباً همه مردم از ماسک استفاده کرده بودند و این مهم نشان می داد که همه از خطرات کرونا و بیماری کووید19 آگاه هستند و برخی هم می پنداشتند که داشتن این ماسک یعنی سپر دفاعی در برابر کرونا که حتی در شلوغی ها نیز مانع از انتقال ویروس می شود.

 

با برخی از مردم که گفتگو می کردیم و از آنها می پرسیدیم که چرا امروز بازار شلوغ تر از روزهای گذشته شده است علت را پرداخت بسته های حمایت معیشتی بیان می کردند و می گفتند در دو تا سه روز پس از پرداخت یارانه های دولت همیشه هم بانک ها و هم بازار و فروشگاه ها شلوغ تر می شوند.

 

برخی از دستفروشان هم به این موضوع صحه گذاشتند و بیان می کردند که فروش آنها نسبت به روزهای دیگر بهتر شده و مردم مجبور هستند که پس از گذشت چند روز از فضای تعطیلی برای تأمین مایحتاج زندگی خود اقدام کنند.

 

برخی از فروشندگان هم بیان می کردند دقیقاً قبل از اجرای این طرح نیز بازار به یک باره شلوغ شده و مردم که می پنداشتند با اجرای این طرح اقلام مورد نیاز و ضروری آنها با تعطیلی بازار کمیاب می شود نسبت به خرید در حجم وسیع اقدام کردند.

 

یکی دیگر از اماکن پرتردد شهر بانک ها بود، گرچه برخی از موسسات کوچک مالی افراد را در بیرون از بانک ها نگه داشتند تا به نوبت به درخواست های آنها رسیدگی کنند اما به نظر می رسد که درخواست ها و تقاضاهای مردم نیز به امورات بانکی در این ایام بیشتر شده است.

 

*شلوغ شدن بانک ها با تعطیلی ادارات

«عبدالله باقریان»، دبیر شورای هماهنگی بانک های استان گلستان نیز به این نکته اذعان داشت و در گفتگویی تلویزیونی ضمن درخواست از عدم مراجعه غیرضرور مردم به بانک ها علت این شلوغی ها را تعطیلی ادارات دانست و گفت: با تعطیلی ادارات برخی از کارمندان دولت و حتی بازاریان از این فرصت برای رسیدگی به امورات معوق بانکی استفاده کردند لذا بانک ها شلوغ تر از ایام دیگر شده است.

 

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان گلستان به ابتلای بخشی از کارکنان بانک ها به کووید19 اشاره کرد و افزود: این مهم نیز مزید علت شده است که نتوانیم بخش های تخصصی را با دیگر کارمندان پوشش دهیم اما با این وجود از تمامی ظرفیت استفاده کردیم تا شلوغی در بانک ها ایجاد نشود.

 

باقریان به مردم توصیه کرد در محدودیت های کرونایی از باجه های دیجیتال و تلفن بانک استفاده کنند و گفت: انجام بسیاری از خدمات و حتی پرداخت تسهیلات بانکی از طریق اینترنت به راحتی صورت می گیرد و نیاز به مراجعه مردم به بانک ها نیست.

 

شلوغی بازار در حالی است که در روز گذشته «عبدالرضا فاضل»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان عنوان کرد که احساس می کنیم از روز اجرای این طرح تاکنون میزان دستفروشان در سطح بازار کمتر شده است.

 

البته مشاهدات ما در روزهای گذشته این مهم را تأیید می کرد اما از امروز شلوغی شهر جریان دیگری به خود گرفته و به نظر می رسد که مسئولان باید اهتمام بیشتری به نظارت ها داشته باشند تا اقدامات مسئولان و همچنین مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای اصناف و فعالان اقتصادی به دنبال اجرای طرح محدودیت های کرونایی بی نتیجه نماند.

 

از سویی دیگر بنا به گفته «عبدالرضا فاضل» در حال حاضر 579 بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این میزان 108 نفر در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند و آمار بیماران کرونایی نسبت به روزهای گذشته هنوز کاهش پیدا نکرده است.

 

*فرمانداران در راستای ساماندهی دستفروشان اقدام کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نیز در خصوص ساماندهی دستفروشان و شلوغی هایی که از این طریق به وجود آمده می گوید: فرمانداران این ابزار قانونی را در اختیار دارند که در این شرایط دستفروشان را ساماندهی کنند و در سطح شهر گرگان با تدابیر فرماندار برخی از فروشگاه های متخلف در روزهای گذشته پلمپ شده است.

 

فاضل تأکید کرد: در خصوص بازداشت دستفروشان در این شرایط محدودیت های کرونایی، مسائل قانونی مطرح است و در ستاد کرونا تصمیم گرفته شد در همه مبادی که دستفروشان در حال فعالیت هستند به سمتی بروند که از فعالیت های آنها جلوگیری شود.

 

وی یادآور شد: امیدواریم مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند گرچه می دانیم مسئله معیشت برای مردم در این ایام بسیار حائز اهمیت است ولی از مردم درخواست می کنیم برای کارهای غیرضرور به سطح جامعه مراجعه نکنند تا مجموعه اقدامات ما بی نتیجه نماند.

 

کد خبر 999211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha