مشاور رئیس جمهوری عراق: فتوای دفاع کفایی به طرحی برای وحدت ملی عراق تبدیل شد

مشاور رئیس جمهوری عراق در امور امنیتی گفت: فتوای دفاع کفایی به طرحی برای وحدت ملی تبدیل شده است که طرح های فرقه گرایی را که توانایی کشور را هدف قرار دادند، خنثی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکفیل، استاد«نجاح الشمری» مشاور رئیس جمهوری عراق در امور امنیتی در نخستین همایش «حشد العتبات» گفت: حشد شعبی پناهگاهی برای ذهن سیاسی ملی در جستجوی معادلات امنیتی است که قادر به ایجاد یکپارچگی امنیتی و نظامی است و از طریق آن برنامه ریزی استراتژیکی و تصمیم گیری برای مقابله با چالش های جنگ نامتقارن که گروه های تروریستی این کشور را در معرض آن قرار می دهند، امکان پذیر می شود و ایجاد یک نیروی بازدارنده عراق را قادر به مقابله با تهدیدها و چالش های منطقه ای و بین المللی می کند.

 

الشمری افزود: نتیجه حتمی این بود که عراق در موقعیت ژئو استراتژیک در رویارویی مستقیم و باز با عناصرگروهک تروریستی داعش قرار داشت. برای تصمیم گیرندگان گزینه های گسترده ای برای درک تحولات و وقایعی که باعث ورود به جنگ با داعش شدند،  فراهم نشد و واقعیت پس از تسلط داعش بر تعدادی از شهرها و آخرین آن موصل بدتر شد. این مسئله تاثیر منفی آشکاری در نهادهای امنیتی و نظامی گذاشت و واقعیت جدید گیج کننده ای در مدیریت عملیات نظامی به ویژه با تبلیغات ضد رسانه ای دیده شد. اینچنین حشد مرجعیت عالیقدر شیعیان به صورت تشکیلات نظامی به عنوان عامل تعادل و متغیر استراتژیکی در معاملات جنگی و سیاسی به طور همزمان وارد کار شد.

 

وی ادامه داد: این فتوای مبارک و حشد شعبی به طرحی برای وحدت ملی تبدیل شده است که طرح های فرقه گرایی را که توانایی کشور را هدف قرار دادند، خنثی کردند. مسیرهای وحدت ملی به جایگاه بالاتر رسید و انسجام بین مردم مناطق آزاد شده و برادران مبارزشان در بهترین معانی و مفهوم آن ظاهر شد.

 

الشمری گفت: ما باید درک کنیم که تفاوت دیدگاه ها عامل واقعی برای دستیابی به یک عملکرد واحد در این میدان است که منافع عالی کشور را قبل از هرچیزی تعیین می کند. باید حشد شعبی یک نیروی بازدارنده استراتژیک به دست دولت و درچارچوب ساختار آن باشد.

کد خبر 999488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha