نهج البلاغه باید در مدارس و دانشگاه ها تدریس شود

حجت الاسلام خزاعی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولان امروز درباره نهج البلاغه اطلاعاتی ندارند، گفت: نهج البلاغه باید در کتب درسی و دانشگاهی شرح داده شود.

حجت الاسلام «مصیب خزاعی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت علی علیه السلام با بیان اینکه زندگی با برکت حضرت علی(علیه السلام) سراسر نور و درس است، گفت: متاسفانه هنوز نتوانستیم آن طور که باید باشد، فضائل حضرت را بنویسیم.

 

وی یکی از بزرگترین ویژگی های حضرت امیر(علیه السلام) را دلسوزی نسبت به نیازمندان و فقرا و تلاش برای گسترش عدالت در جامعه دانست و افزود: در فضائل حضرت علی (علی السلام) همین بس که در ماه رجب و در خانه خدا متولد شد و اولین کسی بود که به پیامبر گرامی اسلام ایمان آورد و در تمام جنگ ها در کنار پیامبر بود و حتی به جای ایشان با شجاعت در بستر خوابید.

 

امام جمعه شهر اسدیه با بیان اینکه حضرت علی(علیه السلام) در جنگ های زیادی در کنار پیامبر حضور داشتند، اظهارداشت: آن حضرت در جنگ یک فرمانده تمام بود و در طرف دیگر برای فقرا و نیازمندان و ایتام همانند پدری مهربان و دلسوز بود که با قلب مهربان و دل رحمی مثالزدنی خود، شب ها برای یتیمان و نیازمندان غذا می برد.

 

حجت الاسلام خراعی با بیان اینکه حضرت علی(علیه السلام) یک شخصیت جامع، خطیب توانمند، فرمانده ای دلاور و شجاع و بنده خاضع برای پروردگار بود، افزود: امروز مسئولان کشور تنها به یک بخش از زندگی حضرت اکتفا می کنند و جامع نگر نیستند.

 

وی با بیان اینکه یک مسئول باید در جامعه اسلامی همانند حضرت علی(علیه السلام) شجاع، خطیب، دلسوز و مهربان، پرتلاش و عابد و زاهد و عادل باشد، گفت: هر مسئولی به سهم خود باید تلاش کند تا عدالت علوی را در جامعه گسترش دهد.

 

این کارشناس مذهبی با گلایه از برخی بی عدالتی ها در جامعه، گفت: حضرت علی علیه السلام با وجود اینکه حاکم جامعه بودند، اما در بصره کفش خودشان را وصله می زنند، این نشان می دهد که یک مسئول در جامعه اسلامی باید همانند مردم زندگی کند.

 

حجت الاسلام خزاعی با بیان اینکه حضرت علی (علیه السلام) هم در زمان خود و هم بعد آن و امروز نیز مظلوم هستند، گفت: چرا امروز کتاب انسان ساز نهج البلاغه نباید در دانشگاهها و مدارس تدریس شود؟ مردم ما هنوز با نهج البلاغه مانوس نشدند.

 

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد برخی افراد غیر مسلمان مانند «جرج جرداق» مسیحی آنقدر با نهج البلاغه انس می گیرد که می گوید:«ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی(علیه السلام) دیگر می دادی.» گفت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم علی(علیه السلام) را به جهان بشناسانیم.

 

این کارشناس مذهبی با تاکید بر الگوگیری مسئولان از خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه، گفت: نهج البلاغه باید قانون شرعی در جامعه باشد و هر فردی که می خواهد در جامعه مسئولیتی را بپذیرد، باید نهج البلاغه را یک دور خوانده باشد.

 

حجت الاسلام خزاعی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولان امروز در مورد نهج البلاغه اطلاعاتی ندارند، افزود: نهج البلاغه باید در کتب درسی و دانشگاهی شرح داده شود.

 

وی گفت: مسئولان می توانند خیلی از مشکلات کشور را با الگوگیری از نامه های حضرت به کارگزاران خود حل کنند.

 

 

 

کد خبر 1031382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha