اهمیت قلم در قرآن و تمدن اسلامی در انتقال اندیشه‌ها و ارزش‌هاست

احسانی گفت: اهمیت قلم در قرآن و تمدن اسلامی ذکر شده و وسیله انتقال اندیشه‌ها و ارزش‌هاست.

 به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر  «احمدرضا احسانی»  در همایش ادبی گویش‌های محلی استان همدان که در ملایرز برگزار شد ، گفت: باید فایل ویژه‌ای برای گویش‌های محلی با توجه به گویش‌های محلی استان و شهرستان‌ها تدوین و طراحیشود  چرا که  استان همدان رنگین کمانی از اقوام و گویش‌های مختلف است،.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه  با تدوین این برنامه‌ها مرحله جدیدی برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند ایجاد می شود افزود: این همایش باید  تداوم پیدا کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان قلم را وسیله ارتباط ما با گذشتگان و تاریخ و تمدن گذشتگان برشمرد و تصریح کرد: اهمیت قلم در قرآن و تمدن اسلامی ذکر شده و وسیله انتقال اندیشه‌ها و ارزش‌هاست  و زبان نیز  درخت تنومندِ بیان و گویش‌های محلیا شاخ و برگ این درخت است .

وی با بیان اینکه ایران سرزمین  اقوام، گویش‌ها و خرده فرهنگ‌ها است، گفت: حدود ۳۹ گویش در کشور شناسایی و ثبت شده و استان همدان هم به تنهایی یک ایران کوچک از نظر گویش‌ها و اقدام است  و باید این گویش‌ها را تقویت کرده و تحکیم بخشیم.

احسانی با تاکید بر  تقویت فرهنگ بومی هر منطقه برای استقلال فرهنگی ملی کشور گفت: گویش‌ها و خرده فرهنگ‌ها به مثابه گل‌هایی هستند که در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کنند  و پیشرفت و تمدن و مدرن بودن هیچ منافاتی با حفظ این گویش‌ها، خرده فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی و منطقه‌ای ندارد و در حال حاضر به صورت غیرعمد و یا غیرارادی به حذف گویش‌های محلی دامن زده می‌شود و باید رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب به حفظ این گویش‌ها کمک کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه  ادبا و شعرا سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند و  وظیفه داریم برای حفظ فرهنگ و تقویت هویت ملی و فرهنگی و دینی، در حفظ گویش‌های محلی و خرده فرهنگ‌ها تلاش کنیم  افزود: که این همایش شروعی خوب برای پاسداشت و تقویت گویش‌های محلی در استان و شهرستان‌ها است و امیدواریم به عنوان پایلوت در کشور تسّری پیدا کند.

 

«قدرت الله ولدی»   نیز گفت: تقویت و حفاظت از ادبیات بومی و محلی کمک بسیاری به غنای فرهنگ جامعه دارد و تداوم چنین برنامه‌های فرهنگی علاوه بر شناسایی ظرفیت شهرستان و آشنایی با شاعران گویش‌های محلی، در حفظ و ارتقای شعر بومی و محلی منطقه نقش نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

فرماندار ملایر  با بیان اینکه فرهنگ از طریق هنر به راحتی قابل انتقال است، افزود: بدون شک حضور هنرمندان در کنار یکدیگر با اهداف مشترک و البته حمایت از آنها، موجب رشد و پیشرفت جامعه در تمامی زمینه‌ها می‌شود.

حجت الاسلام «طالب ترکاشوند» نیز: با اشاره به ظرفیت های ویژه ملایر در حوزه فرهنگ و هنر و گویش‌های محلی گفت:  شعرا می‌نویسند تا خود و فرهنگ و گویش دیارشان را برای آیندگان ماندگار کنند.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر افزود:  «فریدون محمودی» یکی از اساتید برجسته این شهرستان، استان و کشور در زمینه شعر با گویش محلی و فرهنگ و ادبیات است که سال‌هاست با بکارگیری از واژه‌های اصیل ملایری، پیوند ناگسستنی با مردم دارد و تاکنون چهار اثر ارزنده از استان محمودی با عناوین «لغات و اصطلاحات ملایری»، «گل کاسه اِشکنه»، «کِلکِ زرین» و «به پایین دلم سیلی نکردی» به چاپ رسیده و سه اثر دیگر نیز از وی در دست چاپ است .

 

در همایش ادبی گویش‌های محلی استان همدان که به مناسبت روز قلم در ۱۴ تیرماه به میزبانی شهرستان ملایر برگزار شد، از ۱۱ شاعر و فرهیخته استان همدان در زمینه گویش‌های محلی ترکی، لری و کردی از هشت شهرستان همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ، بهار، رزن و فامنین تجلیل شد.

کد خبر 1073277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha