حرم مطهر رضوی باید کانون توسعه شهر قرار بگیرد

رحمتی گفت:همان طور که بسیاری از شخصیت های مهم فرهنگی و مذهبی کشور بارها تاکید داشته اند ما معتقدیم نگاه راهبردی در توسعه شهر مشهد باید به گونه ای باشد که همواره حرم مطهر رضوی مرکز و کانون توسعه شهر قرار بگیرد و این نگاه تبدیل به یک گفتمان شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مالک رحمتی» امروز(۲۱ فروردین) در مراسم تکریم و معارفه معاون فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات، یکی از مهم ترین مسئولیت های این معاونت را گفتمان سازی در حوزه معماری و شهرسازی برشمرد و گفت: توجه به هنر معماری اسلامی از وظایف معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات در کلیه پروژه های عمرانی آستان است، اقدامات عمرانی آستان قدس رضوی باید نفیس، فاخر و در شأن مجموعه باشد و تلاش کنیم حامی و مروج هنر معماری اسلامی باشیم، در این میان به طور همزمان به سادگی و پرهیز از تجملات و طراحی های وارداتی نیز توجه داشت.

 

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی همچنین بر اهمیت حفظ مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر مشهد تاکید کرد و افزود: همان طور که بسیاری از شخصیت های مهم فرهنگی و مذهبی کشور بارها تاکید داشته اند، ما معتقدیم نگاه راهبردی در توسعه شهر مشهد باید به گونه ای باشد که همواره حرم مطهر امام رضا(ع)، مرکز و کانون توسعه شهر قرار بگیرد و این نگاه تبدیل به یک گفتمان شود.

 

رحمتی به جایگاه ارزشمند حرم مطهر امام رضا(ع) در باور مردم ایران اشاره و تصریح کرد: ما مردم ایران هر چه داریم به برکت وجود امام رضا(ع) است، به همین دلیل انتظار و توقع عموم مردم و ارادتمندان به اهل بیت(ع) این است که برنامه ریزی ها برای توسعه این کلان‌شهر مذهبی به گونه ای باشد که محوریت حرم مطهر رضوی در حاشیه قرار نگیرد.

 

وی افزود: همه داشته های مشهد به برکت این بارگاه نورانی است و به حاشیه رفتن آن تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه و عمران این شهر را دچار آسیب خواهد کرد، همان طور که شیوع بیماری کرونا و محدود شدن سفرها طی یک سال اخیر این موضوع را ثابت کرد که وقتی امکان حضور زائر با مشکلاتی مواجه شود، پویایی شهر آسیب جدی می بیند و بسیاری از کسب و کارها از رونق می افتد.

 

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: با توجه به همه این جوانب، انتظار داریم مدیران شهری، استانی و ملی اهمیت این موضوع را در نظر داشته باشند، ما در آستان قدس رضوی و به ویژه معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهروری موقوفات نیز تلاش خواهیم کرد به مسئولیت خود در این حوزه عمل کرده و با نظارت کارشناسی، درباره اشکالات و اقدامات متضاد با این گفتمان اعلام هشدار کنیم.

 

رحمتی تصریح کرد: در این میان، بافت پیرامونی حرم مطهر از اولویت اساسی برخوردار است چرا که در دو دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفته است و باید با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت های ملی و استانی، این بافت مهم شهر مشهد مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی و با رویکرد افزایش کیفیت خدمات مورد نیاز زائر و مجاور بازسازی و نوسازی شود.

 

وی یکی دیگر از ماموریت های مهم در معاونت فنی و عمرانی را صیانت و حفاظت از اراضی موقوفاتی ذکر و خاطر نشان کرد: در راستای انجام این ماموریت، وظیفه داریم رصد و پایش اراضی موقوفاتی به طور دقیق و متناوب انجام شود.

 

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی ایجاد میان ‌بُرهای فنی و مهندسی در طراحی های عمرانی در راستای افزایش کیفیت زیارت برای زائران و مجاوران نیز وظیفه ای است که باید در معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات به آن توجه شود.

 

وی به اهمیت جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخشی خصوصی در اجرای پروژه های فنی و عمرانی بنیاد بهره وری موقوفات نیز تاکید و تصریح کرد: ما در معاونت فنی و عمرانی، هیچ‌گاه به دنبال تصدی‌گری نبوده ایم و همواره در اندیشه‌ آن هستیم که بهره‌مندی از ظرفیت مردمی به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار گیرد.

 

رحمتی افزود: امسال که سال «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» است حداقل کاری که می شود انجام داد تغییر رویکردها و نگرش ها است، باید بپذیریم کار مردم با مردم و به دست جوانان این مرز و بوم درست می شود و دوران نگاه های بسته و تصدی گری ها تمام شده و باید ظرفیت مردم را باور کنیم مثلاً برای حل مشکل مسکن، لازم است کار را به مردم بسپاریم و هر جا مردم وارد شوند یقینا موفق خواهیم شد بنابراین معاونت عمرانی باید پشتیبانی لازم را برای ورود بخش خصوصی به پروژه های عمرانی و مسکونی فراهم کند.

 

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات، همچنین توجه توامان به کیفیت و سرعت در اجرای پروژه های عمرانی، نصب زمان شمار در پروژه ها، استقرار نظام کنترل نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین استفاده از علوم جدید در صنعت ساختمان سازی با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را از نکات مهم در حوزه فعالیت معاون فنی و عمرانی برشمرد.

 

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ نیز گفت: انتخاب شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها» توسط رهبر معظم انقلاب بیانگر این است که ایشان همچنان روی مسئله تولید تاکید دارند و تلاش های برای تحقق اهدف در این حوزه کافی نبوده است.

 

رحمتی بر لزوم برنامه ریزی برای عمل به مطالبه رهبر انقلاب در حوزه پشتیبانی و مانع زدایی از تولید تاکید کرد و افزود: مانع زدایی از تولید، مهمترین و ضروری ترین پشتیبانی از آن خواهد بود و اگر مانع زدایی به درستی انجام شود، بهترین پشتیبانی صورت گرفته است.

 

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: برخی موانع به سبک مدیریت ها بر می‌گردد که برای دستیابی به مدیریتی صحیح باید سبک و روحیه مدیریت ها را تغییر دهیم، همچنین تلاش برای تقویت روحیه کار گروهی از ضروریات مدیریت صحیح است و باید از تک محوری به سمت کار جمعی حرکت کنیم.

کد خبر 1044441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha