لزوم ساخت سالانه ۸۰ کلاس درس جدید در بیرجند/ زمین بلامعارض برای احداث مدرسه نداریم

یکه خانی گفت: چنانچه قرار باشد فقط همین وضعیت موجود فضاهای آموزشی شهر بیرجند را حفظ کنیم، باید سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ کلاس درس جدید در شهرستان بیرجند بسازیم.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ جواد شریفی نیا - کلاس های درسی پر جمعیت و شلوغ به ویژه در مقطع ابتدایی از مشکلاتی است که چند سالی شده گریبان گیر، مدارس شهر بیرجند شده است. مرکز استان خراسان جنوبی به دلیل مهاجرت زیاد مردم از روستاها و شهرهای دیگر استان به این شهر، حالا روز به روز شلوغ تر و نیاز به فضای آموزشی جدی و شدیدتر می شود به طوری که در برخی موارد والدین مجبورند برای ثبت نام فرزندان خود به چندین مدرسه مراجعه کنند تا جای خالی پیدا شود.

 

اگر نگاهی گذرا به روند افزایشی دانش آموزان در استان داشته باشیم به خوبی به این مطلب پی خواهیم برد، در سال 1390 حدود 131 هزار دانش آموز در مدارس سراسر خراسان جنوبی درس می خواندند که این تعداد در سال تحصیلی 1400 به 180 هزار دانش آموز رسیده است که در این بین؛ بیشترین افزایش را مرکز استان داشته است. با وجود تلاش مسئولان برای ساخت مدارس جدید در مرکز استان اما هنوز هم این تعداد مدارس پاسخگوی دانش آموزان نبوده و به گفته مسئولان مربوطه در سال تحصیلی جدید 10 مدرسه به مدارس دو شیفت بیرجند اضافه خواهد شد.

 

براساس مصوبه 886 شورای عالی آموزش و پرورش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی مشخص شده است که براین اساس تراکم مطلوب 20 نفر و حداکثر تراکم 26 نفر است و با توجه به اهمیت این موضوع تأکید شده در هیچ شرایطی جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی بالای 26 نفر نباشد، اما مهاجرت زیاد و کمبود مدرسه در شهر بیرجند باعث شده تا میانگین کلاس های درس در این شهر امروز به حدود 35 دانش آموز برسد.

 

در همین خصوص خبرگزاری شبستان تلاش کرده تا طی گفتگویی با «محمد حسین یکه خانی» مدیر آموزش و پرورش بیرجند به بررسی وضعیت موجود فضاهای آموزشی شهر بیرجند و نیازهای این شهر در حوزه آموزشی برای سال تحصیلی پیش رو بپردازد.

 

رفع بحران فضای آموزشی در مرکز استان عزم ملی می‌طلبد 

۱​- در خصوص کمبود فضاهای آموزشی در شهر بیرجند توصیح بفرمائید. بحث کمبود فضاهای آموزشی شهرستان بیرجند یک قصه پر غصه است، افزایش آمار دانش آموزی ما به طور میانگین سالانه بین 2500 تا 2700 دانش آموز است، لذا اگر قرار باشد فقط همین وضعیت موجود را حفظ کنیم، باید سالانه بین 80 تا 100 کلاس درس جدید بسازیم. با توجه به اینکه توان چنین ساخت و سازی در حال حاضر موجود نیست لذا هر سال مدارس دو شیفت افزایش پیدا می‌کند.

 

۲​- امسال چند مدرسه دوشیت خواهیم داشت؟ امسال 10 مدرسه جدید به دو شیفت های قبلی اضافه شده و در مجموع کمتر از 10 مدرسه تک شیفت در بیرجند خواهیم داشت. همین مدرسه هایی که تک شیفت هستند هم در شرف دو شیفت شدن است.

 

۳- چطور باید این مشکل باید حل شود؟ بحران فضاهای آموزشی در شهر بیرجند یک عزم ملی را می‌طلبد که از مسئولان شهرستانی، استانی و ملی خواهش داریم که شرایط بیرجند را دریابند، هر چند که تلاش های عزیزان قابل تقدیر است اما پاسخگوی دانش آموزان نیست.

 

تاثیر شلوغی کلاس‌ها در کاهش کیفیت تحصیل 

۴- میانگین کلاس های درس در بیرجند چند دانش اموز است؟ کلاس‌های درسی ما بالاترین میانگین در استان را دارد و حدود 35 دانش آموز در هر کلاس مشغول تحصیل است. بیرجند شهر بزرگان علم و ادب است و علم آموزی همیشه اولویت اول شهر ما بوده است و از این شهر بزرگانی چون دکتر گنجی و شکوهی و پدران علوم متعدد به جهان معرفی شده اند. هر یک از دانش آموزان ما این ظرفیت را دارند که جای آن پدران علم را بگیرند، چراکه غنای فرهنگی در استان بالا است؛ اما وقتی کلاس ها شلوغ شود امید چندانی به معرفی دانشمندان در آینده نخواهیم داشت، امید است عزمی ملی شکل بگیرد و همه بر این مشکل غلبه کنیم.

 

۵- قبلا اعلام شده بود که تامین زمین برای ساخت مدارس یک مشکل بزرگ است. الان هم وجود دارد؟ نه زمین داریم و نه مدرسه. خیر عزیزی است که دو پروژه در حال ساخت در بیرجند دارد، قول داده که به محض اتمام این دو پروژه، زمین آماده داشته باشید تا دو پروژه بعدی را کلنگ زنی کنم. در چند روز اخیر تماسی با این خیر محترم داشتیم اعلام کرد احتمالا قید بیرجند را بزنم و به استانهای دیگر بروم، چون زمین بلامعارض نداریم که خیر بسازد. در همین خصوص جلسه ای با اداره کل راه و شهرسازی و نوسازی مدارس داشتیم و امید است گشایشی حاصل شود و ساخت و ساز ادامه پیدا کند.

 

۶- مردم چه کمکی می توانند به شما بکنند؟ مردم به ما زمین بلامعارض بدهند تا ما به نوسازی بدیم و آنها بسازند و تقدیم دانش آموزان شود.

 

کلاس کانکسی نداریم

۷- امسال احتمال تشکیل کلاس‌های درس در کانکس و یا به شکل اجاره ای در شهر بیرجند هست؟ کانکسی که قطعا ندارم اما اتاق های اداری مدارس را خواهیم داشت که کلاس شوند. البته امسال در مهرشهر 4 مدرسه ابتدایی جدید به امار مدارس قبلی اضافه خواهند شد، اما در عین حال همه اینها هم دو شیفته خواهند بود.

 

۸-آموزش و پرورش امسال به دنبال حذف مدارس متوسطه اول مختلط روستایی و هدایت دانش آموزان به خوابگاه‌ها است. چه مزینی دارد این خوابگاهها؟ در مدارس شبانه روزی تمامی امکانات را برای حضور دانش آموزان روستاهای محروم از خوراک، اسکان، پوشاک و حتی هزینه لوازم التحریر را رایگان به دانش آموزان می دهیم تا دانش آموزان بیایند و از یک محیط تخصصی خوب بهره مند شوند، مدارس مختلط روستایی به دلیل تعداد کم دانش آموزان کیفیت آموزشی بالایی ندارد. اما در خوابگاهها که تمام امکانات آن رایگان است و دانش آموز از دبیر تخصصی استفاده می کند و قطعا آینده درخشان تری را پیش رو خواهد داشت.

 

۹- خیلی از والدین مزیت های تحصیل فرزندانشان در خوابگاه را نمی دانند به همین دلیل در برابر تعطیلی مدارس مختلط مقاومت می کنند. چطور میشود این را برای آنها تبیین کرد؟ برای این موضوع باید یک عزم همگانی باشد و از ائمه جماعات روستاها، شوراهای اسلامی و دهیاری روستاها خواهش داریم که در این مقوله ما را کمک کنند تا بتوانیم آموزش کیفی را تقدیم بچه ها کنیم و آینده درخشانی برای آنها رقم بزنیم.

 

۱۰- کیفیت آموزشی مدارس شهرستان بیرجند در شرایط کرونایی چطور بود؟ شهرستان بیرجند با شرایط بحران کرونا در همه رشته ها و در همه دروس تنها شهرستانی است که رتبه کشوری خود را با وجود این مشکلات حفظ کرده است؛ این نشان می دهد که همکاران ما جانانه پای کار هستند و خوب کار می کنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1076258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha