باید در فضای مجازی مرجعیت قرآنی ایجاد کنیم/ احیای دین یکی از معجزات بزرگ انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام عاملی با بیان اینکه باید در فضای مجازی مرجعیت قرآنی ایجاد کنیم، گفت: محیط مجازی ظرفیت ایجاد یک قدرت بزرگ است و باید بتوانیم یک مرجعیت در حوزه داستان های قرآنی، تلاوت قرآنی، فهم قرآنی و تفسیر قرآن در فضای مجازی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «سعیدرضا عاملی» در پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن که به صورت مجازی بعد از ظهر سه شنبه 14 بهمن در حال برگزاری است با گرامیداشت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: جامعیت قرآن و زنده بودن قرآن و مرجعیت قرآن برای سلامت جامعه ارزشمند و مهم است.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قرآن مانند خدا جاودانه است و ماندگار خواهد بود، بنابراین باید به قرآن تمسک کنیم و وقتی با این تعبیر از قرآن یاد می شود، قرآن هرگز دچار افول و فرسودگی نمی شود و مرجعیت قرآن جاودانه می ماند.

 

وی با بیان اینکه قرآن مسیر رفت و برگشت جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: برخی با قرآن به جلو می روند و به رشد و تعالی زندگی شان کمک می کند؛ بنابراین نباید کاری کنیم که مانع برگشت جامعه به سمت قرآن کریم شویم و چتر قرآن را باید بالای سر مردم بگیریم.

 

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: احیای دین یکی از معجزات بزرگ انقلاب اسلامی است و حتی توجه به ادیان ابراهیمی بعد از ظهور انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر شد و امیدوارم این توجه خاص به نقش انقلاب اسلامی که احیاگر دین است، صورت پذیرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امروز در دوره تردید هویتی قرار گرفته ایم، دنیای فساد و دنیای نهادینه. فیلم ها، رسانه ها و داده پردازی های مختلف که برای بشر به وجود آمده است.

 

حجت الاسلام عاملی تاکید کرد: دو نوع هویت جدید در نسل جوان به وجود آمده است؛ هویت های نامعین که نمی دانند چه کار باید بکنند و یخ زده در جایی مانده اند و دچار بی میلی مطلق شده اند، دیگری هویت های دو رگه آن دسته از افرادی که به تمایلات متعدد روی آورده اند و حتی برخی که وارد سنین استقرار می شوند، دچار تمایلات متکثر شده اند و در چهارچوب شخصی مسیر زندگی شان جریان نمی دهند. برای هویت های نامعین و دو رگه راهنمای اصلی که می توان ارایه داد، توجه به کلام خدا یعنی قرآن است.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هویت های دو گانه سرد و یخ زده و گرم و داغ که مسیر را پیدا نمی کنند و تحت تاثیر شرایط زمانه مسیر دیگری را طی می کنند و نسلی که دچار ابهام و تردید شده است، مثل موجودی می ماند که هر بار تفسیری از جهان پیدا می کند. قرآن در اینجا نجات بخش انسان است اما اینکه با اقتضائات زمان چگونه به آیات قرآن بپردازیم و راهنمایی ها را بر اساس اولویت ها ارایه کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه با نغمه قرآن می توانیم افراد را جذب کنیم و پس از جذب به قرآن آنها را با مفاهیم قرآنی آشنا کنیم، افزود: ابعاد زیبایی شناسانه تلاوت قرآن موضوعی است که همه باید به آن توجه داشته باشیم. جلب توجه مخاطب باید در تلاوت قرآنی محور قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام عاملی ادامه داد: امروز تغییری در روش آموزش به وجود آمده است و رفتن به سمت روش های همراه کننده در اولویت قرار دارد و در روش های ترکیبی می گویند یاد بگیر و توجه به قرآن می تواند با استفاده از این روش انجام شود.

 

حجت الاسلام عاملی در ادامه با اشاره به اهمیت رسانه های اجتماعی و فضای مجازی گفت: رسانه های اجتماعی هرچه با خیر پر شوند، زمینه توسعه خیر را فراهم می کنند. خیر، حق و قرآن کریم را باید با جلوه های متعدد معرفی کنیم.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید در فضای مجازی مرجعیت قرآنی ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: محیط مجازی ظرفیت ایجاد یک قدرت بزرگ است و باید بتوانیم یک مرجعیت در حوزه داستان های قرآنی، تلاوت قرآنی، فهم قرآنی و تفسیر قرآن در فضای مجازی ایجاد کنیم.

 

وی ادامه داد: تمرکز مأموریت گرایانه نسبت به وظایف مان باید داشته باشیم. شورای عالی قرآن باید بر آنها تمرکز و تعمیق یابد و ظرفیت هایش را افزایش دهد و روزآمدسازی کند، اسناد اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید روزآمدسازی شوند. باز مهندسی حکمرانی فرهنگی موضوع بسیار جدی ما است و محوریت مهم آن قرآن است.

کد خبر 1022832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha