سالنامه پژوهشی نبأ در نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد

سالنامه پژوهشی نبأ با ۱۰ مقاله تخصصی و موضوعاتی همچون مبانی و اصول آموزش قرآن، آموزش عمومی قرآن با رویکرد آموزش قرآن کریم در نخستین روز از پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سالنامه پژوهشی نبأ، به مدیرمسئولی سیدعلی سرابی و سردبیری کریم دولتی، سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در نخستین روز از پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد.

موضوعاتی همچون مبانی و اصول آموزش قرآن، آموزش عمومی قرآن، آموزش قرآن در آموزش و پرورش، سنت اقراء، ارتباط نگارش و آموزش قرآن و ارتباط مسابقات و آموزش قرآن از محتوای سالنامه پژوهشی نبأ است.

در این اثر پژوهشی ۱۰ مقاله منتشر شده است که عبارتند از:  «تعریف و تفسیر تعلیم قرآن در کتاب و سنت»، «ما و قرآن، گفتاری در باب رسم و دأب تلاوت قرآن و بیان برخی از بایسته‌های آن»، «تحلیل و ارائه راهکارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم»، «تعلیم قرآن در آموزش و پرورش؛ از بود تا باید»، «تحلیل کمّی و کیفی فرایند آموزش رسمی قرآن کودکان دوره ابتدایی در ایران»، «سنت اقراء و اجازات، ضعف‌ها و قو‌ت‌ها، بایدها و نبایدها»، «تحلیلی بر جایگاه و آثار گسترده کوثرِ اقراء قرآن کریم، ختم و حفظ کلام الهی»، «آشنایی با رسم‌المصحف از رهگذر بررسی رسم مصاحف کهن(با مطالعه موردی مصحف تاشکند)»، «نقش رسم‌الخط در آموزش روخوانی قرآن کریم» و «نقد و ارزیابی مسابقات قرائت قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر نظام آموزشی دانش‌محور».

گفتمان‌سازی علمی در حوزه مسائل مرتبط با فنّ قرائت قرآن کریم، طرح دیدگاه‌های گوناگون و دست‌یابی به الگوهای به‌روز و جدید در ترویج عالمانه این فنّ، ضرورت‌های جدی و مهمی برای تحقیق و تألیف قلمداد می‌شوند. انتشار نشریات پژوهشی می‌تواند چنین ضرورت‌هایی را محقق سازد.

هر چند در حال حاضر معدود نشریات علمی‌ای در کشور، متکفل پردازش این امر هستند، ولی واقعیت آن است که فاصله زیاد مطالب تئوری با برون‌داد عملی آن در عرصه قرائت قرآن، ضرورت پرداختن به مباحث نظری را در این موضوع، مضاعف می‌گرداند.

 

 

کد خبر 1023037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha