هیچ کالایی نباید بدون شناسه یکتای قبض انبار از هیچ گمرکی خارج نشود

باقری اصل با اشاره به اینکه هیچ کالایی نباید بدون شناسه یکتای قبض انبار از هیچ گمرکی خارج نشود، گفت: سرویس فنی برقرار است اما عملیاتی که در سامانه جامع تجارت دیده می شود، صفر درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات شب گذشته (پنجشنبه 26 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره سامانه جامع تجارت با بیان اینکه هدف اصلی این است که هیچ کالایی بدون شناسه یکتای قبض انبار از هیچ گمرکی خارج نشود اما هنوز اتفاقی نیفتاده است، گفت: سرویس فنی برقرار است یعنی درحقیقت پیشرفت پروژه 100درصد است اما عملیاتی که در سامانه جامع تجارت دیده می شود، صفر درصد است.

 

وی با اشاره به اینکه دو موضوع مهم در این بحث وجود دارد نخست اظهار کالاهایی که در مناطق آزاد وارد می شود، گفت: شاید مبدأ اصلی آن جمهوری اسلامی ایران نباشد و دوباره خارج شود که این اظهار باید به طریقی به سامانه جامع تجارت برسد ولی اطلاعات هنوز در این سامانه دریافت نمی شود، بنابراین شاید یکسری آمارهایی را گمرک و دستگاههای دیگر ارائه دهند ولی احتمال دارد کالاها، کالاهایی نباشد که در داخل کشور توزیع می شود.

 

باقری اصل با بیان اینکه در گذشته مناطق آزاد این اطلاعات را به گمرک تحویل می داد و گمرک در اختیار سامانه جامع تجارت قرار می داد، افزود: از یک برهه ای این اطلاعات توسط گمرک ارسال نشده است اگر دبیرخانه مناطق آزاد امکان ارسال اطلاعات را دارد بهتر است. مبادلات ورود و خروج کالایی در مناطق آزاد و ویژه بر عهده مناطق آزاد است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه قرار بود اظهار نامه مبتنی بر شناسه کالا ثبت شود، ادامه داد: در حال حاضر اظهارنامه لینک دریافت شناسه کالا را انجام می دهد ولی اختیاری است و ما اصرار داریم گمرک بپذیرد و در فرم اظهار نامه، شناسه کالایی را که برای آن ثبت سفارش شده است به بازرگان نشان دهند و بازرگان تایید کند.

 

وی با بیان اینکه در بخش پروانه و پته هم منتظر هستیم تا صدور شناسه کالا انجام شود، گفت: گمرک نمی خواهد مرجعیت اخبار واردات و صادرات از دست آنها خارج شود. مشکل فنی وجود ندارد و اطلاعاتی که نمی آید مشکل فنی ندارد چون تمام مسیرهای فنی کنترل شده و برقرار است ولی اطلاعات کامل نمی آید یعنی عامدانه و با قصد مدیریتی نمی آید و به نظر می رسد دو وزیر باید موضوع را حل کنند.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اگر مناطق آزاد، اطلاعات گمرک را کافی می داند فقط کافی است یک نامه به گمرک مبنی بر مجوز ارسال اطلاعات به سامانه جامع تجارت ارسال کند، افزود: در این چند ماه اخیر تمام تکالیفی که با وزارت صمت بوده اجرایی شده است و در بخش فنی گمرک هم کم کاری کمتر دیده می شود.

 

وی با تصریح این نکته که مقرر شده بود صدور پروانه و پته مبتنی بر شناسه یکتای قبض انبار عملیاتی شود و دو مکان را برای شروع کار انتخاب کردیم که با دستور مدیریتی لغو شد بنابراین مشکل فنی وجود نداشته است، گفت: وزیر اقتصاد و رئیس گمرک از اجرای کامل این برنامه حمایت کردند ولی در بخش فنی گمرک با اعتراض بازرگانان از اجرای این برنامه مانع شدند. زمانی که این برنامه اجرا نشد پرونده به بازرسی کل کشور و بازرسی ویژه رئیس جمهور گزارش شده است.

کد خبر 1046462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha