مسیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر رو به جلوست

هادی مظفری با بیان اینکه جشنواره فجر به لحاظ کمیت و کیفیت رشد قابل قبولی را در دوره سیزدهم پشت سر گذاشته است، گفت: آثار ارسالی و آثار نمایشگاه نشانگر این است که طی یک سال گذشته و در دوران کرونا هنرمندان تجسمی با قوت و قدرت کار کردند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از 18 تا 30 بهمن ماه با نمایش بیش از 1000 اثر در بخش های طوبای زرین، چاپ دستی و ستارگان هنر ایران  در مرکز فرهنگی هنری صبا در حال برگزاری است، درباره روند برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و  بخش های مختلف آن با «هادی مظفری» مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

با توجه به شرایط کرونایی امسال ارزیابی تان از روند برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر چگونه است؟

خوشحالیم که امسال با توجه به اینکه در شرایط بسیار سختی جشنواره شکل گرفت اما نتیجه کار فراتر از حد انتظار بود هم اینکه توانستیم جشنواره را به صورت حقیقی برگزار کنیم هم اینکه جشنواره به لحاظ کمیت و کیفیت رشد بسیار قابل قبولی را پشت سر گذاشته و هم آمار آثار ارسالی هم آثار نمایشگاه نشانگر این است که طی یک سال گذشته و در دوران کرونا هم هنرمندان تجسمی با قوت و قدرت کار کردند و هم اینکه جشنواره تجسمی فجر مسیر خود را به سمت جلو پیش می برد.

نگاه تان به سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نگاه مثبتی است؟

بله؛ جشنواره تجسمی فجر تا دوره دهم با کمک هزینه برگزار می شد یعنی هر هنرمندی با دریافت مبلغ یک میلیون تومان آثارش را به جشنواره می فرستاد اما در دوره یازدهم، دوازدهم و سیزدهم شما بدون دریافت کمک هزینه این استقبال گسترده را در جشنواره تجسمی شاهد هستید و مجموع آثاری که حدودا 280 در جشنواره های گذشته بوده امسال به بالای هزار تا رشد پیدا کرده است، اینکه هنرمندان این جشنواره را به عنوان جشنواره مهم ملی به سراغ اش آمدند و آن را پذیرفتند و سال به سال ما شاهد رشد و بلوغ اش هستیم، جای خوشحالی دارد.

 

آیا می شود یک روز جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم  به لحاظ جایگاهی همانند جشنواره فیلم فجر شود و هنرمندان شاخص و پیشکسوت تجسمی در آن شرکت کنند؟

من این نکته را عرض کردم پیشکسوتان هیچ وقت در جشنواره ها شرکت نمی کنند؛ آنها  نه در تئاتر، نه در موسیقی و نه در تجسمی در هیچ جشنواره ای در دنیا شرکت نمی کنند، پیشکسوت قبلا آزموده این مسیر را و داوری شده و قضاوت شده و آثارش جایگاه خودش را در عرصه هنر پیدا کرده است. ما شاید توقع داشته باشیم چه در جشنواره تجسمی چه تئاتر و موسیقی حتی در جایزه کتاب بسیاری از نویسندگان طراز اول که استخوان خرد کرده اند حضور داشته باشند. جشنواره ها برای شناسایی استعدادها هستند برای اینکه تازه ترین آثاری که خلق شده در معرض نمایش و قضاوت قرار بگیرند اما نکته ای که در سینما وجود دارد، صنعت سینما به بازار و به اکران و فروش مرتبط است طبعا فیلمی که جایزه بیشتری می گیرد بعد در مسیر خودش می تواند مدت زمان اکران بهتر و مناسب تری داشته باشد، اینها را نمی توانیم با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

حضور هنرمندان پیشکسوت هنرهای تجسمی در بخش های دهگانه داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به چه شکل است؟

بله؛ در جشنواره تجسمی فجر چون جشنواره بزرگی است و خانواده هنرهای تجسمی خانواده بزرگی دارد بخش عمده پیشکسوتان در بخش های دبیری و داوری جشنواره حضور دارند؛ یعنی بیش از 50 نفر از بزرگان هنر کشور این جشنواره دارند مدیریت و رهبری می کنند.

در جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پخش بازار هنر در باغ موزه قصر آثار هنرمندان مستر در بازار هنر به نمایش درآمد و این به وزن جشنواره می افزود اما امسال کرونا مانع از برپایی بخش بازار هنر شد؟

امسال آرت فر در کنار جشنواره  فجر به دلیل شرایط کرونایی قرار نگرفت؛به دلیل شرایط کرونایی ایجاد نمایشگاه هایی که با فروش آثار گره خورده باشد و به جهت اینکه ممکن بود حجم ورودی هنرمندان و مخاطبان قابل کنترل نباشد امسال به این تشخیص رسیدیم که آرت فر برگزار نشود؛ اما در حال برنامه ریزی برای آرت فر های دیگر و خارج از زمان برگزاری جشنواره هستیم یعنی این امکان وجود دارد که با سفیدتر شدن فضا و کمرنگ شدن شرایط بیماری و سرایت کرونا ما بتوانیم برای آن بخش برنامه ریزی مجزایی داشته باشیم.

کد خبر 1027584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha