گستردگی دام مرگبار کرونا/ شرایط گیلان شکننده است

​در حالیکه نگرانی‌ها درباره خیز چهارم کرونا در استان‌های شمالی از جمله گیلان جدی‌تر می‌شود، پلاک‌های غیربومی در شهرها و روستاهای گیلان جولان می‌دهند.

خبرگزاری شبستان _ رشت، مائده اسفندمز؛ یک سال از شیوع ویروس کشنده کرونا می گذرد. با اینکه گیلان یکی از نخستین کانون های شیوع بحرانی این ویروس بود و روزها و هفته های سخت و دردناکی را در ابتدای همه گیری کرونا از سر گذراند، هنوز هم میزان ابتلا در آن نسبت به سایر استان های کشور چشمگیر است، به طوری که هشدارها و نگرانی های مقامات رده اول حوزه بهداشت و درمان کشور را برانگیخته است.


وزیر بهداشت طی یک ماه گذشته، به طور مکرر نسبت به وضعیت شکننده استان های شمالی ابراز نگرانی کرده است. " سعید نمکی" هشدار داده: وضعیت استان های شمالی ملتهب است و همچنان نگران خیز بیماری در گیلان هستیم.


نگرانی وزیر بهداشت و درمان وقتی جدی تر به نظر می رسد که بنا بر اعلام آمار رسمی همین وزارتخانه، گیلان جزو سه استان اول کشور در میزان مرگ و میر ناشی از کرونا و همینطور بیشترین میزان مبتلایان در کشور است.


آمارهای استانی هم بر این رکوردزنی گیلان صحه می گذارد به طوری که طی ماه های گذشته همچنان روند ابتلا در گیلان یا صعودی بوده و یا ثابت و روند کاهشی نداشته است. به طوری که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان، روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی در گیلان بستری می شوند و هم اکنون ۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به دلیل وخامت حال در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های استان با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.


*تردد پلاک های غیربومی در شهرها و روستاهای گیلان

مطمئنا روند ثابت ماندن و کاهش نیافتن آمار مبتلایان و حتی افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان های شمالی از جمله گیلان دلایل متعددی دارد.‌ شاید بتوان یکی از این دلایل را عادی انگاری وضعیت از سوی ساکنان دانست.

اگرچه طبق اعلام وزارت بهداشت، گیلانی ها جزو استان هایی که کمترین رعایت پروتکل های بهداشتی را از خود نشان می دهند، نیستند بلکه استان های تهران، سیستان و بلوچستان و مازندران در صدر استان هایی هستند که پروتکل های بهداشتی در آن ها مورد بی توجهی قرار گرفته است. با اینهمه، از نظر کارشناسان، دورهمی ها، تجمعات و مسافرت ها از دلایل اصلی روند صعودی ابتلا به کووید ۱۹ اعلام می شود.


استان های شمالی همواره در طول سال، میزبان مسافران و گردشگران بوده اند. هرچند با شیوع بحرانی کرونا در گیلان، روند مسافرت ها به استان کاهش داشت و بسیاری از کسب و کارهای وابسته به گردشگران از جمله رستوران ها و فروشگاه های صنایع دستی، هتل ها و مسافرخانه ها متحمل ضرر و زیان های جدی و شدید شدند، اما با اینهمه به نظر می رسد با گذشت از ماه های نخست شیوع کرونا و رفع محدودیت های ورود به استان های شمالی، مجددا ورود مسافران به استان های شمالی از جمله گیلان روال عادی خود را باز یافته است، به طوری که به ویژه در اواخر هر هفته، تردد خودروهای غیربومی در خیابان های اصلی و فرعی شهرها و روستاهای گیلان به وفور به چشم می آید

*از ورود غیربومی ها به استان های شمالی ممانعت شود

این وضعیت در کنار تلاش و جانفشانی کارکنان حوزه بهداشت و درمان برای جلوگیری از روند صعودی مرگ و میر و نجات مبتلایان به حدی آزاردهنده بود که داد اعتراض آمیز وزیر بهداشت را در اواخر ماه پیش درآورد. نمکی خواستار اتخاذ تدابیری از سوی وزیر کشور برای جلوگیری از ورود غیربومی ها به استان های شمالی شد‌. با اینهمه با اعلام وضعیت زرد و نارنجی شهرها همچنان شاهد ورود پلاک های غیربومی به استان های شمالی از جمله گیلان هستیم و هیچ ممانعتی از ورود مسافران به استان صورت نمی گیرد.


این در حالیست که نگرانی ها برای موج چهارم بیماری در اواخر بهمن و اسفندماه جدی تر شده و از سوی کارشناسان اعلام می شود. در کنار این نگرانی برای خیز چهارم کرونا، باید تعطیلات نوروز را هم در نظر گرفت که فصل پرتردد مسافران و گردشگران به جای جای استان های شمالی از جمله گیلان است.


با وجود ورود مسافران و روند ثابت و حتی رو به افزایش مبتلایان و بیماران بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان های استان، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم از عقب ماندگی زیرساخت های درمانی استان نسبت به سایر استان ها خبر می دهد و امکانات ناکافی گیلان برای حوزه ی بهداشت و درمان را بارها اعلام کرده است.


«ارسلان سالاری» تامین زیرساخت‌های کافی در حوزه بهداشت و درمان برای تحقق سلامت عمومی و پایدار در جامعه را ضروری می‌داند و اظهار می کند: امکانات باید در تمام نقاط گیلان وجود داشته باشد تا مردم بتوانند در هر نقطه‌ای و با هر شرایطی به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی آسان داشته باشند.

وی می‌افزاید: گیلان از لحاظ بسیاری از شاخص‌های بهداشتی، درمانی و تجهیزات زیرساختی از میانگین کشوری عقب است و نبود فضای فیزیکی و تجهیزات، از ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های گیلان در حوزه بهداشت و درمان است.


حال در کنار هم قرار گرفتن شرایط نگران کننده روند ابتلا در استان های شمالی از جمله گیلان و آماده نشدن شرایط همگانی تزریق واکسن کووید ۱۹ که مردم را دچار سردرگمی کرده، در حالی که در بسیاری از کشورها روند اجرای آن از چند ماه پیش آغاز شده و همینطور کمبود زیرساخت های درمانی در استان و حضور پرشور مسافران در جای جای گیلان، نشان می دهد که نگرانی ها درباره خیز چهارم این بیماری هولناک و کشنده جدی است و بیم آن می رود در صورتی که از اتخاذ تصمیمات به موقع برای حفظ سلامت و جان ساکنان استان غفلت شود و در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، ممانعت از ورود پلاک های غیربومی به استان صورت نگیرد، سلامت و جان گیلانی ها در خطری جدی قرار خواهد گرفت.

 

خطری که راه بازگشتی از آن نیست و کوچکترین بی‌توجهی به آن می تواند نه تنها گروه های سنی میانسال و سالمند، بلکه جوانان و کودکان را نیز در دام سهمگین مرگی عذاب دهنده بیندازد.

کد خبر 1021339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha