منتظر در همه امور مشیت الهی را می‌بیند/ آینده‌نگری مثبت مانع شکست منتظران است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه منتظر در همه امور حتی سختی‌ها مشیت و اراده الهی را می‌بیند، گفت: رکن اصلی رشد و پیشرفت جامعه منتظر آینده‌نگری مثبت و روشن اندیشی معنوی است که مانع یاس و شکست و ظلم‌پذیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه دوازدهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل دوازدهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «زیبا نگری عرفانی  به جهانی هستی» است، اظهار کرد: عرفان اسلامی ، فقط برنامه عملی برای  سیر و سلوک و تزکیه نفس نیست، بلکه مهم ترین بعد آن عرفان نظری است که بر بعد معرفتی و بینشی و شهودی انسان تاثیر گذار است و او را در مسیر درست اندیشی و زیبابینی معنوی قرا می دهد. اگر شناخت درستی نسبت به زندگی دینی داشته باشیم، خواهیم دید که هر چه در این دین هست، سراسر خیر و برکت و سلامت و زیبایی و فضیلت است بخصوص اعمال و عباداتی که به ظاهر سخت و مشقت بار به نظر می رسند مثل حج و روزه اما در واقع آکنده از بهره ای مادی و معنوی و فایده های جسمی و روحی و دستاوردهای دنیوی و اخروی هستند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: روزه داری عارفانه دو بعد مهم را می تواند  در انسان احیا کند: اولا درک و فهم او را نسبت به زیبایی ها و برکات روزه و ماه مبارک رمضان به درستی سامان دهد. ثانیا درک و شناخت او را از زیبایی های جهان هستی و زیبایی های دین و معنویت تغییر داده و بصیرت و هنر زیبابینی معنوی را در او احیا و متعالی کند. روایات همواره افکار مسلمانان را به زیبایی های ماه رمضان و روزه داری دعوت کرده اند. ابتدا این ماه منتسب به خود خداوند است که خالق زیبایی ها و اصل جمال و جلال است همان گونه که کعبه به عنوان بیت الله، به خود خدا نسبت داده شده است.

 

وی تصریح کرد: امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمود: «رمضان ماه خدا (شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللّه ِ) و شعبان ماه رسول خدا(ص) و رجـب مـاه من اسـت» (وسائل الشيعه، ج 7، ص 266). مهم تر از این جزا و پاداش روزه داری در این ماه است که بطور خاص در دست خود خدا است و به تعبیری خود آن وجود متعال، پاداش و جزای روزه دار است: «خداوند تعالى فرموده است: روزه بـراى مـن است و مـن شخـصاً پاداش آن را مى دهم» (وسائل الشيعه، ج 7، ص 294). نکته بعدی ارتباط مستقیم این ماه با ورود به بهشت جاودانه است. رسول خدا (ص) فرمودند: «براى بهشـت درى است بنـام (ريّـان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى شوند» (وسائل الشيعه، ج 7، ص ) و... ده ها روایت دیگر که حاکی از فضایل و زیبایی های این ضیافت الهی است.

 

برکات نگاه عرفانی به روزه و ضیافت الهی

 

وی درباره برکات نگاه زیبابین و عارفانه به روزه ماه رمضان، گفت: روزه دار عارف کسی است که در ورای سختی ها و ظلم ها و فتنه ها و فسق و فجورها و تبعیض ها و مفسده ها همیشه به محاسن و فضیلت ها و وجه جمیل خلقت می نگرد و همیشه جمال و جلال و ملکوت الهی را می بیند. رحمت بی منتهای الهی، عفو و آمرزش  بی کران خدا، عشق شورانگیز و فطرت توحیدی انسان، رابطه دوسویه انسان با خداوند متعال (تحت عنوان عبد و معبود و خلق و خالق و رب و متربی) توانایی های روحی انسان و قدرت رشد و تکامل معنوی و روحی انسان تحت تربیت الهی، اجازه دعا و نیایش و مناجات و راز و نیاز با خدای بزرگ در هر زمان و مکان و حالت، سبک زندگی خاص دینی برای از بین بردن آسیب ها و آفات و شرور زندگی ازجمله این برکات است.

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه بیان کرد: همچنین است نعمت افزایی و کمال بخشی و فیض همیشگی، محبت و عشق عجیب آفریدگار به بندگان، آینده روشن و  تلاش انسان برای رسیدن به قرب و رضوان الهی، زیبایی های آفرینش دنیوی و اخروی و امید ورود به بهشت موعود، طهارت و پاکی زندگی دینی در تولید نسل و حلال خوری، شهود اسمای حسنای الهی و تجلیات آنها در زندگی انسانی، وجود اولیای الهی جهت بهبود و تعالی زندگی بشری و... . این نوع درک و فهم از زندگی، مبنای تشکیل جامعه موعود قرآنی و مدینه فاضله الهی است که هم در عصر غیبت تا حدودی قابل تحقق است و هم در عصر ظهور به تمام و کمال محقق خواهد شد.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه عصر ظهور امام زمان(عج)، عصر زیبایی ها و زیبابینی ها و زیبا شدن های معنوی است، تاکید کرد: هر چه در عصر ظهور به دست ولی و حجت الهی تحقق خواهد یافت، تجلیات جمال و جلال الهی و ثمره و نتیجه روشن اراده و مشیت قاهر خداوندی است. جامعه موعود مهدوی از اول تاریخ تاکنون مورد تاکید و خواست همه ادیان الهی بوده اما متاسفانه انسان ها به دلایل مختلف هیچ وقت نخواستند یا نتوانستند به سمت تحقق عینی و عملی آن گام بردارند.

 

عرفان واقعی به دست امام زمان(عج) احیاء می شود

 

وی افزود: اما زمانی که روح عرفان و معنویت و عقلانیت به دست امام زمان(عج) در میان انسان ها زنده و نفخه ربانی در ذهن و دل و جان آنها دمیده شود، دیگر این خود انسان های مهذب و بصیر هستند که به دنبال تحقق معنویت و عدالت و اخلاق و دیانت حرکت خواهند کرد. در هر حال روزه داران عارف همان طور که به  زیبایی های روزه داری و زیبایی های جهان هستی توجه می کنند باید به زیبایی ها و فضیلت ها و خیرات عصر ظهور نیز توجه خاصی داشته باشند و با درک زیبایی های عصر مهدوی، بیشتر به زیبایی های دین و برنامه های دینی پی ببرند.

 

حجت الاسلام کارگر ابراز کرد: امیرالمومنین امام علی علیه السلام می‌فرماید: «خداوند قومی را می‌آورد که آنان را دوست می‌دارد و آنان نیز او را دوست می‌دارند؛ کسی که در میان آنان غریب است، برایشان حکومت می‌کند. روزگار با او سازگار می‌شود، پیر و جوان از او فرمان می‌برند. زمین آباد وبه وسیله مهدی عجل الله فرجه  خرم وسرسبز می‌شود. فتنه‌ها از بین می‌رود وخیر وبرکت فراوان می‌گردد» (ینابیع المودّة، ج ۲، ص ۵۶۰.).

 

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز می فرمایند: «مهدی(عج) از میان امت من برخاسته می شود ... همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در نعمت و  رفاه زندگی نمایند که قبل از وی هیچ بّر و فاجری بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان می بارد و زمین از روئیدنی های خود چیزی فروگذار نمی‌کند...» (اربلی، کشف الغمه، ج ۲، ص ۴۶۷) و... صدها روایت دیگر که شگفتی ها و محاسن و فضایل عصر مهدویت را به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر در آورده اند و شور و اشتیاق مومنان و منتظران صالح را بر انگیخته اند.

 

اصلی رشد و پیشرفت جامعه منتظر!

 

حجت الاسلام کارگر تصویرپردازی و طراحی جامعه موعود مهدوی را راهنما و نقشه راه جامعه منتظر برای حرکت شتابان و توانمند به سوی ظهور و تحقق دولت کریمه دانست و گفت: در عین حال اصلی ترین برنامه و نقشه راه برای رشد و بالندگی و تعالی فرهنگی و اخلاقی منتظران در دوران غیبت است. آنان ضمن آنکه توجه عمیق و پیوند مستحکمی با عصر مهدویت دارند در عین حال قوی ترین انگیزه و مجهزترین اندیشه و هنر را برای آباد کردن جامعه منتظر را نیز دارا هستند. آنچه که حائز اهمیت است اینکه وجه غالب و رکن اصلی رشد و پیشرفت جامعه منتظر آینده نگری مثبت و روشن اندیشی معنوی است که مانع یاس و شکست و ظلم پذیری و جهل گرایی و مفسده بازی می شود.

 

وی تاکید کرد: منتظران، صالحان عارفی هستند که زیبایی های معنوی عصر ظهور و برتر از آن زیبایی های معنوی جهان هستی را تابلوی راه خود قرار می دهند و به افق خیره کننده فضیلت های اخلاقی و خیرات و نیکی ها چشم می دوزند و می کوشند آنها را در درون خود و بعد در خانواده و محله و شهر و اداره و کشور پیاده سازند. منتظر امام زمان(عج) کسی است که در هر چه می نگرد، لطف و مشیت و اراده قاهر الهی را نظاره می کند و می فهمد که وعده ها و بشارت های الهی حتمی و سراسر خیر و برکت و زیبایی است.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه اعمال و عباداتی چون روزه داری و ایامی چون ضیافت الله بهترین فرصت برای تربیت و آماده سازی انسان منتظر است، تصریح کرد: برای تسریع در تشکیل جامعه مطلوب دوران غیبت است که آحاد جامعه با تمام توان در خدمت تحقق اهداف و آرمان های مهدویت هستند؛ در راس آرمان های مهدوی، فضیلت مداری و عدالت گرایی و پارسایی و صالح پروری قرار دارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر قدر از مسیر انتظار درست و آمال و آرمان های مهدویت دورتر می شویم به همان اندازه شاهد فضیلت گریزی و اخلاق ستیزی و اجحاف و تبعیض و حرام خواری و مفسده گرایی و دین گریزی جامعه و اعضای آن هستیم؛ عرفان انتظار بر این پایه استوار است که تنها راه سعادت و کمال منتظران در اقتدا و تبعیت و الگوبرداری و اطاعت از امام غایب و ولایت مداری توحیدی و اخلاق گرایی دینی نهفته است و یکی از شرایط تحقق این امر، تغییر رویکرد بینشی و معرفتی نسبت به جهان هستی و تاریخ و آینده است. باید بدانیم که در ورای همه سختی ها و محرومیت ها و محنت های دوران غیبت، فرج و گشایش های معنوی و مادی در پیش است که نظیر و مانندی نمی توان برای آن یافت؛ پس باید با تمام توان و امکانات برای تحقق زیبایی های جهانی موعود تلاش و جدیت کنیم.

 

کد خبر 1052124

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha