تلاوت اساتید قرآنی با مضمون جهاد و شهادت به یاد شهید سلیمانی

همزمان با برگزاری محفل انس با قران کریم به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ اساتید بین المللی قرآن به تلاوت آیات جهاد و شهادت پرداختند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همزمان با اولین سالگرد سردار شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی محفل انس با قرآن کریم به همت شورای عالی قرآنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور قاریان حافظان و اساتید جامعه قرآنی برگزار شد. در ابتدای مراسم استاد محمد حسین سعیدیان قاری و داور بین المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه توبه پرداختند این تلاوت شامل آیات ۱۱۱ و ۱۲ سوره مبارکه توبه با مضمون شهادت و ارزش خون کسانی که خداوند مال و جان آنها را می خرد.

بنابراین گزارش پخش کلیپی از حاج قاسم سلیمانی و همچنین سخنرانی ایشان بخش دیگری از این مراسم بود.

تلاوت موحدامین با ترکیز از استاد نقشبندی

در این مراسم هادی موحدامین نفر اول ۴۳ مسابقات سراسری قرآن کریم و همچنین مسابقات بین المللی قران کرواسی  به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آل عمران پرداخت این تلاوت که از آیه ۱۶۹ آغازبه مضامین جایگاه شهدا و روزی خوردن آنها نزد خداوند متعال اشاره داشت در ادامه آیات تلاوت شده و معنای آن ذکر می شود.

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند.

 فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۷۰﴾به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏ اند شادى مى كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى ‏شوند.

يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۷۱﴾بر نعمت و فضل خدا و اينكه خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمى‏ گرداند شادى مى كنند. الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۱۷۲﴾كسانى كه [در نبرد احد] پس از آنكه زخم برداشته بودند دعوت خدا و پيامبر [او] را اجابت كردند براى كسانى از آنان كه نيكى و پرهيزگارى كردند پاداشى بزرگ است.

 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ ﴿۱۷۳﴾همان كسانى كه [برخى از] مردم به ايشان گفتند مردمان براى [جنگ با] شما گرد آمده‏ اند پس از آن بترسيد و[لى اين سخن] بر ايمانشان افزود و گفتند خدا ما را بس است و نيكو حمايتگرى است.فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ ﴿۱۷۴﴾پس با نعمت و بخششى از جانب خدا [از ميدان نبرد] بازگشتند در حالى كه هيچ آسيبى به آنان نرسيده بود و همچنان خشنودى خدا را پيروى كردند و خداوند داراى بخششى عظيم است.

تلاوت دلنشین موحدامین یادآورد قطعه خوانی و ردیف خوانی استاد نقشبندی از مبتهلین و قاریان برجسته مصری است که همه  را به  شعف می آورد.

اجرای گروه تواشیح محمدرسول الله با مضمون شهید سلیمانی

بنابراین گزارش در این مراسم گروه تواشیح محمد رسول الله سپاه تهران به اجرای برنامه خود با مضمون شهید سلیمانی پرداختند این کار برای نخستین بار با همکار  موشحین عراقی و سوری در کنار مرقد ائمه اطهار و همکاری تعدادی از گروه‌های تواشیح کرمانی در کنار مرقد شهید سلیمانی به صورت جداگانه ضبط و تولید شده است.

پیش از اجرای  دکتر رحیم قربانی سرپرست گروه تواشیح محمد رسول الله صلوات الله علیهم السلام با اشاره به زحمات استاد آرزم آهنگساز این قطعه تواشیح گفت قطعاً بیشترین زحمت بر دوش استاد آرز بوده است که کار آهنگسازی و تنظیم این تواشیح برای یاد و خاطره  شهید قاسم سلیمانی تهیه و تولید شد.در ادامه استاد سید  محسن موسوی بلده  برای لوح تقدیر از استاد آرش آهنگساز گروه تواشیح محمد رسول الله تقدیر کرد.

قرائت میثاق نامه جامعه قرآنی با شهید سلیمانی

بنابراین گزارش از دیگر برنامه های این محفل امضای میثاق نامه جامعه قرآنی با سردار دل ها بود.در محفل با قرآن کریم شورای عالی قرآن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران استاد مهکام، داور و مدرس بین المللی قرآن به قرائت میثاق نامه جامعه قرآنی با حاج قاسم سلیمانی پرداخت. در بخشی از این میثاق نامه آمده است: ما با روح بلندت(حاج قاسم سلیمانی) میثاق  ابدی می بندیم که همواره پاسدار ارزش های قرآنی به ویژه ایثار جهاد و شهادت باشیم در مبارزه با کفر و استکبار تحت لوای رهبری تا ظهور منجی عالم در میدان جنگ نرم  و نظامی از پای ننشینیم  ما در پیروی از رهبر لحظه‌ای درنگ نکرده و گوش به فرمان باشیم.

گفتنی است پایان بخش این محفل قرآنی قرائت دعای استاد علی اکبر حنیفی بود.همچنین این محفل انس با قرآن کریم در حسینیه الزهرا برگزار شد که در این مراسم اساتید برتر قرآن کریم همچون استاد سید حسین موسوی بلده استاد سید محسن موسوی بلده استاد مهکام استاد احمد ابوالقاسمی دکتر رحیم قربانی استاد احمدی وفا، استاد مهدی عادلی استاد عباس امام جمعه، استاد محمد حسین سعیدیان و جمع کثیری از اساتید و قاریان قرآن کریم  حضور به هم رسانند.

کد خبر 1009467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha