تلخیص «عیون اخبارالرضا علیه السلام» در قالب گفتگو برای جوانان

حجت الاسلام خوش ساروی کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» را با هدف معرفی شیخ صدوق و کتاب ارزشمند «عیون اخبارالرضا علیه السلام» به رشته تحریر درآورده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» نوشته «حجت الاسلام طاهر خوش ساروی» مشتمل بر 112 صفحه از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شده است. این کتاب تلخیص ارزشمند عیون اخبارالارضا است که به زبان ساده و روان نوشته شده و به دلیل استقبال مخاطبان به چاپ هفتم رسیده است.کتاب ارزشمند «عیون اخبارالرضا علیه السلام» نوشته علامه محدث مرحوم«محمدبن علی بن حسین»بابویه قمی رحمت الله مشهور به شیخ صدوق است.

 

صاحب بن عباد، وزیر شیعی دولت آل بویه،اشعاری را در مدح سلطان اباالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام می سراید و به شیخ صدوق هدیه می دهد. شیخ صدوق نیز با تمسک به آیه «هَل جَزاءُ الانسانِ الا الاحسانُ»،آیا پاداش احسان جز احسان است؟!،روایت هایی درباره امام رضا علیه السلام و روایاتی را که از آن حضرت در کتاب های شیعی آمده است،در ۶۹باب( از ولادت تا شهادت آن حضرت) درکتاب« عیون اخبارالرضا علیه السلام» جمع آوری و به صاحب بن عباد دیلمی هدیه می کند.« عیون اخبارالرضا علیه السلام» از معتبر ترین منابع روایی شیعه است و ترجمه ها و شرح های فراوانی بر آن نگاشته شده است.این اثر،مانند دیگر آثار شیخ صدوق از ارزش و اعتبار خاصی بین کتاب های شیعی برخوردار است.

 

هدف حجت الاسلام طاهر خوش ساروی از تلخیص « عیون اخبارالرضا علیه السلام» معرفی شیخ صدوق و کتاب «عیون اخبارالرضا علیه السلام» است که در قالب گفتگو با متنی روان و شیوا در کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» برای نسل جوان به نگارش آمده است.

 

شیخ صدوق (ره)، امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت، ثواب زیارت امام رضا (ع)، زیارت نامه همه امامان (ع)، کرامات امام رضا (ع) عناوین پنج فصل کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» است.


 

«حجت الاسلام طاهر خوش ساروی» متولد 1357 در شهرستان ساری است. وی پس از اخذ دیپلم در سال 1357 تحصیلات حوزوی را در ساری آغاز کرد و سپس به حوزه علمیه تهران منتقل شد و در سال 1382 وارد حوزه علمیه قم شد و باقیمانده دروس سطح و خارج فقه ، اصول و تفسیر و رجال را از محضر اساتید بزرگوار آیات عظام بهه برد. حجت الاسلام خوش ساروی همراه با تحصیل علوم دینی با عنایت به حضرت امام حسین(ع) دست به قلم برد و نخستین اثرش را در موضوعی حسینی در سال 1379 منتشر کرد. این محقق و پژوهشگر تا کنون بیش از 70 اثر در موضوعات دینی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نوشته و منتشر کرده است. ستاره درخشان،تکیه امام حسین(ع)، ملامجدالدین سفیر مهربان امام صادق(ع)،قبله هفتم،پرسش های شما پاسخ های امام رضا (ع)، حاج قاسم سلیمانی و امام زمان(عج) در کتاب نجم الثاقب از جمله کتاب های این نویسنده و محقق است.

 

در قسمتی از کتاب« امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» آمده است:

چرا امام علی بن موسی(ع) را رضا می نامند؟

  1. امام موسی بن جعفر (ع) این نام را بر فرزند عزیزش نهاد. آن حضرت بارها فرمود« بگویید فرزندم رضا را نزدم بیاورند» و نیز بارها گفت« به فرزندم رضا چنین گفتم یا فرزندم رضا چنان گفت».
  2. به امام جواد (ع) عرض کردم «یابن الرسول الله برخی می گویند مامون (ره) به خاطر آنکه پدرتان به پذیرش ولایتعهدی رضایت داد، ایشان را رضا نامید». امام جواد (ع) فرمود «آنان که این جملات را بر زبان خود جاری ساختند قسم به خدا دروغ گفتند و فاجر شدند. این خدای بزرگ و متعال بود که پدرم را رضا نامید چون پدرم اعتقاد و «رضایت» به ذات خداوند در آسمان و به رسول خدا (ص) و جانشینان صالحش داد. برخی این شبهه را مطرح می کنند که مگر بقیه اجداد و فرزندش رضایت به کارهای خداوند نداشتند و چرا آنان را رضا ننامیدند. جوابش این است که همه دوستان و مخالفان اعم از اهل سنت و بقیه فرقه ها و مذاهب رضایت از پدرم داشتند و حال آنکه در مورد بقیه اجداد پاک ما این گونه نبوده است».

 

در قسمت دیگری از کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» آمده است:

 چرا امام موسی کاظم (ع) را شهید کردند؟

هارون الرشید دنبال کسی می گشت که بتواند با کمک خود احترام موسی بن جعفر (ع) را نزد مردم کم کند و ایشان را شرمسار سازد و جایگاهش را بین مردم پایین بیاورد. مرد جادوگری برای این کار داوطلب شد. روزی هارون گروهی را به خوردن غذا دعوت کرد. هر وقت حضرت موسی بن جعفر (ع) می خواست قطعه نانی بردارد، نان از مقابل آن حضرت دور می شد. هارون از شوق در جای خود آرام و قرار نداشت و می خندید. آن حضرت به عکس شیری که روی یکی از پرده ها نقاشی شده بود، فرمود« ای شیر این دشمن خدا را بگیرد». آن عکس به صورت شیر درنده بسیار بزرگ درآمد و آن مرد جادوگر را کشت. هارون و اطرافیانش از ترس بیهوش شدند و روی زمین افتادند. وقتی به هوش آمدند هارون به حضرت موسی بن جعفر (ع) گفت« شما را قسم می دهم به حقی که بر شما دارم از این عکس بخواهید جادوگر را برگردانند». آن حضرت فرمود«اگر عصای موسی (ع) عصاها و طناب هایی را که بلعیده بود، برگرداند، این عکس نیز جادوگر را برمی گرداند». بعد از این جلسه هارون تصمیم به شهادت امام موسی بن جعفر (ع) گرفت.

 

گفتنی است، کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» نوشته «حجت الاسلام طاهر خوش ساروی» در قطع رقعی برای هفتمین بار در شمارگان پنج هزار نسخه با قیمت 10 هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1068832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha