فضای انتخابات در بستر مجازی جدی‌تر از فضای حقیقی است

محقق و فعال رسانه‌ای گفت: در حال حاضر فضای انتخابات در فضای مجازی جدی تر از فضای حقیقی پیش می‌رود و این یعنی فضای مجازی بستر کنش گری مخاطبان خود را دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا پورجعفری محقق و فعال رسانه‌ای با برنامه «پایش» درمورد سواد رسانه‌ای و انتخابات 1400 گفتگو کرد.

پورجعفری درمورد نقش رسانه‌ها در جریان سازی‌های انتخاباتی گفت: یکی از کارکردهای رسانه‌ها، کارکرد اطلاع رسانی و آموزشی است اما بین آموزشی که هدف آن ارتقای سطح اطلاعات افراد است و آموزشی که هدفش رساندن مخاطب به اهداف خودشان است باید تفاوت قائل شد.

وی با بیان اینکه در ایام انتخابات چارچوب‌های اطلاع رسانی رسانه‌ها تا حدودی بر جنبه آموزشی آن‌ها غالب می‌شود افزود: رسانه غالب در انتخابات 1400 فضای مجازی است و بخش عظیمی از آنچه که رسانه‌ها در ایام انتخابات فعالیت می‌کنند در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

این محقق و فعال رسانه‌ای با اظهار اینکه در حال حاضر فضای انتخابات در فضای مجازی جدی تر از فضای حقیقی پیش می‌رود گفت: این نشان می‌دهد که فضای مجازی بستر کنش گری مخاطبان خود را دارد و مخاطبان در این بستر به مناظره و مجادله و حمایت می‌پردازند.

پورجعفری درمورد رسانه‌های سنتی و مجازی اظهارکرد: منظور ما از رسانه‌های مجازی، رسانه‌های نوین و منظور از رسانه‌های سنتی هم رادیو و تلویزیون است اما گفتمان‌هایی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد به مراتب بیشتر و سیال تر هستند و چارچوب و خط قرمزی هم ندارند بر عکس گفتمان‌های رسانه‌های سنتی که ثابت هستند.

وی با بیان اینکه مردم به رسانه‌های حاکمیتی اعتماد بیشتری دارند افزود: پژوهشهای انجام شده در حوزه خبر طی سالهای اخیر حاکی از این است که مردم نسبت به رسانه‌های رسمی اعتماد بیشتری دارند.

این فعال رسانه‌ای اظهارکرد: یکی از امکاناتی که فضای مجازی و اینترنت در اختیار ما قرار می‌دهد قدرت سرچ بسیار بالاست و فاصله گرفتن از کانال‌های اطلاع رسانی رسمی می‌تواند ما را در تشخیص درستی و یا نادرستی اطلاعات کمک کند.

پورجعفری درمورد چگونگی هدایت بهتر نسل هزاره سوم و رأی اولی برای انتخابات 1400 گفت: نظارت والدین در این حوزه خیلی می‌تواند موثر باشد البته نظارت نه معنای اینکه موبایل فرزندشان را چک کنند بلکه به مفهوم توجه به نوع اطلاعات و پرسش‌هایی که ممکن است برای آنها به وجود بیاید.

کد خبر 1041741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha