امام رضا(ع) زیباترین الگوی اخلاق اسلامی

کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام رضا(ع) زیباترین الگوی زندگی و اخلاق اسلامی هستند، گفت: آن حضرت با رفتار مهربان و رئوف خود به خانواده و نیازمندان رسیدگی می کردند و با سیاست و مهربانی خود به مبارزه با افکار منحرف در زمان خود می پرداختند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ یازدهم ذیقعده روزی است که نسیم نور زمین را از عطر میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت آکند و فرشتگان بال در بال مقدم منوّرش را گلباران کردند و در این روز تاریخی مدینه موّاج از شفافی عشق شد و سرانجام آسمان نور افشانی گریدد و لحظه ها بر قدوم مبارکش سجده گذاشتند.

 

 

*دل های عاشقان رضا(ع) سخت دلتنگ حریم امن رضوی

در شب یازدهم ذیقعده سال 148 قمری عطر زعفران و گلاب، عطر عود و اسپند، از زمین به آسمان راه یافتند و تمام عرش‌نشینان، چراغانی شهری را به هم نشان می دادند که خورشیدی شبانه‌روز در خاکش پرتوافشانی می‌ کرد.

 

یا امام رضا(ع) دست هایت در دست های قرآن است و خورشید هدایت، از مشرق چشم هایت طلوع می کند و تو آبروی شیعه و آبروی اسلام هستی و شیوایی ات، اهل کتاب را به تردید می اندازد و عقل، زیر سایه ی اندیشه ی زلالت می نشیند  تا گَردِ هر چه ناراستی را بزداید.

 

امروز روز ولادت شاه خراسان و یاور نیازمندان است و بیش از یکسال می گذرد که دوستدارانش در حسرت دیدن بارگاه عزیزش زانوی غم در بغل دارند و از امامشان ملتمسانه درخواست دارند تا راه را به رویشان باز کند تا بار دیگر صورتشان را بر روی پنجره فولادش بگذارند و طلب کربلای حسین زهرا(ع) کنند.

 

آری امروز روز جشن ولادت بزرگ مردی از خاندان محمد(ص) است که نه تنها ایرانیان بلکه همه مسلمانان جهان در حسرت دیدار دوباره او به سر می برند و دلشان برای سقا طلایی حریم امنش سخت تنگ شده است.

 

هر سال نه تنها مردم ایران بلکه سایر مسلمانان جهان نیز از هر گوشه و از هر طریقی خود را به جشن ولادت با سعادت شاه خراسان در مشهد می رساندند اما امسال به دلیل شیوع یک ویروس منحوس راه به روی زائران حریمش بسته شده است و مردم در دل هایشان غم را می زدایند و از خود امام می خواهند تا راهی نشانشان بدهند تا این دلتگی را اندکی کم کنند.

 

یا ضامن آهو امروز دست های پُر التماس، شما را می خوانند و شما چشم های مشتاق را می شناسید و هنوز نگاه عاشقانتان به وسعت تاریخ آمدنتان پر از طراوت مانده است و امروز و به یمن میلاد سبزتان رواق چشم عاشقانتان به اشک شوق مزین شده است.

 

*امام رضا(ع) الگوی سخاوت و بخشندگی

امام رضا (علیه السلام) همچون بقیه امامان معصوم (علیهم السلام) دارای پدری صالح و بزرگوار هستند و در دامن بهترینِ مادران زمان خود پرورش پیدا کردند و پدر آن حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) و مادر ایشان «نجمه» است.

 

پیشوای هشتم (ع) شیعیان پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام کاظم (ع) عهده دار مقام امامت شدند و امامت آن بزرگوار همچون امامت دیگر پیشوایان علیهم السلام، از جانب خدا و به تعیین و تصریح پیامبر (ص) و معرفی پدر گرامی اش صورت پذیرفت.

 

حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مانند دیگر پیشوایان معصوم علیهم السلام به زیور فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی آراسته و از هر گونه زشتی و پلیدی و رذایل اخلاقی منزه بودند و در این راه گفتار و رفتارش الگو و سرمشق دیگران بود.

 

امام رضا(ع) به اخلاق عالی و ممتاز آراسته بودند و بدین سبب دوستی عام و خاص را به خود جلب می کردند و همواره به مستضعفان احترام می گذاشتند.

 

در روایات مختلف آمده است که پرهیزکاری و تقوای امام رضا(ع) به گونه ای بود که نه تنها مردم، بلکه دشمنان نیز به آن اعتراف می کردند و همه فکر و اندیشه ایشان، حفظ دین خدا و اجرای وظایف الهی بود و نجات خود و مردم را در تقوا، پرهیزکاری و عبادت می دانستند.

 

امام رضا(ع) به عنوان اسوه ی کانون مهر و عاطفه نسبت به بندگان خدا بود، ایشان در جایی که مربوط به شخص خودشان بود بزرگترین گذشت ها، عالی ترین ایثارها و بیشترین محبت را نسبت به دیگران داشتند به طوری که اگر فردی حتی کوچکترین خدمتی برای امام رضا(ع) انجام می داد ایشان نهایت تشکر و قدردانی را به جا می آورد و حتما لطف آن فرد را جبران می نمودند.

 

*امام رضا(ع) در نگاه علما و بزرگان دین مبین اسلام

امام راحل ارادت خاصی به معصومین (ع) از جمله حضرت امام رضا (ع) داشتند و در این زمینه فرمودند: «حضرت رضا - سلام الله علیه- در آن ابتلائاتی که داشت و در آن مصیبت های معنوی که برایش وارد می ‏شد، بدون اینکه یک اختلافی ایجاد کند، با آرامش، راه خودش را به پیش می ‏برد. مقید بود به اینکه آرامش ملت را حفظ کند.»

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز می فرمایند: «برکت وجود حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام در سرزمین ما و حضور معنوی ایشان در سرتاسر کشور و در دل آحاد مردم ما آشکار است. امام هشتم علیه‌الصّلاةوالسّلام ولىّ‌نعمتِ معنوی و فکری و مادّی ملت ماست.»

 

آیت الله بهجت در مورد امام رضا (ع) فرموده بودند: «حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) نعمت بزرگ و گران‌قدرى است که در اختیار ایرانى‌ها است، عظمتش را خدا مى‌داند، به‌حدى که امام جواد(ع) مى‌فرماید: زیارت پدرم امام رضا(ع) از زیارت امام حسین(ع) افضل است، زیرا امام حسین(ع) را عامه و خاصه زیارت مى‌کنند، ولى پدرم را جز خاصه (شیعیان دوازده امامى) زیارت نمى‌کنند، لذا کرامات از ضریح آن حضرت بیشتر از ضریح امام حسین(ع) ظاهر مى‌شود. بنابراین، ایرانى‌ها باید نعمت حرم حضرت امام رضا(ع) که زیارت آن برایشان فراهم است، مغتنم بشمارند.»

 

آیت الله مجتهدی تهرانی نیز در مورد عنایت اما رضا(ع) فرمودند: «اگر حاجتی داشتی، امام رضا(ع) را سه مرتبه به جان امام جواد(ع) قسم بده که برآورده می‌شود و من خودم حاجتی داشتم و این کار را کردم و در همان شب آیت‌الله سیّد محمّد خوانساری را در خواب دیدم و پاکتی را که محتوای بیست هزار تومان بود به من دادند و ضمن آن احوال طلاب را پرسیدند و فرمودند: پول را بین طلبه ها تقسیم کن و وقتی از خواب بیدار شدم، چون نام ایشان «سیّد محمّد تقی» بود، فهمیدم امام جواد(ع) به ما عنایت کرده‌اند و حاجتم بیشتر از طلبم برآورده شد!»

 

 

حجت الاسلام«محمدرضا بابایی» کارشناس مذهبی و امام جمعه فردوس در خصوص امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: وجود امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) یکی از برکات کشورمان است و به دلیل مهربان بودن و رئوف بودن به ایشان «رضا» می گویند.

 

وی در ادامه بیان کرد: امام رضا (ع) از هر طریقی برای تعالی تشیع در ایران اسلامی تلاش کردند و ما مفتخر به این هستیم که شیعه امام رضا (ع) هستیم و امیدواریم با نابودی ویروس کرونا بار دیگر به حرم مطهر ایشان نائل شویم.

 

آیا پاداش زیارت قبر امام رضا(ع) بیشتر از پاداش زیارت قبر امام حسین(ع) است؟ با توجه به اینکه امام رضا(ع) غریب بودند و به غریب الغربا شناخته می شوند و به دور از ائمه اطهار (ع) دیگر در مشهد دفن هستند گفته شده است که هر کس امام رضا (ع) را زیارت کند خداوند متعال به او بهشت را عنایت می فرماید و به همین دلیل افتخار تمام ایرانیان است که هر سال چند نوبت به بارگاه رضوی ایشان نائل می شوند.

 

در روایات آمده است که زیارت امام رضا(ع) از هزاران زیارت امام حسین(ع) اجر بیشتری دارد به این علت که ایشان در غربت قرار دارند خوشبختانه مردم ایران اسلامی امام رضا(ع) را از غربت در آوردند و همواره مردم ایران مانند پروانه گرداگرد ایشان مشغول به زیارت هستند.

 

شیوه‌های مبارزه امام رضا(ع) با افکار منحرف چگونه بود؟ بزرگترین مبارزه امام رضا(ع) با خلیفه جورشان این بود که ایشان دعوت خلیفه برای رفتن به مرو را نپذیرفتند و هنگامی که تهدید شدند که اگر نیاید کشته خواهید شد و در این راستا حضرت دیدند که این طور کشته شدن نفعی برای اسلام ندارد و به سمت مرو حرکت کردند و به خانواده گفتند در مدینه بمانید و برای من عزاداری کنید چرا که در این سفر برگشتی وجود ندارد.

 

هنگامی که امام رضا(ع) به مرو رسیدند مامون پیشنهاد خلافت را به ایشان داد و حضرت فرمودند که اگر خلافت حق تو است چرا به من پیشنهاد می دهی و اگر مال تو نیست چرا آن را غصب کرده ای و مامون ایشان را به قتل تهدید کردند و امام رضا(ع) ولایت عهدی را قبول کردند به این شرط که در هیچ کار دخالت نکنند تا شریک جرم ظالم نشوند.

 

به این دلیل به امام رضا(ع) لقب «عالم آل محمد» می گویند به این دلیل که برای مبارزه با افکار منحرف زمان خود با انواع و اقسام علما با هشت زبان مناظره برگزار کردند و نگذاشتند که مامون به هدف خود برسد و باعث ارشاد مسیحیان و یهودیان حاضر در این جلسه شدند.

 

در مورد سیره و نحوه زندگی کردن امام رضا(ع) توضیحاتی بفرمایید؟ امام رضا (ع) بسیار ساده زیست بودند و همواره خانه ایشان از وجود افراد نیازمند و تهیدست پُر بود و افراد همواره بر سر سفره امام رضا(ع) حضور داشتند.

 

این سیره عملی به فرزندشان امام جواد (علیه السلام) نیز سرایت کرد و ایشان هیچ گاه بدون حضور نیازمندان بر سر سفره نمی نشستند و این سیره عملی نشان دهنده ثواب اکرام را نشان می دهند و به همین دلیل است که این روزها را دهه کرامت نامیده اند.

 

رفتار امام رضا(ع) با خانواده چگونه بود؟ امام رضا (ع) مانند سایر ائمه اطهار (ع) الگوی مدیریت خانه شان بودند و به همسرشان احترام می گذاشتند و به همسر خود فرمان نمی دادند و آنان را آزرده نمی کردند و همسر خود را همواره مورد تکریم قرار می دادند.

 

امام رضا(علیه السلام) الگوی اخلاق اسلامی هستند و باید از ایشان این نوع اخلاق را بیاموزیم چرا که برای تحکیم کانون گرم خانواده علاوه بر تکریم همسر خود به فرزندان خود توجه بسیاری داشتند و مورد محبت قرار می دادند.

 

مراد از اینکه امام صادق(ع) فرموده است: «اگر امام رضا(ع) را عارفاً بحقه زیارت کنید، شفاعتتان می کنم ،حتی اگر مرتکب کبیره شده باشید»،چیست؟ با گناه رفتن به بارگاه تابناک امام رضا(ع) مانند رفتن به یک میدان مغناطیسی است به این دلیل که این بارگاه ملکوتی وجود انسان را از گناهان پاک می کند و جاذبه ولایتی انسان را پاک می سازد و اگر کسی با معرفت به زیارت امام رضا(ع) برود قطعا از همه گناهان و آلودگی ها پاک می شود.

 

افراد بسیاری در طول تاریخ بودند که به زذائل اخلاقی بسیاری آلوده شده بودند با یک بار مشرف شدن و با معرفت زیارت کردن امام رضا(ع) دست از این گناهان برداشتند و در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) قدم گذاشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1068888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha