دعای افتتاح ما را از مهدویتِ نوعی مصون می‌دارد/ معنای صفت «الْمُؤَمَّلِ» در وجود امام زمان(عج)

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه دعای افتتاح ما را از افتادن در دام مهدویت نوعی مصون می‌دارد، گفت: «الْمُؤَمَّلِ» یعنی آرزو و امید همه، یعنی بدانیم گمشده حقیقی بشریت برای رفع ظلم‌ها و نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها در وجود امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، برای ماه مبارک رمضان ادعیه و اذکار و اعمال متعدد در روایات معصومان علیهم السلام و لسان بزرگان مورد توصیه و سفارش قرار گرفته است که اهتمام و مداومت بر آنها در بهره‌مندی حداکثری از فضایل و برکات ضیافت الله کمک می کند. در میان این ادعیه و اعمال، دعای افتتاح با روح مهدوی و امام زمانی خود جایگاهی ویژه دارد. از این رو سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی حسن زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره این دعا و اهمیت آن و نیز محتوای فرازهایش ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح بخش چهارم آن می آید:

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان این در دعای افتتاح بعد ا بیان معرفت توحیدی و معرفت النبی(ص) که بواسطه ذکر صلوات آغاز می شد، وارد اصلی ترین فراز دعا می شویم، اظهار کرد: بعد از صلوات فرستادن بر امام عسکری(ع)، صلوت بر امام زمان(عج) آغاز می شود. باید توجه داشت برخی به وجود مهدی نوعی قائل هستند اما بواسطه این فراز از دعای افتتاح از این انحراف در مهدویت مصون می مانیم.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: با این فراز به روح مهدوی دعا وارد می شویم و با معرفی امام زمان(عج) به عنوان فرزند امام عسکری(ع)، و معرفت به جایگاه آن حضرت(عج) از مرگ جاهلی رهایی می یابیم. به تصریح آموزه های دینی روایی، بزرگ ترین عبادت، کسب علم و تفکر و تعقل است از این رو، سعی شود روی این فرازهای مهدوی دعای افتتاح تفکر کنیم و به آن به عنوان طریق مهدوی که ما را به انتظار واقعی می رساند، بنگریم.

 

وی با بیان اینکه در ابتدای این بخش از دعا می خوانیم: «...اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَليِّ أَمْرِكَ...»، ابراز کرد: در این فراز ولایت امام زمان(عج) را امتداد ولایت خدا و رسول خدا(ص) در نظر می گیریم و در ادامه فراز می خوانیم: «الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ»؛ این از اوصاف خاص امام زمان (عج) است و به ما یادآور می شود که اگر ظهور به تاخیر افتاده تقصیر ما است چراکه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) از لحظه ولادت، قائم هستند و همه ویژگی هایی که یک امام و رهبر باید برای حکومت جهانی داشته باشند در ایشان وجود دارد.

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه این نام حضرت مهدی(عج) در ما ایجاد حرکت می کند، گفت: نقل است امام رضا(ع) وقتی نام مبارک امام مهدی(عج) نزدشان برده می‌شد، از جا برخاستند.

 

وی تاکید کرد: «الْمُؤَمَّلِ» یعنی آرزو و امید همه، یعنی بدانیم حتی اگر انسان ها ندانند، گمشده حقیقی آنها برای رفع ظلم ها و نابرابری و بی عدالتی ها در وجود امام زمان(عج) است. در ادامه دعا به صفت «الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ» در وجود امام زمان(عج) تصریح شده است چراکه بنابر تصریح روایات، پرآوازه ترین شاخصه دولت کریمه امام زمان(عج) ایجاد عدل است، امام حسین(ع) فرمودند: وقتی قائم(عج) به پا خیزد عدلت او نیکوکار و بدکار را در بر می گیرد همانطور که عدل وارد همه خانه ها می شود. یعنی همه طعم عدل جهانی حضرت حجت(ع) را می چشند.

 

این کارشناس مهدوی با اشاره به ادامه دعا که می فرماید: «حُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ»، افزود: امام زمان(عج) موید و همراهی شده توسط ملائکه هستند، در روایت است سه هزار ملک از عرض فرود آمده و چهار هزار ملک در جوار مضجع امام حسین(ع) حضرت حجت(عج) را یاری می کنند.

 

وی بیان کرد: در ادامه این بخش از دعای افتتاح، ویژگی های اصلی دوران ظهور و تبیین آیات قرآن آورده شده است و تصریح دارد تفسیر واقعی قرآن در زمان ظهور ارائه و امنیتی فراگیر برای همه بشر با ظهور به ارمغان آورده می شود. در همه این فرازها برای منتظران پیام و معرفت است از این رو، باید در ماه مبارک رمضان که بهترین ایام و دست شیاطین در آن بسته است، به این فرازها توجه کنیم.

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه بنابر تصریح آیات قرآن عزت در دست خدا است، خاطرنشان کرد: راس دعاهای رمضانی ما باید دعا برای نصرت و یاری امام زمان(عج) باشد تا آن فتح جهانی که همه انبیاء و ائمه(ع) برای آن کوشیده اند، محقق شود.

 

کد خبر 1047463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha