قیام ۱۹ دی قم مبدا پیروزی انقلاب اسلامی شد

امام جمعه شهر ابوزیدآباد و بخش کویرات آران و بیدگل قیام نوزدهم دی را مبدا پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: اگر مراجع دینی نبودند که مردم را ارشاد کنند و اگر همراهی به موقع مردم و حضور با بصیرت آنان در صحنه نبود این انقلاب پیروز نمی شد.

حجت الاسلام سید احمد شاهمیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل با گرامیداشت سالروز قیام خونین ۱۹ دی ماه ۱۳۵۶ گفت:  ۱۹ دی یک واقعه عظیم، یک نقطه درخشنده و به فرموده مقام معظم رهبری از مقاطع تاریخی سیاسی بسیار بزرگ نهضت حضرت امام(ره) است.

 

امام جمعه شهر ابوزیدآباد و بخش کویرات آران و بیدگل افزود: قیام نوزدهم دی مردم قم مبدا پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ این قیام از هفدهم و هجدهم و نوزدهم شروع شد و بعد از آن ادامه پیدا کرد و بعد به عنوان چهلم شهدای ۱۹ دی در شهرهای قم و یزد و مشهد و تبریز قیام هایی رخ داد و نتیجه آن پیروزی انقلاب اسلامی بود.

 

حجت الاسلام شاهمیری بیان داشت: عامل اصلی قیام ۱۹ دی سال ۱۳۵۶مقاله ای با عنوان ارتجاع سیاه و سرخ بود که به دستور مستقیم شاه خائن در روزنامه اطلاعات آن زمان ثبت شده بود و در این مقالهف بدحجابی را به عنوان فضیلت زن شمرده بود و حجاب را کهنه پرستی معرفی کرده بود و بعد به حضرت امام اهانت شده بود و قیام ۱۵خرداد سال۱۳۴۲ به عنوان ارتجاع سیاه معرفی شد که تحت استعمار بعضی از کشورها توسط حضرت امام ره انجام شده است.


امام جمعه ابوزیدآباد خاطر نشان کرد: در درجه اول، روز هفدهم وقتی این روزنامه چاپ شد طلاب درس را تعطیل کردند یکی از اقداماتی که انجام دادند به درِ خانه مراجع و علما رفتند و اعتراض کردند.  آن زمان،پنج هزار طلبه در این تظاهرات شرکت کردند که در زمان ظلم و ستم شاه و خفقان آن زمان اتفاق  مهمی بود.

 

حجت الاسلام شاهمیری بیان داشت: یکی از مراجعی که طلاب به درِ منزل ایشان رفتند علامه طباطبائی بود و سخنران آن آیت الله یزدی بود. از مراجع دیگر، آیت الله گلپایگانی بود وقتی که طلاب به در خانه شان رفتند ایشان سخنرانی کرد و فرمود که  این ها می خواهند با این مقاله اینگونه وانمود کنند که آیت الله خمینی با شاه مخالف است و نتیجه گیری کنند که بقیه مراجع با شاه موافق هستند. نخیر..این توهین به ماست ما از قبل با شاه مخالف بودیم در آینده هم مخالف خواهیم بود.


امام جمعه ابوزیدآباد تصریح کرد:  طلاب سپس خدمت آیت الله نوری همدانی رسیدند ایشان هم سخنرانی کردند و مطالبی را فرمودند و یک شعری را ایشان خواندند که مضمون آن این بود که ماه می درخشد و سگ..او او .. می کند ولی ماه کار خودش را انجام می دهد! در آن زمان،ایشان حضرت امام را تشبیه کرد به ماهی که میدرخشد و شاه را به سگی که در مقابلش پارس می کند!! این شجاعت این مرجع بزرگوار است.


حجت الاسلام شاهمیری بیان داشت: آیت الله مرعشی نجفی هم اعلام کردند این مقاله،اهانت به بزرگ مرجع جهان تشیع است و بعد دانش آموزان دبیرستان ها پیوستند و بعد دانشجوها پیوستند. در شب۱۹ دی در مسجد اعظم نماز خواندند بعد از نماز برای اولین بار یک جمعیت این چنینی مرگ بر حکومت یزیدی مرگ بر حکومت پهلوی می گفتند!  در صورتیکه آن زمان هیچ کس جرات نداشت علنی مرگ بر حکومت پهلوی بگوید و این جمعیت آن قدر  زیاد بود که ماموران شاه نمی توانستند به آن معترض شوند.

 

امام جمعه ابوزیدآباد اضافه کرد: در صبح ۱۹ دی قیام خونین مردم اتفاق افتاد، مردم به دفتر مرجع عالیقدر آیت الله وحید  رفتند و جمعیت بسیار زیادی بود ولی متاسفانه ضحاکان و مزدوران شاه مردم را به رگبار بستند ک عده زیادی به شهادت رسیدند و یک جرقه ای شد برای شروع این انقلاب و ادامه نهضت حضرت امام که از سال ۱۳۴۲شروع شد.


حجت الاسلام شاهمیری افزود: اگر نبودند مراجع بزرگواری مثل آیت الله گلپایگانی، مرعشی نجفی، نوری همدانی، علامه طباطبایی که مردم را ارشاد کنند و اگر همراهی به موقع مردم و حضور با بصیرت در صحنه نبود این انقلاب پیروز نمی شد.

کد خبر 1013606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha