تاثیر تسهیل واردات و صادرات قانونی در کشور در قاچاق کالا

فروغان گفت: دولت باید ساختاری را ایجاد کند که شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود تا افراد مجبور به قاچاق کالا نشوند در غیر این صورت خشکاندن ریشه قاچاق کالا بسیار سخت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیراز، «خسرو فروغان»، در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با موضوع بررسی مشکالت محموله های صادراتی برگزار شد، گفت: پدیده قاچاق بسیار گسترده است که اقتصاد را با مشکل روبرو می کند و مقابله با آن نیازمند عزم جمعی است.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس افزود: متاسفانه در حال حاضر آمارهایی از قاچاق در بازار داخل کشور وجود دارد که تعجب آور است و هیچ دستگاهی نیز نمی تواند کالاهای قاچاق را از بازار جمع کند.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: متاسفانه نیروهای مجری برخی از قوانین تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق را ندارند و اگر اشکالی برای محموله های مختلف کالا ایجاد شود، اولین اقدام آنها برچسب قاچاق کالاست که موجب می شود ترخیص و یا رفع اشکال آن کالا در مسیر بسیار سختی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور فشارهای زیادی بر وارد کننده ای که با تمام سختی ها کالای خود را از مبادی رسمی کشور وارد کرده تحمیل شده در حالی که روال برای کالای قاچاق آسان تر است.

فروغان بیان کرد: قاچاق به اقتصاد کشور ضربه عظیمی وارد می کند و در برخی مواقع برای محموله کالاهای مختلف که وارد کشور می شود مشکلاتی ایجاد می شود که عمده این مشکلات به دلیل نگاه سلیقه ای یا عدم اطلاع کارگزار از نوع اجرای قوانین است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: سخت گیری هایی در بحث ثبت سفارش و ورود و ارسال کالا به محل توزیع اعمال می شود که مسیر را برای انجام فعالیت اقتصادی سخت کرده است و این در حالی است که باید مسیر ورود و صدور کالا طوری باشد که صادرکننده و وارد کننده ما آسیب کمتری ببیند.

فروغان اضافه کرد: دولت باید ساختاری را ایجاد کند که شرایط واردات و صادرات قانونی در کشور تسهیل و اقتصاد آزاد شود تا افراد مجبور به قاچاق کالا نشوند در غیر این صورت خشکاندن ریشه قاچاق کالا بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه می توان با برنامه ریزی و اقدام مناسب جلوی گسترش روز افزون قاچاق را گرفت تصریح کرد: در مقوله حمایت از اقتصاد همه دستگاه های باید همکاری کنند زیرا پیامد کاهش مشکلات اقتصادی در بخش های دیگر نیز مشهود خواهد بود.

کد خبر 1034641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha