«طلوع هنر»؛ جلوه گاه  هنرهای تجسمی ایران 

کتاب «طلوع هنر» به آثاری از اساتید وهنرمندانِ جوان کشور در رشته های نقاشی و خوشنویسی تا عکس و تصویرسازی کتاب کودک می پردازد .

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ‍ کتاب «طلوع هنر» که در برگیرنده مجموعه آثار هنرهای تجسمی به گردآوری  «لیلا شاهنجرینی»،« الهام نیک روش» امروز رونمایی می شود.

 

محمود معتضدیان» پژوهشگر و منتقد هنری در مقدمه این کتاب می نویسد: دیدارِ اول، میان هنرمند و اثر رخ می‌دهد. ملاقاتی در لاهوت. آنجا که شهاب‌الدین سهرودی «محلۀ روح آباد» نامیدش!؛ «جایی خوش و نَزهت‌گاهی دلکش، از شهرستانِ جان آدمی. در اقلیمِ ناکجاآباد...»دیداری که آن حضورِ متعالی را طلب می‌کند، چرا که «عشق»، شاهد و نظاره‌گرِ آن میانه است.بیراه نیست که حتی در دنیای معاصر نیز، بایستی سراغِ هنرمند را از «پُشت هیچستان» گرفت.

دیدارِ دوم که در ناسوت و به چشمِ سر روی می‌دهد، سبب‌سازِ آفرینش اثر در جهان مادی‌ست. اینجاست که نیروی خلاقه، آنچه را که شهود شده‌ست، دگرباره -و مکرراً- به منظرِ نظر آورده و در دستان هنرمند، بدان شکل می‌بخشد تا مخلوقِ تازه، فضایی از این عالمِ بی‌اصل را به اشغال درآورد. همین فرآیندِ رفت و برگشت است که هنرمندان را پیامبران «حُسن» می‌سازد؛«آمده ام که بنگرم، باز به خود نظر کنم...» 

و سرانجام سومین دیدار، هنگامی‌ست که مخاطب، به واسطۀ رویارویی با اثر، در آن حضورِ دلپذیر، مبارک و طربناک سهیم می‌گردد. به واسطۀ چنین شراکتی‌ست که او از جهانی بی‌توازن، ناعادلانه و کمتر مهربان، لختی خود را در گستره‌ای روح‌فزا می‌یابد. جایی که غم و شادی رنگ باخته و رنج، التیام می‌پذیرد. به تعبیر آلن دوباتن و جان آرمسترانگ؛ «هرقدر زندگی دشوارتری داشته باشیم، احتمال اینکه تصویر زیبای یک گل ما را تحت تأثیر قرار دهد بیشتر است. اشک‌ها، اگر بیایند، پاسخی‌اند به زیبایی تصویر، نه غم‌انگیز بودن آن»

مجموعۀ حاضر، جلوه‌گاه آثاری از اساتید و همچنین هنرمندانِ غالباً جوان این مرز و بوم است. از نقاشی و خوشنویسی تا عکس و تصویرسازی کتاب کودک. رویکرد اصیل و در عین حال مدرن، این آثار را مستعدِ آن ساخته تا هریک از پدیدآورندگانش در  قامت سفیر فرهنگی میهن‌مان مطرح و به هنر جهانی معرفی گردند. بادا که «ز مشرقِ سر کوه، آفتاب طلعت هنر به تجلی درآید»

...که «اگر طلوع کند، طالعم همایون است»

«لیلا شاهنجرینی» درباره گردآوری کتاب «طلوع هنر» به خبرگزاری شبستان گفت: هدف از گردآوری و تدوین  این کتاب این بود که درشرایط کرونایی که هنرمندان قادر به برگزاری نمایشگاه حضوری نیستند واز طرفی امکان  معرفی آثار هنرمندان درکشور وجود ندارد ، این اثر ماندگار وگرانبها به عنوان یک رفرنس هنری در دسترس همگان قرار می گیرد.

در کتاب«طلوع هنر»313 اثر از 86 هنرمند در رشته های دهگانه  تجسمی  در 118 صفحه منتشر شده است .

مراسم رونمایی از کتاب «طلوع هنر»   امروز پنج شنبه 30 بهمن با رعایت پروتکل های بهداشتی در فرهنگسرای فردوس برگزار می شود.

 

 
کد خبر 1028776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha