تعابیر کوچه بازاری را برای اهل بیت(ع) به کار نبریم/ در تبلیغ معارف ولی خدا، شان حضرات(ع) را حفظ کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین ریاضت با بیان اینکه کاربرد تعابیر کوچه بازاری باعث هتک حرمت اهل بیت(ع) و شعائر آن حضرات(ع) می‌شود، گفت: اگر ما مبلغ ولی خدا و معارف حجت خدا هستیم باید الفاظی را به کار ببریم که شان آن حضرات(ع) حفظ شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چند روزی است انتشار کلیپ سخنان یکی از مجریان برنامه عصر جدید و از چهره های مذهبی فعال در عرصه رسانه  و تعابیری که وی روی آنتن زنده درباره مراسم اربعین حسینی به کار برده، واکنش هایی را به دنبال داشته است. این واکنش ها فرصتی را فراهم آورد تا به منظور بررسی نگاه آموزه های اسلامی به چارچوب های سخن به ویژه در ساحت قدسی دین و مکتب با حجت الاسلام والمسلمین «محمود ریاضت»، کارشناس مذهبی گفتگویی داشته باشیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام ریاضت با بیان اینکه از تاکیدات قرآن کریم به مومنین و مومنات که در سیره اهل بیت(ع) نیز نسبت به آن سفارش شده، ادبیات گفتاری و مراقبت از سخن است، اظهار کرد: ادبیات گفتاری در آموزه های دینی روایی ما بسیار موردتاکید است به ویژه درباره متدینان و مومنان و دارندگان تریبون در امور مذهبی دینی که باید مراقب کاربرد واژگان و تعابیر باشند.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در هر زبانی واژه هایی با اشتراک معنوی داریم یعنی واژه هایی دارای الفاظ متفاوت اما دارای معنای یکسان، برای مثال در ادبیات فارسی بفرما، بنشین و  لفظی خارج از شان دیگری، همگی یک معنا دارند، هر یک از این تعابیر بار روانی خاص خود را بر مستمع دارد از این رو، به ما توصیه شده با مردم زیبا و نرم سخن بگوییم؛ قرآن کریم می فرماید: «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» یعنی با مردم به نیکی سخن بگویید.

 

وی تصریح کرد: نقل است در جنگ صفین، در برخی مواضع خط جبهه امیرالمومنین امام علی(ع) با خط جبهه دشمن بسیار نزدیک بود (در فاصله 10 متر) و صدای یکدیگر را می شنیدند. روزی یکی از یاران حضرت(ع) روی بلندی رفت و زبان به بدگویی از بنی امیه و معاویه و عمروعاص گشود. وقتی امام علی(ع) وی را از این کار نهی کردند، عرضه داشت: در کنار جهاد کار تبلیغی می کنم و حق شان را کف دستشان می گذارم. اما حضرت امیر(ع) او را نهی کردند و فرمودند: اگرچه آنها دشمن ولی خدا هستند، اما تو که یار و شیعه علی(ع) هستی نباید اینگونه سخن بگویی حتی با دشمنان خدا و من!

 

تعابیر کوچه بازاری را برای اهل بیت(ع) به کار نبریم

 

حجت الاسلام ریاضت تاکید کرد: گاهی اوقات دیده می شود افراد دارای تریبون و میکروفون در مجالس اهل بیت(ع)، ادبیات مناسبی که شان اهل بیت(ع) حفظ شود، ندارند و بعضاً از تعابیر کوچه بازاری استفاده می کنند که باعث هتک حرمت آن حضرات(ع) می شود! در حالی که نه تنها خود اهل بیت(ع) بلکه مجالس منتسب به آن حضرات(ع) هم نباید آلوده به کلام سخیف شود.

 

وی با تاکید بر اینکه مبلغان دین باید از کلام خدا و بعد کلام اهل بیت(ع) در سخن گفتن الهام بگیرند، افزود: در ماجرای کربلا علی رغم آن همه ظلم و جنایت، امام حسین(ع) به عبیدالله بن زیاد نمی گویند ولد زنا یا حرامزاده بلکه لفظ «الدعی ابن الدعی» را به کار می برند، اگرچه این لفظ هم همان معنا را دارد اما امام معصوم(ع) از کاربرد لفظ دون شان می پرهیزند و تعبیر دیگری را به کار می برند.

 

وی در ادامه بیان کرد: اگر ما مبلغ ولی خدا و معارف حجت خدا هستیم باید الفاظی را به کار ببریم که شان آن حضرات(ع) حفظ شود به ویژه در طرح بحث درباره اهل بیت(ع) و شعائر اهل بیت(ع). اما متاسفانه بسیاری از دارندگان تریبون اینگونه الفاظ را به کار می برند و به کاربرد الفاظ سخیف در این باره افتخار هم می کنند و اشتباه بودن آن را نمی پذیرند.

 

آسیب های سخن گفتن کوچه بازاری درباره اهل بیت(ع)

 

وی درباره عواقب سوء رواج الفاظ و تعابیر سخیف در حوزه معارف دینی و شعائر مذهبی، ابراز کرد: از آسیب های مهم این جریان آن است که مستمع از ما الگو می گیرد؛ متاسفانه امروز شاهدیم بسیاری از خانواده های مذهبی مانع حضور فرزندانشان در مجالس مذهبی و هیئت می شوند و وقتی از چرایی این کار می پرسیم، پاسخ می دهند: ادبیات و نوع حرف زدن فرزند ما با این حضور تغییر کرده است!

 

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: متاسفانه برخی خطبا و ذاکران ما شان مجالس اهل بیت(ع) را رعایت نمی کنند و بر این باور هستند که با این طرز حرف زدن، جوانان را جذب دین و مجالس اهل بیت(ع) می کنند در حالی که، این، جذب به بی ادبی است. مقام معظم رهبری بیان می کنند: مرحوم قطب می گوید در اروپا کلیسایی را شلوغ و مملو از جمعیت یافتم و وقتی بررسی کردم، دریافتم کشیش آن، همه جور ابزار لهو و لعب را برای جوانان فراهم کرده است و بعد هم 5 دقیقه ای از اخلاقیات سخن می گوید!

 

وی در ادامه بیان کرد: آن کشیش به مرحوم قطب می گوید: من افراد را از این طریق به کلیسا جذب می کنم؛ اما مرحوم قطب در پاسخ او گفت: این جذب به لهو و لعب است نه کلیسا فقط چون محل عرضه آنها در کلیسا است جوانان به این مکان می آیند، آنها در واقع جذب هوای نفس شده اند نه کلیسا، خدا و حضرت عیسی(ع).

 

حجت الاسلام ریاضت تاکید کرد: وقتی طوری سخن بگوییم که خدا و اهل بیت(ع) نمی پسندند با این هدف که لایک و مستمع و فالورهای ما افزایش بیابد آسیبش این است که دیگر نمی توان به این مجالس عنوان اهل بیتی داد! امروز مستمعین از آرایش ظاهر و موی سر و صورت یک ذاکر و سخنران و نحوه سخن گفتن او الگو می گیرند از این رو، فرق است بین افراد منتسب به اهل بیت(ع) با یک هنرپیشه یا فوتبالیست ضرورت دارد ذاکران، خطبا و سخنرانان هنگام داشتن تریبون دقت بسیار داشته باشند تا الگوی بدی را به نسل جوان و نوجوان عرضه نکنند.

 

حجت الاسلام ریاضت با اشاره به نقش مهم رسانه ملی در الگوسازی، خاطرنشان کرد: در گذشته صداوسیما در کاربرد الفاظ و تعابیر بسیار مراقب می کرد و اجازه کاربرد هر لفظی را نمی داد حتی اگر کلمه و لفظی در شان نبود هنگام پخش آن، صدا قطع می شد! امروز این رعایت ها ضرورت بیشتری دارد و حتی نباید بدون نظارت، میکروفون را در اختیار افراد متدین و دارای سابقه درخشان قرار داد چون امکان خطا و اشتباه برای همه ما وجود دارد. باید توجه داشت فرق است بین یک منبر با حداکثر هزار نفر مخاطب با صداوسیما که مخاطب چندده میلیونی دارد و برنامه هایش در سایت ها و فضای مجازی به اسم رسانه ملی نظام ماندگار می شود.

 

کد خبر 1070169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha