تفریح سالم مورد تاکید مقام معظم رهبری است

دبیر مجمع ملی تاگ گفت: حوزه گردشگری، بحث تفریحات سالم و تربیت در اردوها جزو مسائلی است که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، همایش "رویداد ملی قیام" به همت ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی روزهای 29 و 30 اردیبهشت ماه جاری در تبریز با حضور 6 مجمع ملی و مجمع های استانی برگزار شد.

این همایش در راستای تحقق بیانیه رهبر فرزانه انقلاب با عنوان "گام دوم انقلاب اسلامی"  که لازمه آن روی کار آمدن و در صحنه بودن خود مردم است، مجمع هایی را دعوت کرده بود که یکی از این مجامع مجمع ملی "تاگ" می باشد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت ها و اهداف ایجاد مجمع ملی تاگ و همچنین با توجه به فرمایش و تاکید رهبر فرزانه انقلاب در خصوص تفریحات سالم، گفتگویی داریم با عبدالکریم صالحی، دبیر مجمع ملی تفریحی اردویی، گردشگری (تاگ).

بیانات رهبر انقلاب در خصوص تفریحات سالم:

  • تفریحات، موضوعی بسیار مهم و اساسی است. خیلی ها هستند که ممکن است آن را جدی نگیرند و فکر کنند که زندگی خشک و بی‌انعطاف و بی‌لبخند، می‌تواند زندگی موفقی باشد، اما چنین نیست. اگر در زندگی تفریح سالم و لبخند طبیعی که ناشی از نشاط است نباشد، زندگی برخود انسان و اطرافیانش، جهنم خواهد شد.

 

 

فعالیت های مجمع ملی تاگ در چه حوزه هایی است.

مجمع ملی تاگ در سه حوزه، تفریحات سالم و سرگرمی، اردوهای تربیت محور و گردشگری ایرانی اسلامی فعالیت دارد. در این سه حوزه 3 نوع  فعالیت صورت می گیرد که رصد و شناسایی، شبکه سازی، توانمند سازی وبازاریابی و بازارسازی برای هسته هایی که در این حوزه کار می کنند و به تناسب هر استان و هر شهری و هر منطقه مدل های مختلفی پیشنهاد می شود که کسانی که در این حوزه فعال باشند از حمایت های محتوایی و شبکه سازی و جریان سازی کمک بگیرند وکارشان را پیش ببرند.

نقش اصلی مجمع تاگ در کنار مجمع های محله ای و نهادهای ناظر و مجری تفریحات و اردوها چیست.

 مجمع به عنوان حلقه میانی ایفای نقش می کند، حلقه واسطه بین نهاد های حاکمیتی و بخش های مردمی یعنی کسی که در صدد تاسیس کافه بازی در حوزه تفریحات سالم هست، در زمینه مشاوره و راهنمایی در خصوص اینکه چه بازی هایی رو استفاده بکند و بازی های ارزشی و تاثیرگذار را از سامانه و بخش مجازی طراحی شده مجمع که در حال بارگذاری محتوایی هست، می تواند استفاده کند و راهنمایی بگیرد و در این حوزه بتواند به فعالیت بهتری رسانده و موفق تر باشد.

لازمه وجود مجمع به عنوان هسته میانی از چه جهت توجیه می شود.

هسته های مردمی مثل شرکت  و موسسه چون انفرادی هستند به راحتی نمی توانند با نهاد های حاکمیتی باعث تحول و تغییر بشوند و گاهی در جبهه مقابل این قدر شرایط سخت هست که یک موسسه و شرکت توان مقابله ندارد. مقابله از این جهت که رقابت فرهنگی ایجاد بکند، متاسفانه برخی کافه بازی در کشور وجود دارد که بازی هایی غیر تربیتی ارایه می دهند، مثل برد و باخت مثل شرط بندی و مواردی از این قبیل در بازی ها مطرح هست و یا تعامل افرادی که در کافه بازی ها حضور پیدا می کنند مثل صورت  مختلط  که اگر درست برنامه ریزی نشود به یک تهدید در جامعه تبدیل می شود و تعداد این کافه بازی ها  به صورت قارچی رشد می کند و بیشتر می شود و یک مجموعه شاید نتواند به تنهایی رقابت فرهنگی داشته باشد اما اگر هم افزایی و شبکه سازی شود و این افراد باهم در ارتباط باشند از یک سری مشاوره ها برخوردار خواهند بود که این مقابله به راحتی و به شکل بهتر می تواند اتفاق بیفتد.

مجمع ملی تاگ در بحث اردوها چه فعالیت هایی را سازماندهی می کند.

در بحث اردو، اردوهایی که قبلا از نهاد های مختلف برگزار می شد؛ اردوهای فرهنگی تربیتی بود و لی متاسفانه خیلی از اردوهای که در حال حاضر برگزار  می شود، جنبه فرهنگی تربیتی ندارد و صرفا بحث تفریحی و یک نهار خوردن و بازی کردن  خلاصه شده است. آن هدفی که در اردو مد نظر می باشد، بیشتر بحث تربیتی است که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه و برخی مسائل دیگر این اتفاق نمی افتد. ما در بخش های اردو مدل هایی را طراحی کردیم که تجربه هم شده واین تجربیات رو هم به اشتراک می گذاریم تا بتونند اردوهای موثر و موفقی رو انجام داده و اجرا کنند و این باعث می شود که هم تربیت درست صورت بگیرد  وهم اینکه این مجموعه ها بتوانند کارشان را پایدار انجام بدهند. یکی از ویژگی های کارهایی که ما پیگیری می کنیم اقتصاد محور بودن کارهاست یعنی سعی می کنیم به هسته ها کمک کنیم تا بتوانند به صورت مستقل درآمدزایی کنند مثلا در همین حوزه بازی های رومیزی یا گیم بورد امکان درآمدزایی وجود دارد و یا در تولید اسباب بازی همین کار انجام می شود و قابلیت در آمد زایی هم وجود دارد.

بحث گردشگری مجمع تاگ چه کارهایی برای همکاری با موسسات مردمی انجام می دهد؟

14 مدل گرشگری در دنیا وجود دارد یکی ازانواع گردشگری که مجمع بیشتر روی آن تمرکز دارد، گردشگری مقاومت هست که در دنیا به گردشگری سیاه معروف است، در شهر ها و استان هایی مثل بوشهر، فارس، خوزستان، کرمان، کهکیلویه و بویر احمد و آذربایجان شرقی که نمادهای از مبارزه با استکبار داریم و اتفاقاتی در این استان ها رخ داده است و  در تاریخ مردم آن شهر و استان سابقه هایی هست که آن ها  را تبدیل می کند به نوعی از گردشگری که هم بحث اقتصادی مطرح هست، هم سوغات و خرید و فرهنگ های مختلف بومی و بحث بوم گردی و هم  بحث فرهنگی برای انتقال و روایت مقاومت هایی که در کشور اتفاق افتاده و متاسفانه نسل امروز از آن بی خبر هستند. حتی درشرح حال برخی از شهدا یا حوادث تاریخی که درکتاب های درسی هم هست اون طور که باید برای دانش آموزان حتی برای دانشجویان مطرح نمی شود و در حد یک حفظیات ساده پرداخت می شود اما این گردشگری می تواند کمک کند تا تاریخ را به صورت فعال تر و واقعی تر لمس کنند و یاد بگیرند و به ذهن بسپارند و افتخار بکنند به رشادت هایی که در طول تاریخ مردم ایران انجام دادند و این آشنایی و افتخار ملی در امیدواری جامعه بسیار موثر است.

چه انگیزه و دلیلی موجب شد تا این مجمع به این صورت ایجاد شود.

حوزه گردشگری جزو حوزه هایی هست که مقام معظم رهبری خیلی روی آن تاکید دارند، همین طور بحث تفریحات سالم و تربیت در اردوها بسیار مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب هست و این سه حوزه، حوزه های مهم تربیت هست و هم به دستگاه هایی مثل وزارتخانه ها و آموزش پرورش، میراث فرهنگی، آموزش عالی، شهرداری و برخی نهاد های دیگر هم  به خانواده ها و هم به هسته های محلی استانی مربوط هست. هسته های محلی در این حوزه کارهایی انجام دادند که آن طوری که باید حمایت نشدند. رسانه و صدا و سیما جزمواردی هست که در این حوزه ها باید  بیشتر کار بکند  آن هم کار منسجم و هدفمند که جریان سازی بکند. ما تربیت فرزندانمان سپردیم به مدرسه و تلویزیون ولی امروزه شاهد آن تربیت خواسته ای که انقلاب و نسل انقلاب نیاز دارد و طراز انقلاب هست، نیستیم هر چند جوان های خیلی خوب داریم وجمعیتمان جمعیت دیندار هست خیلی بهتر از این می تواند باشد که الان ما هنوزبه حد استاندارد نرسیدیم.

مجمع ملی تاگ چطور با استان ها ارتباط دارد.

ارتباط مجمع تخصصی تاگ با دفاتر و مجمع استانی هست در هر  استانی رابط داره و از طریق فضای مجازی با هسته های استانی در ارتباط خواهد بود و اطلاعاتش از طریق مجامع استانی، دبیرهای جبهه انقلاب در استان ها به بخش دیگر شهر و روستاها و محلات انتقال پیدا می کند  دربحث شبکه سازی که از موارد خیلی مهمی هست بحث ارتباط دهی وهم افزایی هست که اینها به همدیگر بیشتر مرتبط بشوند و این ارتباط باعث استفاده از توانمندی ها و تجربیات متقابل شود تا بتوانند کارها را به بهترین نحو انجام دهند.

 

کد خبر 1060686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha