مرمت بناهای تاریخی در دستور کار/ مسجد جامع ساوه محوطه‌سازی می شود

مرزبان گفت: مرمت ۴۰ بنای تاریخی استان مرکزی در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است.

«مصطفی مربان» با اشاره به اهمیت مرمت بناهای تاریخی و نگهداری از آنها به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: واگذاری بناهای تاریخی و کمپ های گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده  و احیای ابنیه به عنوان برنامه های در دستور کار این مجموعه است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، در ادامه با اشاره به مرمت ۴۰ بنای تاریخی در استان افزود: واگذاری سه مکان تاریخی از جمله کاروانسرای دولت آباد، منزل میرزاحسن آشتیانی و عمارت امیرمفخم و افتتاح کاروانسرای دو دهک دلیجان از برنامه های در دستور کار میراث فرهنگی استان است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت هنرمندان استان مرکزی اشاره کرد و ضمن ارایه گزارشی ادامه داد: در حال حاضر ۹ هزار هنرمند در ۱۱۰ رشته در حوزه صنایع دستی استان مرکزی فعالیت دارند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان مرکزی در بحث احداث بازارچه های صنایع دستی در کشور، پیشرو است، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰ شهرستان دارای بازارچه صنایع دستی هستند و به زودی بازارچه های صنایع دستی شهرستان های خنداب و زرندیه نیز افتتاح می شود.

 

مرزبان همچنین از اختصاص چهار میلیارد ریال برای مرمت خانه‌های تاریخی شهر ساوه نیز خبر داد و گفت: این مبلغ بابت مرمت ۱۶ خانه تاریخی شهرستان ساوه با حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص داده شده است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: این اعتبار که به منظور مرمت و بازسازی اختصاص داده شده با مشارکت مالکان هزینه می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش از شناسایی 20 باب خانه تاریخی در شهرستان ساوه خبر داد و گفت:  این منازل تاریخی با انجام مراحل کارشناسی در آستانه ثبت ملی قرار دارند.

 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به بنای تاریخی مسجد جامع ساوه و فعالیت های انجام شده در راستای مرمت و نگهداری از این بنای تاریخی نیز افزود: محوطه سازی مسجد جامع ساوه از دیگر فعالیت هایی است که در دستور کار این اداره قرار دارد.

 

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی همچنین از مرمت و بازسازی سردرب بازار تاریخی شهرستانس ساوه نیز خبر داد و بیان کرد: امید است با این گونه تلاش ها و فعالیت های  بتوانیم در حفظ و نگهدای از بناهای تاریخی گام موثری برداریم.

 

مرزبان به وجود آثار متعدد تاریخی از جمله خانه‌های تاریخی، حمام‌ها، مساجد و ... در جای جای استان مرکزی اشاره کرد و گفت: این آثار تاریخی نشان دهنده غنای تاریخی و فرهنگی این استان است و این اقدامات در راستای حفظ بافت تاریخی و ارزشمند شهرها انجام می‌شود.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: در این راستا نیازمند همکاری، همدلی و هماهنگی بیشتر سایر ارگان‌های مرتبط مانند شهرداری ها، شورای های اسلامی شهر ها، نهادهای فرهنگی و .... هستیم.

کد خبر 1000377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha