تدوین دوفصلنامه «التاریخ والحضارۀ الاسلامیه»

دبیر میز تمدن اسلامی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی از انتشار دوفصلنامه «التاریخ والحضارۀ الاسلامیه: رؤیة معاصره» با محور بررسی های تاریخی، موضوعات جدید فرهنگی و تمدنی جهان اسلام خبر داد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: مجید نقدی با اشاره به پروژه «دو فصلنامه التاریخ والحضارۀ الاسلامیه: رؤیة معاصره» اظهار داشت: این پروژه با عنوان مسئله فقدان بینش تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی، ذیل کلان برنامه اطلاع رسانی و تهیه مجلات عمومی و بسته های الکترونیکی و مکتوب بینش تمدنی در فرهنگ عمومی ایران معاصر در میز تمدن اسلامی میز تمدن اسلامی قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، در حال انجام است.

 

وی گفت: این برنامه بررسی های تاریخی، موضوعات جدید فرهنگی و تمدنی جهان اسلام را پوشش می‌دهد و اهداف آن بازشناسی و حفظ و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی، ایجاد گفتمان پژوهشی در حوزه های مختلف تاریخ و تمدن اسلامی اعم از صدر اسلام، تاریخ اهل بیت(ع)، تاریخ اسلام دوره میانه به ویژه تاریخ معاصر با رویکرد فرهنگی و تمدنی است.

 

دبیر میز تمدن اسلامی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به ابعاد اجرای این برنامه تصریح کرد: عنوان مجله «دو فصلنامه التاریخ والحضارۀ الاسلامیه: رؤیة معاصره» با رشته تاریخ و تمدن اسلامی مرتبط بوده و گرایش های  تاریخ اهل بیت(ع)، تاریخ تشیع و تاریخ معاصر جهان اسلام را هم دربر می گیرد.

 

وی افزود: الحضاره والتاریخ در عنوان پیشنهادی ناظر به رویکرد تمدنی و فرهنگی جهان اسلام به ویژه در تاریخ معاصر است و موضوعات فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام را مدنظر دارد که به دلایلی از جمله؛ توسعه علمی دانش تاریخ و تمدن اسلامی، کمبود مجله با این رویکرد در ایران به زبان عربی، معرفی اندیشمندان و تمدن پژوهان برجسته در جهان اسلام و برقراری ارتباط با متفکران اسلامی و تمدن پژوهان جهان اسلام درخواست می شود.

 

نقدی با بیان اینکه این طرح پیشینه ای ندارد، اظهار داشت: جامعه هدف آن را اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه در دانشگاه های کشورهای عربی و همچنین پژوهشگران و طلاب حوزه های علمیه کشورهای اسلامی خواند.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون در مرحله بررسی طرح تفصیلی با حضور نماینده میزکار و ارائه طرح تفصیلی نهایی است، خاطرنشان کرد: گستره اجرای برنامه دو فصلنامه در سال است و مجری پیشنهادی آن، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در حال انجام است.

کد خبر 1000807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha