۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند

جهرمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند، گفت: این تعداد ۷۰ درصد ظرفیت تولید سیمان کشور را در اختیار دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا شب گذشته (سه شنبه 29 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه  در حال حاضر ۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند، گفت: این تعداد ۷۰ درصد ظرفیت تولید سیمان کشور را در اختیار دارند.

 

وی درباره دوگانگی قیمت سیمان و لطمه‌ای که به بازار وارد می‌کند، گفت: موضوع سیمان و ورود آن به بورس به پیگیری‌های ریاست سازمان بورس برمی گردد، چون از زمان ورود ایشان کالا‌هایی که مشمول قیمت گذاری دستوری بودند و سهام آن کالا‌ها در بورس و فرابورس عرضه می‌شد جزو اولویت‌ها قرار دارند تا کالاهایشان از شمول قیمت گذاری خارج شوند.

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالا با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس در سال‌های قبل هم پیگیری شده بود که نتیجه‌ای نداشت، گفت: این امر به دلیل مقاومتی از طرف ذینفعان و برخی از شرکت‌ها وجود داشت، بود ولی این بار تلاش شد که با هلدینگ‌ها به نتیجه برسید تا هلدینگ‌های بزرگ سیمانی وارد شوند؛ که ۱۶ تا ۱۷ شرکت برای مجموعه شستا بودند که ابتدا پذیرش شدند.

 

جهرمی با اشاره به اینکه اگر قرار بود صبر کنیم تا ۳۰ درصد باقیمانده شرکت‌ها هم برای ورود به بورس کالا راضی کنیم هیچ وقت این بازار شکل نمی‌گرفت، ادامه داد: منافع به اندازه‌ای هست که نخواهند وارد بورس شوند به همین دلیل گام به گام پیش رفتیم و توافق شد مابقی شرکت‌ها طی هفته‌های آینده پذیرش شوند، ولی وزارت صمت در این زمینه همراهی نکرده، چون بخشی از وزارت صمت مخالف و بخشی دیگر موافق عرضه سیمان در بورس هستند.

 

وی با بیان اینکه بازار سیمان شبیه بازار میل گرد است، چون در این بازار هم تاجر، مصرف کننده نهایی و پروژه وجود دارد و دولت و شهرداری‌ها خرید می‌کنند، ادامه داد: اگر رانتی در قیمت‌ها وجود نداشته باشد قطعاً هیچ گونه نگرانی از خرید همگان وجود نخواهد داشت. در حال حاضر بالای ۳ هزار نفر کد برای خرید سیمان دریافت کردند و هزار و ۴۰۰ نفر خرید کرده اند و با موافقت سازمان بورس هر فردی که کد بورسی دارد می‌تواند سیمان خریداری کند که از هفته‌های آینده اعلام خواهد شد تا مشتریان برای خرید سیمان مشکل نداشته باشند.

 

وی با اشاره به وجو سامانه جامع انبار‌ها گفت: ما رصد‌ها را داریم که این‌ها باید در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبار رصد شود تا فردی که خرید انجام داده کالا را به کجا برده است؟ باید دیتا وجود داشته باشد که فردی که سیمان خریداری کرده در نهایت زنجیره چه اتفاقی برای کالا افتاده است.

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالا با بیان اینکه سهامداران سیمانی به خاطر این قیمت گذاری متضرر می‌شوند، گفت: مشکل ما با وزارت صمت این است که تصمیم گیرنده در وزارتخانه مشخص نیست و در معاونت معدنی طی یکسال گذشته چند معاون تغییر کرده و فردی تصمیم نمی‌گیرد.

کد خبر 1077694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha