تاکید قرآن کریم بر خاص بودن شب قدر/  امام سجاد (ع) شب قدر را شبی ایمن و خجسته تا سپیده دم خوانده اند

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با بیان اینکه شب های قدر نمونه ای از اوقات طلایی زندگی انسان است، گفت: شب های قدر به اندازه ای عظیم و ارزشمند هستند که سوره ای مستقل در قرآن کریم به خود اختصاص داده اند.

 حجت الاسلام و المسلمین «حسینی مازندرانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: بهره مندی از اوقات زندگی عمر سعادتمندانه دنیوی و توشه پر بار اخروی برای انسان به دنبال دارد. موسس و تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) شهر ری با بیان اینکه شب های قدر نمونه ای از اوقات طلایی زندگی انسان است، گفت: شب های قدر به اندازه ای عظیم و ارزشمند هستند که سوره ای مستقل در قرآن کریم به خود اختصاص داده اند.

 

وی با اشاره به ویژگی های شب های قدر گفت: خداوند در سوره قدر می فرماید شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است و در کلام معصومین (ع) نیز آمده است که شب قدر برتر از هزار ماه است چرا که عمل خیر و نیک در آن شب برتر از عمل نیک در هزار شب است و پاداشی که در این شب به اعمال نیک داده می شود، هزار برابر بیشتر از ایام دیگر است.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در شب قدر درهای آسمان به سوی زمینیان گشوده می شود و آسمانیان در آن شب به زمین فرود می آیند، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره مبارکه قدر به این موضوع اشاره کرده و می فرماید در آن شب فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان برای هر کاری که مقرر شده است، فرود می آیند.

 

وی گفت: امام سجاد (ع) شب قدر را شبی ایمن و خجسته تا سپیده دم خوانده اند و لازمه این ایمنی آن است که درهای نقمت و عذاب الهی در این شب بسته شود، چنانکه پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده اند شیطان در این شب بیرون نمی آید تا آنکه سپیده اش تابان شود و در آن شب او نمی تواند کسی را دردمند سازد یا فسادی بر کسی وارد کند.

 

 حجت الاسلام و المسلمین حسینی مازندرانی در ادامه با اشاره به فضایل شب قدر گفت: در شب قدر به خواندن دعاهایی از جمله جوشن کبیر، دعای افتتاح و دعای ابوحمزه ثمالی سفارش شده است.

 

وی یادآور شد: اعمالی برای شب های قدر وجود دارد که بر دو نوع هستند؛ اعمالی که هر سه شب باید انجام داد و اعمالی که مخصوص هر کدام از شب های قدر است. اعمالی که بین شب های قدر مشترک است، این است که غسل کنیم و نماز مغرب و عشا را با غسل بخوانیم. دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره حمد هفت مرتبه توحید خوانده و پس از فراغت از نماز 70 مرتبه استغفرالله و اتوب الیه گفته شود و اینکه قرآن را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ. و سپس هر حاجتی که دارد، بخواهد، سپس 10 مرتبه بگوید: بِكَ يَا اللَّهُ(به ذاتت اى خدا)....،و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ (به حق محمّد)....،و ده مرتبه بِعَلِيٍّ  (به حق على)،و ده مرتبه بِفَاطِمَةَ (به حق فاطمه)....،و ده مرتبه بِالْحَسَنِ (به حق حسن)...،و ده مرتبه بِالْحُسَيْنِ (به حق حسين‏).....،و ده مرتبه  بِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (به حق على بن الحسين)....،و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (به حق محمّد بن على).....،و ده مرتبه  بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (به حق جعفر بن محمّد )......،و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ  (به حق موسى بن جعفر).....،و ده مرتبه بِعَلِيِّ بْنِ مُوسَى (به حق على بن موسى).....،و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (به حق محمد بن على).....، ده مرتبه  بِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ (به حق على بن محمّد )....،و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ (به حق حسين بن على).....،و ده مرتبه  بِالْحُجَّةِ (به حق حجّت).

 

 حجت الاسلام و المسلمین حسینی مازندرانی یادآور شد: زیارت حضرت سیدالشهدا (ع)، احیای شب های قدر و به جا آوردن 100 رکعت نماز از دیگر اعمالی است که در شب های قدر بر آن توصیه شده است.

 

کد خبر 1053730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha