نقش مستقیم و غیرمستقیم مراکز فرهنگی مساجد در پیشگیری از جرم

مراکز فعال فرهنگی مساجد به ویژه کانون های فرهنگی و هنری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کاهش وقوع جرم نقش داریم که توجه به این سرمایه های عظیم توسط دستگاه های امنیتی و انتظامی و مشارکت سایر بخش های برای توسعه فعالیت های آن ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مسائل فرهنگی و هنری نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارد و پیش از اینکه مسائل اجتماعی امنیتی شوند باید از دریچه فرهنگی به آن ها پرداخته شود.

 

افزایش سواد عمومی و آموزش های مردمی نقش بسزایی در آگاهی بخشی و کاهش آسیب های اجتماعی دارد و از این جهت هم باید بیش از گذشته به این مقوله های مهم توجه شود چرا که توسعه فناوری های نوین و شرایط امروز جامعه به فعالیت های فرهنگی و آموزشی نیاز بیشتری دارد.

 

مراکز فعال فرهنگی مساجد به ویژه کانون های فرهنگی و هنری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کاهش وقوع جرم نقش داریم که توجه به این سرمایه های عظیم توسط دستگاه های امنیتی و انتظامی و مشارکت سایر بخش های برای توسعه فعالیت های آن ها ضروری است.

 

تعامل پلیس و دستگاه های فرهنگی برای افزایش ضریب امنیت

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به نقش فعالیت های فرهنگی در کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش امنیت اجتماعی گفت: تعامل پلیس با نهادهای فرهنگی مثل کانون های فرهنگی و هنری در تحقق این امر نقش مهمی دارد.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» با بیان اینکه انس با مساجد و تقویت معنویت فرصت های بزهکاری را کاهش می دهد، افزود: مراکز فرهنگی مساجد با ارائه خدمات متنوع و آموزش عمومی قادر به کاهش معضلات اجتماعی و ارتقا امنیت خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی و پرشور بودن مساجد در افزایش هنجارهای اجتماعی نقش داشته و همین موضوع به کاهش ناهنجاری ها و تقویت ارزش ها و باورهای دینی کمک خواهد کرد و ظرفیت سازی در این بخش باید با تعامل و همکاری و ارائه راهکارهای نوین انجام گیرد.

 

*کاهش ناهنجاری ها با هم افزایی و مشارکت اجتماعی

 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: ناهنجاری های اجتماعی با هم افزایی و مشارکت اجتماعی بین مردم، تشکل های مردم نهاد و نهادهای اداری محقق خواهد شد.

 

«سید محسن سجاد» با اعتقاد به اینکه رفتارهای تحکمی و نگاه امنیتی قادر به رفع آسیب ها و ناهنجاری ها نیست، تصریح کرد: حمایت از فعالیت های فرهنگی که تشکل های مردم نهاد مثل سمن ها و کانون های فرهنگی انجام می دهند موجب رفع چالش و افزایش آرامش و امنیت می شود.

 

وی وجود تشکل های مردم نهاد متعدد در هر منطقه را سرمایه ای برای رفع چالش های اجتماعی بیان کرد و اذعان داشت: با زمینه سازی برای فعالیت های این مراکز قادر به ارائه خدمات موثر و کارآمد برای برون رفت از مشکلات خواهیم بود چرا که این مراکز هر کدام ایده و طرح های خاصی در این حوزه دارند.

 

*افزیش آگاهی عمومی برای کاهش آسیب های اجتماعی

 

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه کمبود آگاهی و دانش موجب فریب خوردگی افراد می شود، گفت: افزیش آگاهی عمومی برای کاهش آسیب های اجتماعی از طریق رسانه ها، مراکز عمومی و فرهنگی و تشکل های مردم نهاد لازم است.

 

سرهنگ «محمدرضا هاشمی فر» با اشاره به اینکه بی دقتی و نبود آگاهی موجب سواستفاده مجرمین شده است، خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی عمومی و آموزش همگانی از طریق تشکل های فرهنگی، نهادهای عمومی، رسانه ها و مساجد نقش مهمی در این حوزه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: پلیس آمادگی تعامل با این مراکز برای برگزاری جلسات آموزشی و آگاهی بخشی به مردم را داشته و این موضوع افزایش امنیت و کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کنند و مساجد و نهادهای فعال در این پایگاه های دینی برای این موضوع بستر سازی کنند.

کد خبر 1017394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha