انتخابات شورای شهر یعنی مشارکت میزان قابل توجهی از شهروندان در اداره زندگی خودشان

نجابت با اشاره به اینکه انتخابات شورای شهر یعنی مشارکت یک میزان قابل توجهی از شهروندان در اداره زندگی خودشان است، گفت: مردم باید فرد شایسته را انتخاب کنند و در کنار نظارت مردمی باید به سمت گفتمان شفافیت در سطح ملی برویم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روح الله نجابت در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۴ شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در اصل صدم قانون اساسی، ظرفیت شورا‌ها یک اداره همه جانبه‌ای برای موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر پیش بینی کرده است، افزود: تا سال ۷۸ این ظرفیت مشارکت مردم در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مغفول مانده بود.

وی ادامه داد: اگر در شهر‌ها به بخش‌های عمرانی بیشتر توجه شده است، چون کارکرد شورا‌ها به حد مطلوب خودش نرسیده است، ولی این ظرفیت در اختیار اعضای شورای‌های شهر و روستا است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس درباره عملکرد و نظارت براعضای شورا‌های شهر و روستا گفت: اشکال اصلی بر نظارت پیشین و حین عملکرد شورا‌ها است.

نجابت درباره تعداد دستگیری‌های اعضای شورای شهر در این دوره افزود: بخشی از این دستگیری‌ها به نداشتن تائید صلاحیت‌های ابتدایی مربوط است و افرادی که در شورا‌ها حضور پیدا می‌کنند باید دارای حداقل صلاحیت‌ها باشند.

وی ادامه داد: نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی برعهده شورای نگهبان است، ولی در انتخابات شورای شهر این موضوع مسکوت مانده است و چندین بار هم تلاش شده است تا این کار هم برعهده شورای نگهبان قرار گیرد که شورای نگهبان نپذیرفت لذا این ظرفیت برعهده مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی گفت: الزاماً هر نماینده‌ای انتخابات شورای شهر خود را نظارت نمی‌کند و یک گروه ۳ نفره از نمایندگان استان بر انتخابات شورای شهر در سراسر استان نظارت می‌کند.

وی افزود: قانون یک فرایند را برای رد یا تأیید صلاحیت پیش بینی کرده است و در ابتدا در هیأت‌های اجرایی انتخابات؛ صلاحیت داوطلبان بررسی و بعد در هیأت‌های نظارت شهرستان بررسی می‌شود.

نجابت ادامه داد: نظارت بیشتر می‌شود، ولی نباید انتظار داشته باشیم اشکالات به صفر برسد.

وی گفت: انتخابات شورای شهر یعنی مشارکت یک میزان قابل توجهی از شهروندان در اداره زندگی خودشان است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی افزود: حتی یک تخلف در اعضای شورای شهر هم برای ما قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: مردم باید فرد شایسته را انتخاب کنند و در کنار نظارت مردمی باید به سمت گفتمان شفافیت در سطح ملی برویم.

نجابت افزود: در طرح جامع مدیریت شهری و روستایی پیش بینی شده حدود ۲۴ دستگاه خدمات رسان ذیل شورا‌های شهر و شهرداری‌ها تجمیع و اداره شوند و این یک ظرفیتی ایجاد می‌کند که شورای شهر و شهرداری‌ها یک درآمدزایی منظمی داشته باشند که این درآمد را برای مردم شهر مصرف کنند.

کد خبر 1036642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha