تدریس فن مناظره در حوزه‌های علمیه کمرنگ شده است

رئیس اداره آموزش های کاربردی مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق کشور گفت: : فن مناظره در گذشته در حوزه‌های علمیه بسیار رایج بوده که متأسفانه امروزه کمرنگ شده است.

 «حجت‌الاسلام  علی عبداللهی» در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت:  کارگاه آموزشی فن مناظره با حضور استاد علی شریفی از اساتید علوم قرآنی و حدیث و از پیشگامان مناظره با شبکه های وهابی و سعودی ویژه طلاب خواهر و برادر شهرستان ایرانشهر برگزار گردید.

 


رئیس اداره آموزش های کاربردی مبلغان شعبه جنوب شرق اظهار داشت: در این کارگاه آموزشی که در محل حوزه علمیه امام علی (ع) شهرستان ایرانشهر برگزار شد  مقدمات قبل از مناظره، ملاحظات حین مناظره، روش‌های کلی ارائه مطالب و پاسخگویی و مغالطات رایج در مناظره که اصل بحث است، بیان شد.

 


وی با بیان اینکه هدف از مناظره کشف حقیقت است، ادامه داد: مناظره گفت‌وگویی با هدف کشف حقیقت بین دو گروه برای اثبات مطالب خود و ابطال مطالب گروه مقابل است که متأسفانه این امر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی بیان کرد: در این کارگاه  آموزشی یک روزه مطالب به صورت کلی بیان شد بنابراین شرکت‌کنندگان در این جلسه برای آماده شدن برای مناظره باید با یکدیگر مباحثه کرده و مباحث مطرح شده در این جلسه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادند.

 


رئیس اداره آموزش شعبه جنوب شرق با بیان اینکه مناظرات امام رضا(ع) با مأمون از مناظرات مشهور است، افزود: طبق آیات قرآن کریم مناظره از اهمیت بسیاری برخوردار است و افراد باید حرف‌های یکدیگر را بشنوند اما لزومی بر قبولی همه حرف‌ها نیست بلکه باید بهترین سخن را بپذیرند.

 

وی آزادی تفکر را از اهداف اصلی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: فن مناظره در گذشته در حوزه‌های علمیه بسیار رایج بوده که متأسفانه امروزه کمرنگ شده است.
حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: در بیان ساده تعریف مناظره «گفت‌وگو» است البته امروزه مناظره مکتوب هم وجود دارد که یکی از نمونه‌های آن مناظره آیت‌الله سبحانی و سروش است که به صورت مکتوب منتشر شده است.

 


وی در پایان با اشاره به اینکه کسب اطلاعات کافی، داشتن تقوا، اخلاص و توکل از جمله تمهیدات پیش از مناظره محسوب می‌شود، اظهار کرد: پذیرفتن حرف منطقی از طرف مقابل امتیاز دارد، قدرت گفتن نمی‌دانم، آماده کردن دلایل و مستندات، پیدا کردن اشکالات احتمالی موضوع و پیش‌بینی ادله و دفاع طرف مقابل، دریافت روزمه علمی و ارزیابی طرف قبل از ورود به مناظره لازم است.

کد خبر 1017086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha