باید شعار زدگی را از آثار هنر انقلاب دور کرد

راستی گفت: اگر سرودهای انقلابی اوایل انقلاب را بشنویم، می‌بینیم که چه آثار ماندگاری تولید شده که متاسفانه امروزه مشابه آن آثار دیده نمی‌شود .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد خبری هفته هنر انقلاب، شهرام راستی از اساتید و آهنگ‌سازان موسیقی ایرانی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: هنر موسیقی در شروع انقلاب اسلامی از شور و حرارت خاصی برخوردار بود و توانست با فاصله گرفتن از موسیقی ردیفی به گونه‌ای ساختار شکنانه آثار ماندگاری تولید کند که پس از دهه‌ها هنوز نوستالژیک است و با شنیدن مجددش حال و روزها انقلاب اسلامی را تداعی می‌کند.

راستی افزود: هنر انقلاب هنر پویایی نبوده و باید دلیل آن را واکاوی کرد که آیا از اهداف هنر انقلاب  فاصله گرفته‌ایم و یا آنچه به عنوان هنر انقلاب اسلامی عرضه شده است متفاوت بوده و باید تلاش کرد که هنرمندان بیشتری را در عرصه هنر انقلاب پرورش داد.

راستی یکی از موانع هنر انقلاب اسلامی  را عدم حمایت از هنر و هنرمند انقلابی از سوی ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی دانست و گفت: راه برون رفت از این مانع این است که هنرمندان شاخص جذب شوند و تولید اثر کنند این در حالی است که هر ارگانی کار خود را انجام می‌دهد و در واقع هنرمندان را به درستی حمایت نمی‌کنند. هنرمند اگر در ارگان و نهادی احساس راحتی کند و احساس کند که از او حمایت می‌شود خود هنرمند آثار فاخری تولید می‌کند نمونه  می‌توان به آثار سرود اول انقلاب اسلامی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: سفارش اثر هنری به هنرمندان امروزه نیاز هنر انقلاب اسلامی است چرا که هنرمندان با وجود رسانه‌های متعدد در دنیا نیازی به دیده شدن ندارند و آثار خود را در رسانه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند این در حالی است که باید از هنرمند از طریق ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی حمایت شود تا بتواند در اهداف انقلاب اسلامی اثر تولید کند و آن را برای جهانیان به نمایش بگذارند.

راستی افزود: آفرینش کارهای جدید موسیقی در هنر انقلاب اسلامی و تحقیق درباره هنر متعهد مغفول مانده است. باید درباره اینکه چه اتفاقی افتاد که در اول انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی آثار  موسیقی بی‌بدیلی به وجود آمد تحقیق و بررسی کرد.

این هنرمند موسیقی چهارمحال و بختیاری توجه به هنر انقلاب اسلامی از طرف مردم را کم ارزیابی کرد و گفت: مردم اکنون از وضع معیشت و زندگی خود راضی نیستند، در سبد هزینه خانوارها هزینه‌ای برای هنر پرداخت نمی‌شود. ما به اهداف انقلاب در برخی موارد نزدیک نشدیم مثل ساده زیستی اختلافات طبقاتی و … باعث این نیز شده مردم از هنر فاصله بگیرند و بیشتر به سمت هنر اعتراضی بروند.

وی در پایان گفت: باید از خطی عمل کردن و نگاه ویژه داشتن به برخی افراد در هنر دوری کرد و باید بتوانیم به هنرمندان بدون این نگاه اثر سفارش دهیم. این در حالی است که در برخی از موارد به صورت خطی و حزبی عمل می‌شود و این باعث می‌شود برخی از استعدادهای جوان و خلاق وارد هنر انقالاب اسلامی نشوند.

کد خبر 1044394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha