جنگ سرد اقتصادی بین ریاض و ابوظبی برای جذب سرمایه

عربستان و امارات برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی جنگ اقتصادی به راه انداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، خبرگزاری آناتولی در گزارشی درباره رقابت اقتصادی بین عربستان و امارات نوشت: رقابت بین ریاض و ابوظبی در طول دوره گذشته برای جذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی به خصوص شرکت هایی که دفتری مرکزی آنها در خاورمیانه است، تشدید شده است.

 

عربستان تلاش می کند که بزرگ‌ترین اقتصاد در منطقه و بزرگ‌ترین منبع نفتی جهان باقی بماند تا برنامه اقتصادی چشم انداز 2030 خود را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت دوباره فعال کند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان امیدوار است فرصت های سرمایه گذاری در عربستان را تا سطح شش تریلیون دلار در طول دهه آینده ایجاد کند، نیمی از آنها پروژه های جدید به شمار می آید.

براساس گزارش بانک بین المللی، عربستان از سال 2019 میلادی با 30 پله صعود به رتبه 62 از بین 190 کشور اقتصادی در جهان رسیده است. درحالی که امارات رتبه 16 را دارد.

 

امارات نیز در تلاش است تا کار ساخت بخش فناوری خود را سرعت ببخشد و از صنایع کند و آرام مانند املاک و مستغلات و ساخت و ساز دور شود.

علاوه بر جایگاه دبی به عنوان مکانی برای همه شرکت های بزرگ چند ملیتی، امارات توانسته است بر تجارت منطقه ای کنترل داشته باشد.

 

برهمین اساس، سرمایه گذاری خارجی در عربستان در سال 2020 میلادی نزدیک به 4.7 میلیارد دلار بوده است، اما این سرمایه گذاری تنها در دبی به 6.7 میلیارد دلار رسیده است.

 

جاه طلبی سعودی

نیمه فوریه گذشته، عربستان قصد خود را برای توقف قرارداد با هر شرکت یا موسسه تجاری خارجی که دفتر مرکزی آن خارج از این کشور است، از آغاز سال 2024 میلادی اعلام کرد.

 

هدف آل سعود از این سیاست تشویق شرکت های خارجی به افتتاح دفترمرکزی دایم درعربستان است، زیرا این اقدام به ایجاد مشاغل داخلی و کاهش مشکلات اقتصادی و افزایش کارایی هزینه کمک می کند.

 

این تصمیم دو هفته پس از آن اعلام شد که وزارت سرمایه گذاری از امضای توافقنامه 24 شرکت بین المللی از جمله پپسی کو، شلومبرژه، دیلویت، پی. دبلیو. سی، تیم هورتونز، بکتل، روبرت بوش و بوستون ساینتیفیک برای تاسیس دفتر مرکزی در ریاض خبر داد.

 

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دفترهای مرکزی 346 شرکت جهانی وجود دارد که سهم عربستان از این شرکت ها متناسب با درآمد و سودهایی نیست که این شرکت ها از بازار عربستان به دست می آورند.

 

عربستان آرزو دارد تا در طول 10 سال آینده 400 تا 500 شرکت خارجی را جذب کند. زیرا این مسئله باعث کار 30 تا 40 هزار نفر می شود.

کد خبر 1047089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha