سیاست گذاری فرهنگی مطلوب در مساجد/ مسجد کانون بصیرت افزایی است

حجت الاسلام محمدیان مساجد را کانون بصیرت افزایی دانست و گفت: یکی از حکمت های مساجد نزدیکی قلوب مومنین بر مدار دین، اخلاق و فضائل انسانی است.

خبرگزاری شبستان_ گیلان، نوشین کریمی؛ ساماندهی و احیای کارکرد حقیقی مساجد و انسجام متولیان این عرصه همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب اسلامی در ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ راه‌اندازی شد و تاکنون هزاران نفر از جوانان و نوجوانان استان در قالب کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت می کنند تا جایی که گستره فعالیت برخی از کانون ها فراتر و تأثیرگذارتر از عملکرد یک سازمان رسمی دولتی است.

با توجه به اینکه کانون های فرهنگی هنری پیرامون مسجد فعالیت دارند، این مراکز در حوزه های مختلف به ویژه مهارت‌آموزی، توانمندسازی جوانان، شناسایی و پرورش نیروهای مستعد، مدیر پروری، حوزه قرآن و عترت، فعالیت های هنری و ... فعالیت می کنند.

با توجه به نزدیک شدن سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد با امام جمعه سنگر گفت و گو کردیم.

حجت الاسلام «محمد محمدیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان نگاه به اهمیت و جایگاه مساجد در جوامع اسلامی را برگرفته از دستورات دین مبین و عمل به سیره پیامبر و اهل بیت(ع) دانست و افزود: خصوصا وقتی که امورات حکومت در ید ائمه بود یعنی زمان پیامبر عظیم الشان، مدت حکومت حضرت علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) که با نگاه به سیره آنها می توان دید که آن حضرات مسجد را نه فقط محلی برای عبادت خالق بلکه بهانه ای برای اجتماع مخلوق می‌دیدند.


* مسجد سبب بعضی کنش های مثبت اجتماعی می شود

امام جمعه سنگر اظهار کرد: قدرتمندی در گرو اجتماع است یعنی تا وقتی «من» هستیم اسلام فقط در جنبه فردی قدرت دارد اما با «ما» شدن منجر به ایجاد پتانسیل قدرت برای همه امور از جمله رشد اسلامی، گسترش آن و حل مشکلات و خطرات داخلی و خارجی و... می شود.

وی با اشاره به اینکه مسجد سبب بعضی کنش های مثبت اجتماعی می شود، گفت: لذا در تاریخ اسلام داریم که اولین بنای به وجود آمده در صدر اسلام مسجد بود و یا اولین دستور خداوند در خلقت انسان دستور به ساخت خانه خدا(کعبه) و محلی برای هم سویی، اجتماع و عبادت بود.


* توجه امیرالمومنین(ع) به اهمیت و برد استراتژیکی مسجد

حجت الاسلام محمدیان با استناد بر روایات، مسجد کوفه را محل تمامی امورات لشکری، کشوری و قضایی امیرالمومنین(ع) دانست و بیان کرد: در حالی که بنابر نقل تاریخ در کنار مسجد کوفه دارالاماره کوفه و ساختمان اداری حکومت در زمان خلفای سابق برقرار شده بود ولی امیرالمومنین(ع) امورات را در مسجد قرار داد و علت چرایی آن بی شک اهمیت و برد استراتژیکی مسجد و موضوعیت داشتن آن است.

وی اضافه کرد: از این رو دیدیم که در اواخر حکومت پهلوی و اوایل انقلاب علت آن حرکت عظیم و منشاء این تحول از مساجد و کانون های مردمی و جمعی بود.


* خیانت و بدسلیقگی ها باعث دور شدن امورات از مساجد می شود

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه اگر چه به مرور با بدسلیقگی و شاید گاهی حماقت و خیانت بعضی امورات را یکی پس از دیگری از مساجد دور کردیم و مساجد را تا حد فقط محل نماز و عبادت به معنی خاص خودش تقلیل دادیم اظهار کرد: خوشبختانه بعد از ۴۰ سال از انقلاب به خطای خودمان پی بردیم و اگر چه کند و شاید گاهی با مقاومت ارگان های مختلف، ولی می‌خواهیم به رویه سابق برگردیم.

وی قرار گرفتن کانون های فرهنگی، پایگاه ها و دفاتر نیکوکاری، کلاس های آموزشی، حلقه صالحین و...، همچنین قرار دادن میدان و صحن مسجد برای فعالیت ها را نکات مثبتی دانست که در مساجد در حال رخ دادن است.

* فعالیت ۱۰۴ مسجد در شهر و روستاهای بخش سنگر

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه اگر چه هنوز با انجام امورات اداری در مساجد و چیزهایی که نقل اوایل انقلاب است فاصله داریم گفت: اما به لطف خدا بخش سنگر با داشتن حدود ۱۰۴ مسجد در شهر، روستا و دهستان ها و با جمعیتی حدود ۷۵ هزار نفر مردم متدین و انقلابی و اهداء ۲۹۶ شهید به انقلاب، خمیر مایه دینی خوبی دارد.

وی همچنین افزود: متاسفانه با وجود مساجد متعدد آنگونه که انتظار می‌رود مساجد فعال باشند، نیستند.

حجت الاسلام محمدیان اذعان کرد: بعضی مساجد فقط در ایام محرم و ماه مبارک رمضان به علت استقبال کم نمازگزار و روش اداره سنتی(با نگاه فقط عبادی) و از طرفی درد کمی نگری، استقبال می شوند.

امام جمعه سنگر در ادامه به مساجد فعال منطقه که مردم در همه جوانب از این مکان معنوی بهره می گیرند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فعالیت در این مساجد رو به رشد و امیدوار کننده است.

وی تصریح کرد: مسجد «آقا سید ابراهیم سنگر»، مسجد «آقا سیاه پوش»، مسجد «جامع»، مسجد «اسلام آباد»، مسجد «حضرت ابوالفضل(ع) دهبنه» و همچنین مسجد «کیاسرا» از جمله مساجدی هستند که در عرصه امورات فرهنگی، برگزاری دوره های قرآن و صالحین با حضور جوانان دغدغه مند در جهت رشد و بالندگی محلات خود فعال هستند.

* مسجد باید محصول ارایه کرده و تولیدات معنوی داشته باشد

حجت الاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه تا مسجدی محصول ارائه نکند و تولیدات نداشته باشد خریدار نیز نخواهد داشت، گفت: شما هر وقت محصولی را در هر بازاری چه مادی و چه معنوی ارائه کنید خریدار پیدا خواهید کرد.

وی در ادامه به یکی از اموری که خیلی مدنظر است و اگر چه آرمان نیست بلکه کف انتظارات است اشاره کرد و گفت: مساجد ولو اینکه امام جماعت نداشته باشد و یا نمازگزار کم حضور یابد، باید باز شوند، همان کسانی که هیئت امنا هستند خودشان و یا افرادی از آنها نمازشان را در مسجد بخوانند.

حجت الاسلام محمدیان با استناد به آیه قرآن که می‌فرماید «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر» که شرط آبادی معنوی و مادی مسجد را در گرو  داشتن هیئت امنای با ایمان می داند، افزود: متولی باید خودش دغدغه داشته باشد اما می بینیم بعضی هیئت امناها نیت های دیگر دارند.

وی بیان کرد: مطمئن باشید مسجدی که باز و بر مأذنه آن بانگ اذان طنین انداز شود نمازگزار خودش را با دغدغه مندی دینی هیأت امنا پیدا خواهد کرد.


* یکی از حکمت های مساجد نزدیکی قلوب مومنین بر مدار دین، اخلاق و فضائل انسانی است

حجت الاسلام محمدیان یکی از حکمت های مساجد را نزدیکی قلوب مومنین بر مدار دین، اخلاق و فضائل انسانی عنوان کرد و ادامه داد: از جمله آن یاری رساندن به محرومان و گرفتاران است که این امر را ما در همین ایام کرونا با تمام بی مهری بعضی ها در ستاد کرونا که مساجد را با بد سلیقگی کانون ابتلا معرفی کردند و دشمن نیز طبل مقاصد خویش را بر این حرف نسنجیده کوبید، دیدیم و دیدند که چه خیرات و برکاتی از بسته های معیشتی تا بهداشتی و کمک به افراد مبتلا از همین مساجد و خلق صحنه های همدلی و نوع دوستی به نمایش درآمد تا جایی که موجب تحسین رهبری هم قرار گرفت.


*مساجد کانون بصیرت افزایی و محلی برای قدرتمند شدن جامعه است

وی اظهار کرد: البته باید این اقبال و این حرکات را فرصتی برای جذب و برگشت به همان اهداف اولیه اسلام برای برپایی مسجد که کانون اجتماع برای حل مشکلات و قدرتمند شدن جامعه و مردم است بدانیم.
 
حجت الاسلام محمدیان همچنین از طرفی مساجد را محل و کانون بصیرت افزایی دانست و اظهار کرد: دین و قرآن برای تذکر و روشن کردن راه از چاه های پیش روی انسان هاست و مساجد فعال یکی از اموراتی را که به دوش می کشند همین بصیرت افزایی است که البته نباید با رنگ و لعاب و بازی های سیاسی و سیاست زدگی مذموم، آلوده شود.

وی خاطر نشان کرد: مسجد باید محل عرضه اندیشه و قدرت تحلیل به نمازگزاران و مردم باشد.

امام جمعه سنگر با بیان اینکه دستور دین این است که اندیشه غلط را باید زدود و از بین برد نه اشخاص را، تاکید کرد: عقل سلیم نیز این را تایید می کند ولی متاسفانه بعضی در این چند دهه مسجد را ملک مطلق و اختصاصی برای یک تفکر جناحی و سیاسی می‌بینند که این یک نوع آفت است و باید از آن دوری کرد ولی امیدواریم مساجد به جایگاه اصلی و اسلامی خود برگردند.

کد خبر 1034627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha